Nieuws
Now Reading
Deze games kregen in 2022 geld van het Stimuleringsfonds
0

Deze games kregen in 2022 geld van het Stimuleringsfonds

by Alessandra van Otterlo16 januari, 2023

De resultaten van de laatste ronde voor de deelregeling Digitale Cultuur van het Stimuleringsfonds zijn bekend. In 2022 ontvingen 14 game-projecten een totaalbedrag van €178.019 uit de deelregeling. Dit totaalbedrag is hoger dan in 2021.

Bovenop het bovengenoemde is €41.000 toegekend aan nog niet aangekondigde projecten. Deze zijn op verzoek van de aanvragers nog niet te vinden op de website van het Stimuleringsfonds (en ook niet in het overzicht hieronder).

Navraag bij het Stimuleringsfonds leert dat er in vergelijking met 2021 meer game-aanvragen in 2022 zijn ingediend. Het percentage dat daarvan in 2022 is ondersteund is nagenoeg hetzelfde als het jaar ervoor: 31% in 2022 ten opzichte van 32% in 2021.

Overzicht van toegekende aanvragen

Dit zijn projecten die dit jaar geld hebben ontvangen uit de regeling Digitale Cultuur (in volgorde van de hoogte van het ontvangen bedrag)

Waterlijn Seizoenen | ChromoSone
€ 31.878
In de startfase van Waterlijn Seizoenen hebben Jorick Bronius en Bob Los (ChromoSone) de VR-ervaring voor ouderen – Waterlijn – kunnen initiëren en uittesten.

Queer Arcana/BUas XR Game-theater LAB | DerkOver
€ 32.415
Het Queer Arcana/BUas XR Game-theater LAB is een gezamenlijk onderzoeksproject naar hoe Extended Reality Technology (XR) de relatie tussen het publiek en de performer in gametheater kan hervormen.

ICONS | Friendloop B.V.
€ 34.320
ICONS is een multiplayer shooter game op historische locaties, dwars door de geschiedenis. De game is gebaseerd op 3D node-based development, een methode die steeds krachtiger en relevanter wordt voor de industrie.

Startsubsidies

Anna | Annie Manueke
€ 4.486
Anna is een narratief puzzel- en ontdekkingsgame waarin het hoofdpersonage leert omgaan met het verlies van haar moeder en haar kracht ontdekt in haar eigen moederschap.

Ontwikkeling 2D mocap pipeline voor Unity games | Wispfire
€ 7.420
Voor een nieuwe productie, een spy-thriller CRPG, wil Wispfire gebruikmaken van nieuwe innovatie op het gebied van motion capture voor 2D-geanimeerde modellen.

Byne | Markreel Games
€ 7.500
Markreel Games ziet een gebrek aan kennis over transgender personen in de huidige samenleving. Met Byne hoopt Markreel Games mensen op spelende wijze bewust en empathisch te maken over het onderwerp.

Deviation Game | Tomo Kihara B.V.
€ 7.500
In deze speelse game wordt de speler gevraagd om een object zo te tekenen dat andere mensen kunnen herkennen wat het is, maar een AI niet.

Horticulturist | Bomburo
€ 7.500
Horticulturists is een autobiografische narrative game met fictieve elementen over individuele percepties van de werkelijkheid, empathie en onze relatie met planten.

Project Art Thief | Hedgefield
€ 7.500
Project Art Thief (werktitel) is een concept voor een luchtige 3D-stealth game over een jonge vrouwelijke kunstdief.

Sniveler | Faysal Mroueh
€ 7.500
Sniveler is een third-person-exploration game waarin experimentele spelergedreven vertelstructuren centraal staan en waarin de psychologie van de rijken, hedonisme en overdaad worden onderzocht.

The Code Floor | Alvin Arthur Consultancy
€ 7.500
The Code Floor (TCF) is een spel dat een speelse, belichaamde ervaring biedt. Het geeft agency over de digitale creatie en is bedoeld voor iedereen die het beste leert van lichaamsbeweging en nieuwsgierig is naar zelf creëren.

De merel uit de machine | Stichting ZZZAP
€ 7.500
De merel uit de machine is een project op het snijvlak van gaming, literatuur en audio-ontwerp. De aanvrager wil van het lineaire medium podcast een interactieve ervaring maken.

Moonlit | GameDevi
€ 7.500
Moonlit is een exploration based narrative art-game over Shanti, een vrouw uit een lokale vissersgemeenschap, die vlucht naar het mangrovebos om te ontsnappen aan de onderwerping van een internationale organisatie.

Unearthing Ocean | Joseph Pleass
€ 7.500
Unearthing Ocean is een videogame die gebruik wil maken van interactieve verhalen en open world gameomgevingen als een methodologie.

Andere regelingen

Game bedrijven kunnen ook aanvragen binnen andere regelingen van het Stimuleringsfonds. Binnen andere regelingen werd er in 2022 €127.380 toegekend aan game-gerelateerde projecten.

The Overkill Festival 2022 | Stichting Guido
Regeling Festivals en publiekspresentaties
€ 32.000
Het Overkill Festival is gericht op kunst en games en vindt plaats van 28 oktober tot en met 4 november 2022 in Enschede.

Tim van Hooft
Regeling Talentontwikkeling
€ 25.000
Tim van Hooft, afgestudeerd aan de Willem de Kooning Academie, werkt met game-engine software en CGI aan speculative storytelling en worldbuilding rond de thematiek van het Antropoceen.

Professionalisering en praktijkverdieping Studio Geen | Geert Nellen
Open Oproep Professionalisering en praktijkverdieping
€ 7.500
Als onafhankelijke game designer heeft Geert Nellen zich veel disciplines binnen het gamedesign eigen kunnen maken, behalve het programmeren. Met de subsidie wil hij leren programmeren.

Yin Aiwen | Commoning Art in a Sandbox
Deelregeling Experiment
€10.000
In het project ‘Commoning Art in a Sandbox’ van Yin Aiwen worden nieuwe vormen van artistieke co-creatie onderzocht in de vorm van een multi-player role-playing game, gebaseerd op het project Commons•Art.

Monobanda PLAY | Call of the Void
Deelregeling Experiment
€ 10.000
Call of the Void van Stichting Monobanda gaat om een onderzoek naar een ritueel spel voor meerdere spelers over de collectieve zoektocht naar het licht aan het einde van de donkere tunnel.

Virtual Play | Levend Sociaal Landschap
Deelregeling Experiment
€ 6.000
Levend Sociaal Landschap van Virtual Play doet onderzoek naar een interactieve demo van een breed inzetbare tool voor sociale simulaties voor developers.

The Great Orator | Daniel Ernst en Codeglue
Deelregeling Immerse\Interact XL
€ 36.880
Je bezoekt een werkelijkheid die volledig in beslag wordt genomen door de onophoudelijke uitzending van The Great Orator.

Digitale cultuur deadlines 2023

Voor 2023 is het budget voor de Deelregeling Digitale cultuur gelijk aan 2022: € 1.250.000. Er zijn vier rondes waarvoor je kan indienen. De deadlines hiervoor zijn: 18 januari, 12 april, 16 augustus en 11 oktober. Heb je vragen of twijfel je of je voor jouw game subsidie aan kan vragen: neem contact op met het team Digitale Cultuur via digitalecultuur@stimuleringsfonds.nl of via het algemene telefoonnummer van het Stimuleringsfonds.

(Beeld: Waterlijn van Chromosone)

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).