Now Reading
Terugblik 2022 • “Van games bouwen krijg ik nooit genoeg”
0

Terugblik 2022 • “Van games bouwen krijg ik nooit genoeg”

by Alessandra van Otterlo29 december, 2022

Control blikt terug met een aantal mensen en bedrijven voor wie 2022 een bijzonder jaar was. Dittmar Tukker is oprichter en CEO van GAMEDIA. De Alkmaarse studio bestaat dit jaar 15 jaar. “Ik vind met name het technische en innovatieve aspect interessant. Geld verdienen was bijzaak.”

Tukker begon zijn carrière bij Lost Boys, dat later Guerrilla werd. Daarna ging hij bij Keesing aan de slag als programmeur, maar ook als de nieuwe biz dev manager. “Mijn combinatie van technische kennis en enigszins zakelijk inzicht zorgde uiteindelijk voor de overname door Telegraaf. Een mega-deal. Gaandeweg kwamen er meer zakelijke mensen bij. Hen leerde ik over de technische kant van games maken, zij leerden mij hoe het zakelijke deel werkt.”

Niet bezig met geld

Dittmar Tukker

Met die kennis op zak begon Tukker voor zichzelf. Hij was echter nog steeds niet echt bezig met geld. “De eerste opdrachten deed ik in mijn eentje voor 2.000 euro per klus. Toen merkte ik dat dat er tijd tussen de klussen zit, en dat je ook die tijd financieel moet overleven. Toen heb ik mijn uurprijs omhoog gegooid.”

Hetzelfde gebeurde later met work for hire klussen. “Die dekten in het begin niet alle kosten, en er zaten meer uren in dan gepland. Dus daar moest ik rekening mee gaan houden, want geld speelt wel degelijk een rol. Je hebt het nodig om je bedrijf te runnen.”

Mooie anekdotes

Tukker vindt met name het technische aspect van games maken interessant. Op dat gebied daagt hij graag zichzelf en zijn team uit. Dat leidt tot mooie anekdotes. “Wij waren een van de allereersten die een Hololens hadden en daar toepassingen voor bouwden. Een filmpje van onze Hololens applicatie met voetballers die op tafel voetbalden kwam via een Microsoft VP terecht hij Microsoft Nederland. Daar hadden ze iets van ‘maar dat kan helemaal niet’ en ze stuurden het door naar Microsoft in de VS.

Daar geloofden ze hun ogen ook niet, maar realiseerden zich dat het toch echt was. Een week later kwam Microsoft met een eigen filmpje, maar dan met American Football. Daarvan zag ik echter dat dát niet echt was.” Tukker liet de gigant in Redmond weten dat hij niet in hun ‘bedrog’ trapte.

Een brutaal mens heeft de halve wereld

Prompt werd hij uitgenodigd voor een bijeenkomst bij Microsoft in Nederland. Daar kwamen developers uit de hele wereld bijeen op hun demo’s te tonen. GAMEDIA kreeg vijf minuten tijd en mochten alleen een vooraf geselecteerde demo tonen. Eigenwijs als Tukker is, trok hij zich daar niets van aan en liet een compleet andere demo zien.

“In eerste instantie dacht dat ik mijn kans had verkloot, maar ze waren zo onder de indruk dat die vijf minuten een uur werd waarin ik de kans kreeg om verschillende demo’s te tonen. Zo werden we Hololens preferred supplier, wat betekende dat iedereen met Hololens vragen bij GAMEDIA terecht kon.”

Zo klopte Unilever in Alkmaar aan, maar dat leverde volgens Tukker niet heel spannende projecten op, en rijk werden er ook al niet van. “Daarnaast was ik ook niet heel erg onder de indruk van de hardware, dus hebben we er een punt achter gezet.”

“We waren ook een van de eersten die met VR werkten”, vervolgt Tukker. “Dat was de basis van Beyonds Sports. Daar zijn we na een aantal jaar uitgestapt, want voetbal doet me niets. Ik heb toen een heel weekend doorgewerkt voor een demo van Van Gaal. Dat was nog wel leuk, maar toen de techniek klaar was, was het leukste er wat mij betreft vanaf. Onlangs is BeyondSports verkocht aan Sony, daar heb ik net mijn deel van ontvangen.”

Lastige merken

Ook na alle jaren ervaring bleef het voor Tukker lastig om met grote bedrijven en merken te werken. “Toen we aan onze Messi game werkten kwam EA (FIFA) aankloppen. Messi mocht niet op gras lopen, niet in een team spelen en weet ik veel wat nog meer niet. Toen hebben we space levels gebouwd. Toen de game zo goed als af was kwam Gilette ons vertellen dat de baard van Messi eraf moest. Dat betekende dat alle assets opnieuw gemaakt moesten worden.”

“Het blijft lastig om grote bedrijven en de uren te managen, zodat je nog wel winst maakt op projecten. Dat is geen kwade wil aan de andere kant. Ze snappen gewoon niet hoe games werken. Veel studio’s branden op door work for hire. Het is hard werken en met ons TV werk zaten we ook met harde deadlines, en alles moest gewoon gelijk goed lopen. Een app kan er tijdens een live tv-show niet uit klappen. Dus er was heel veel druk en niet zo veel geld als mensen denken. Daarom hebben we op een gegeven moment besloten meer eigen games te maken.”

GAMEDIA begon met het ontwikkelen van een aantal start ups en het ontwikkelen van eigen game IP. Met het eerste hadden ze niet veel geluk “Veel start ups zijn omgevallen door corona. Een van de apps waar we aan werkten was een virtuele tour-guide. Op het moment dat die app en het platform net af waren, kwam corona en viel alles stil.” Daar hielden ze echter wel weer een mocap-oplossing aan over die ze in-house gebouwd hadden.

Eigen IP

Inmiddels heeft GAMEDIA twee eigen games uitgebracht: Hix en Treasure Temples. Samen met Gala Games en Eric Schiermeyer (mede-oprichter van Zynga) werken ze aan Web3 PvP brawler Spider Tanks. Met deze titel heeft GAMEDIA zich op het NFT pad begeven. “Opnieuw wagen we ons als een van de eersten aan nieuwe technologieën en lopen daarin nu wereldwijd voorop.

De complexiteit van zo’n project is onvoorstelbaar uitdagend, zoiets hebben we nog niet eerder ergens gezien. GAMEDIA, maar vooral Gala, heeft een enorme vlucht doorgemaakt in extreem korte tijd. Inmiddels werken we met de beste mensen uit de game-, muziek- en filmwereld. Artiesten als Snoop Dogg maken nummers voor onze games.

De meeste mensen hebben geen idee wat er zich stilletjes achter de schermen afspeelt, maar het is super om dat Amerikaanse geweld van dichtbij te mogen meemaken. We houden echter ook vast aan oude waarden. We streven ernaar om de beste play-to-earn ervaringen te creëren met de hoogst mogelijke kwaliteit gameplay.”

Verder ontwikkelt GAMEDIA voor PC, PlayStation 5 en Xbox Series X een andere game met spinnen-thema: STODA (Stick Together Or Die Alone). Dit is een third person shooter waarin de speler een piloot is van een tot de tanden toe gewapende mech-spider. Het spel krijgt een premium single player mode waarin spelers het opnemen tegen AI/Bots (PvE), maar de nadruk ligt op de PvP multiplayer.

STODA maakt gebruik van een in-house ontwikkelde crawling en procedurele animatie-technologie. Want hoe oud GAMEDIA ook wordt, Tukkers liefde voor de technische aspecten van game development en zijn zoektocht naar een uitdaging blijven. “Van het bouwen van games krijg ik nooit genoeg. Wat me opbreekt zijn alle dingen eromheen. Bijvoorbeeld de duizenden emails die je erbij krijgt en merkhouders die allemaal eisen hebben. Maar niets is zo erg als de overheid,” zegt Tukker.

Geld is hij gaandeweg meer gaan waarderen. “Sinds ik het geld verdienen als onderdeel van het spel zie gaat het ook steeds beter. Ik begin het zelfs wel leuk te vinden.”

 

(Beeld bovenaan pagina: Spider Tanks)

 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).