Now Reading
HackShield werkt aan een veilige digitale toekomst
0

HackShield werkt aan een veilige digitale toekomst

by Alessandra van Otterlo15 november, 2022

HackShield won dit jaar de Dutch Game Award voor Best Applied game. De game wil kinderen leren hoe ze zichzelf en hun omgeving kunnen beschermen tegen de gevaren op het internet. Hoe ze daar aan werken hoorden we op het jaarlijkse HackShield evenement in Leusden.

HackShield is een gratis game waarin kinderen van 8 tot 12 in een veilige omgeving kunnen experimenteren. Door het spelen van de game verdienen ze shields en badges. Zo worden ze Cyber Agents die niet alleen zelf veilig internetten, maar die ook de mensen in hun omgeving kunnen helpen om hun verblijf op het wereldwijde web veiliger te maken. Gevaren en negatieve aspecten spelen niet de hoofdrol in de game, het moet een positieve ervaring zijn voor spelers.

De intrinsiek positieve mens

Het belang van dat positieve aspect wordt benadrukt door spreker Remco Spithoven, lector van het Saxion lectoraat Maatschappelijke Veiligheid. “Als we spreken over veiligheid gaat het eigenlijk altijd over onveiligheid”, zegt hij. “Het is altijd negatief. Dat bepaalt niet alleen ons denken maar ook ons handelen. We worden verblind door alleen negativiteit. We kijken door een rietje naar de wereld. Het woord risico was vroeger neutraal maar wordt nu gezien als iets negatiefs. Ook met cybercrime; doe niet dit, doe niet dat. Alles draait om beperking.”

“Je moet begrijpen waar incidenten vandaan komen. Mensen worden vaak gezien als de zwakste schakel in cybersecurity, maar mensen functioneren in een super ingewikkelde omgeving. We moeten kijken naar de dingen die goed gaan. We moeten de incidenten niet vergeten of doen alsof ze er niet zijn, maar het moet niet onze focus zijn. Het is belangrijk om in te zetten op te voorkomen van incidenten. Onszelf afvragen hoe we de intrinsiek positieve mens in kunnen zetten om incidenten te voorkomen.”

Gelijke kansen

De potentiële doelgroep van HackShield bestaat uit 1 miljoen kinderen en het team wil dat ieder van hen van de game heeft gehoord. Daarvoor werken ze samen met partijen die al contact hebben met de doelgroep. Zo’n 200.000 kinderen hebben HackShield al een keer gespeeld. In Nederland zijn er 80.000 accounts, internationaal zijn dat er 85.000.

“Goed opgeleide ouders in de randstad zijn vrij makkelijk te bereiken”, zegt Tim Murck, oprichter en CEO van HackShield. “Maar hoe bereik je alle andere kinderen?” Hiervoor heeft het team gesprekken gevoerd met jongerenwerkers en organisaties als Vluchtelingenwerk Nederland. Een van de resultaten van dat overleg was een HackShield Cyber Agent evenement in de Johan Cruijff Arena in Amsterdam. Er er volgen meer soortgelijke evenementen. Volgens Murck staan voetbalstadions vaak in wijken waar kinderen wonen die ze moeilijker bereiken. Daarom is dat een prima plek om moeilijker bereikbare kinderen en hun ouders enthousiast te krijgen.

Nieuwe ontwikkelingen

Er is ook een 8-delig lespakket ontwikkeld waarin bijvoorbeeld phishing mails en auteursrechten aan bod komen. Daarin leren spelers onder andere welke foto’s je wel en welke je niet zomaar op internet kan delen. Ook is er een ‘leerkracht voor een dag’ box waarmee mensen een les op school kunnen geven. Er wordt gewerkt aan een minder ‘talige’ versie van HackShield die beter te spelen is voor kinderen die veel geschreven tekst lastiger vinden. Daarnaast gaat HackShield proberen om ook een oudere doelgroep te bereiken. En Hackshield is een samenwerking aangegaan met de overheid in Curacao. Van daaruit wordt de game uitgerold in de regio, en Brazilië heeft inmiddels de eerste Cyber Agents.

Brede steun

Op het HackShield evenement blijkt dat het initiatief steun krijgt uit allerlei hoeken. Door het hele land maken 45 bibliotheken gebruik van de Bieb-box met AR game. Burgemeesters door het hele land huldigen Cyber Agents en reiken Cyber paspoorten en shields uit. En ook Hans de Vries, Directeur van het Nationaal Cyber Security Centrum draagt HackShield een warm hart toe, als spreker op het zakelijke ochtenddeel van het HackShield evenement én door het huldigen van Cyber Agents in het middagprogramma voor kinderen.

De volledige aftermovie deelt Hackshield binnenkort, maar hieronder vast een teaser.

(Beeld bovenaan de pagina: Tim Murck tijdens het Grote HackShield event 2022)

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).