Business
Now Reading
“Nederlandse game-industrie wordt volwassen”
0

“Nederlandse game-industrie wordt volwassen”

by Alessandra van Otterlo10 oktober, 2022

Christel van Grinsven, coördinator Games Monitor bij Dutch Game Garden, presenteerde op de Dutch Game Day de eerste resultaten van de Games Monitor 2022.

Wanneer we de nieuwe resultaten naast de monitor van 2018 leggen is er wederom groei te zien. De omzet in 2018 lag tussen 225 en 300 miljoen euro. In 2021 komt dat bedrag uit tussen de 420 en 440 miljoen. Het aantal bedrijven groeide van 575 naar 630. Samen zijn zij goed voor 4.650 arbeidsplaatsen, dat zijn er 600 meer dan in 2018. De meeste van die nieuwe arbeidsplaatsen ontstonden bij bedrijven met meer dan 50 werknemers.

De Amsterdamse regio telt het meeste arbeidsplaatsen. De regio Utrecht is de een na grootste als het op werkgelegenheid aankomt, maar deze regio heeft relatief een groot aandeel in arbeidsplaatsen bij applied game-bedrijven. Deze groep bedrijven is door de effecten van de Covid-pandemie minder hard gegroeid dan bedrijven die zich bezighouden met entertainment games.

Dutch Game Garden ziet in de cijfers van de afgelopen tien jaar een industrie die volwassen aan het worden is. In eerste instantie groeide met name het aantal bedrijven, tussen 2015 en 2018 was het met name het aantal arbeidsplaatsen dat toenam. In de meeste recente monitor is het de omzet die het meeste toenam. “De significante omzetgroei en de groei van het aantal arbeidsplaatsen bij de grote bedrijven laat zien hoe de Nederlandse gamesindustrie de afgelopen jaren de weg naar volwassenheid is ingeslagen”, aldus Van Grinsven.

De Games Monitor 2022 is een samenwerking tussen Dutch Game Garden, Dutch Games Association en de Videogame Federatie Nederland. Bovenstaande zijn slechts de kerncijfers van de Games Monitor 2022. Het volledige rapport wordt later dit jaar gepubliceerd.

Beeld: Christel van Grinsven tijdens Dutch Game Day presentatie (Arno Landsbergen)

 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).