Now Reading
Uit Nu! • Utomik is launch-partner voor Samsung Gaming Hub
0

Uit Nu! • Utomik is launch-partner voor Samsung Gaming Hub

by Alessandra van Otterlo15 juli, 2022

Samsung lanceerde onlangs hun Gaming Hub. Hiermee kan je op hun nieuwste modellen TVs games spelen, zonder console. Hiervoor zijn ze een samenwerking aangegaan met partijen als Xbox, maar ook met het Nederlandse Utomik. Control sprak met Doki Tops, CEO en oprichter van Utomik. “Samsung is het grootste voorbeeld van onze B2B partnering strategie.”

Cloud gaming is een aanvulling op de huidige Utomik abonnementen. Mensen kunnen cloud toevoegen aan hun PC abonnement. Ze kunnen dan spelen op PC, verder gaan op TV, of andersom. Best een uitdaging voor een bedrijf van zo’n 30 personen. “Dit hele project was het grootste en meest complexe project waar ik ooit aan heb gewerkt. Het opschalen en uitrollen van cloud gaming is zelfs voor de grootste bedrijven een uitdaging. De tests zijn allemaal goed verlopen. Maar we weten zeker dat er, nu de service live is, nog veel geleerd gaat worden,” zegt Tops.

Jarenlange ervaring

Utomik is weliswaar een stuk kleiner dan de de andere Gaming Hub partners, maar ze hebben jarenlange ervaring in gaming on demand. Het bedrijf is namelijk ontstaan uit Kalydo. Een gaming on demand dienst waar Tops en zijn team ruim tien jaar geleden al aan werkten.

De techniek is inmiddels wel anders. “De games werden niet gerund op een remote server waarbij het geluid en de game in een video stream naar de gebruiker worden gestuurd. Wij maakten het mogelijk om grote MMO’s of PC-games vanuit een launcher in je browser te spelen na het downloaden van een klein gedeelte van de game. De rest werd dan gedownload tijdens het spelen of on demand. Dit deden we aanvankelijk door de code van games echt te veranderen en ze op een andere manier te packagen. Soms lukte het op die manier om een MMO 100 keer sneller te spelen, en dan ook nog eens met minder clicks.”

Binnen seconden in de game

Dit vereiste wel werk aan de kant van de uitgever of developer om de game geschikt te maken voor Kalydo. Utomik is een stuk gebruiksvriendelijker. “We hebben de technologie zo aangepast dat de partner niets hoeft te doen om games te laten draaien binnen ons platform. Daarnaast hebben we een geautomatiseerd learning systeem gemaakt dat een startpakket dynamisch kan bepalen op basis van speeldata en de snelheid van een internetverbinding. Dat systeem werkt ook met patches en updates en zorgt ervoor dat je met een snellere verbindingen soms echt in seconden in de game kunt zitten. Ook werken Steam-games zonder moeite kunnen op ons platform met behoud van de meeste functionaliteit als leaderboards, achievements, cloud saves. En we bieden multiplayer matchmaking.”

Een van de eerste subscription-aanbieders

Maar belangrijker dan de nieuwe techniek was misschien nog wel het nieuwe businessmodel: de Utomik game-abonnementsservice. Hiermee waren ze een van de eersten. Dat nu ook de grote partijen abonnementen aanbieden heeft zowel voor- als nadelen. “Toen we net met Utomik begonnen was het een uitdaging om ontwikkelaars te overtuigen dat het slim is om hun game in een abonnement te laten distribueren. Dus toen grotere partijen hetzelfde gingen doen was het een bevestiging uit de markt dat onze visie de juiste was. Er ontstond ook concurrentie, maar dan wel in een groeimarkt. We kunnen niet meegaan in het geweld van Microsoft. Dat biedt geen unieke positie, terwijl het wel heel duur is. We richten ons meer op casual core, met een focus op indie-games.”

Utomik wil het liefst de hele PC-catalogus van ruim 1.300 game speelbaar maken via de Samsung Gaming Hub, maar dat lukt niet in alle gevallen. “Het hangt af van de speelbaarheid van de game. Sommige titels zullen geschikt zijn voor touchscreens, terwijl anderen de optie hebben gespeeld te worden met een controller-overlay, of met een fysieke controller. We hebben een speciaal team dat de bruikbaarheid van al onze games test en verbetert.”

Als gamen op je console

Hoewel spelers tot nu toe nog niet massaal voor cloud gaming zijn te porren, ziet Tops kansen voor de Samsung Gaming Hub. “Je hebt echt ongekend gebruikersgemak. Je gaat van je Netflix-serie in een click en enkele seconden naar het spelen van een game spelen. Geen vervelende updates, TV input veranderen of zelfs je console weer aan zetten. De gameplay-ervaring is echt heel goed. Dat bleek ook op het Summer Game Fest: spelers kregen een controller in de hand en spelen maar. De reacties waren heel positief en velen dachten aanvankelijk dat ze gewoon op een console aan het gamen waren.”

De partnership met Samsung is vooralsnog het grootste B2B-project, maar Utomik heeft samenwerkingen met meer bedrijven in de pijplijn. Daarnaast gaan ze hun complete platform beschikbaar maken voor andere partijen om te gebruiken om hun eigen Utomik of gaming platform uit te baten.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).