Nieuws
Now Reading
Hier vind je de Nederlanders en Belgen op GDC
0

Hier vind je de Nederlanders en Belgen op GDC

by Redactie10 maart, 2022

Minder dan een week en dan gaat GDC van start. Het grootste game congres ter wereld is na een aantal online edities weer terug in Moscone Center in San Francisco. Zoals altijd worstelde Control zich door lijsten met sprekers en exposanten. Hieronder de namen van Nederlanders, Belgen en anderen die werkzaam zijn in de lokale game-industrie.

Nederlandse en Belgische sprekers

Nazih Fares van het in Nederland gevestigde The 4 Winds Entertainment, leidt de My First Game Credit Roundtable. Indie Game Developer en freelancer Ramon Huiskamp heeft twee talks. Een eigen talk: Designing Bosses For ‘Sackboy: A Big Adventure’ en hij doet mee aan de Game Career Seminar Making It Happen: How to Launch a Games Career. Onder de sprekers voor die sessie vinden we ook Adinda van Oosten (Acreatas en de Hanzehogeschool) en freelance storyboard artist Klaus Scherwinski.

Rami Ismail spijkert indie developers in 60 minuten bij over de zakelijke kant van het ontwikkelen van games. Programmeur Jonas De Maeseneer is een van de vier developers in de Unity talk over The path to leveraging DOTS in production.

Tomas Sala, de man achter The Falconeer, staat twee keer op het programma. In een talk vertelt hij over de texture-loze art in zijn game. Daarnaast stelde hij een panel samen over solo game development, waar hij ook zelf aan deelneemt. Moderator van dit panel is onze eigen Alessandra van Otterlo.

Ethisch hacker Tim De Wachter presenteert samen met zijn Cyrex mede-oprichter Mathieu Huysman een talk over The Art of Online Game Hacking. Swen Vincke, Creative Director en oprichter van Larian Studios, vertelt over de vele uitdagingen die de studio ondervond bij de ontwikkeling van Baldur’s Gate 3.

Guerrilla talks

Lennart Franken en Maxim Fleury, resp. Senior Asset Artist en Lead Asset Artist van het Machine and Weapons Team, delen hoe Guerrilla tewerk ging om de machines te bouwen. Senior Principal Tech Programmer James McLaren vertelt over zijn avonturen met Deferred Texturing. Gameplay Animation Director Richard Oud leert de aanwezigen hoe je geloofwaardige robots animeert. Senior Quest Designer, Blake Rebouche, geeft een kijkje in de ontwikkeling van de ‘Death’s Door’ quest.

Lead Game Tech, Jorrit Rouwe vertelt hoe ze van een commerciële physics engine overstapte naar an open-source physics engine Jolt Physics. Principal Character Artist Arno Schmitz deelt het verhaal achter de gezichten van Horizon Forbidden West. Andrew Schneider, Principal FX (Clouds) Artist, legt uit hoe het real-time volumetric cloud system, Nubis, werkt. En Lead Concept Artist Roland IJzermans, vertelt over het ontwerpen van de nederzettingen in Horizon Forbidden West.

GDC Expo en Dutch Lounge

In de lijst van deelnemers aan de GDC expo vonden we Manus, het Belgische Paviljoen en Xsens. Midnight Protocol is te vinden op het IGF Paviljoen.

De Dutch Games Association organiseert in samenwerking met MeetToMatch een fysieke Dutch lounge op loopafstand van Moscone Center. Daar vind je de volgende Nederlanders: 2Awesome Studio, CoolGames, Dimenco, FGL & Tamalaki Publishing, Grendel Games, Paladin Studios, Richie de Wit, Steam Data Suite, Super Menno Monster, That’s Joni’s Business, Tomas Sala, Utomik, en Viscacha Studios . MeetToMatch is daarnaast ook de uitvalsbasis voor vele niet-Nederlandse bedrijven.

IGF Awards

Midnight Protocol van het Belgische Lugus Studios is genomineerd voor de IGF “Excellence in Design” award. Of de tactische, story-driven hack-game daadwerkelijk in de prijzen valt horen we volgende week woensdag. Leuk weetje: de game wordt uitgegeven door het Nederlandse Iceberg Interactive.

Side events

Er zijn ook Nederlandse en Belgische games te vinden op Courage XL (op de zondagavond voorafgaande aan GDC) en bij de European Game Showcase (op de dinsdag). De selectie van Nederlandse en Belgische games op laatstgenoemd evenement zijn geselecteerd door een commissie bestaande uit (in alfabetische volgorde): Eric Bartelson (Premortem Games), Kevin Haelterman (LuGus Studios) en Martine Spaans (Tamalaki).

Korting

Control-lezers krijgen een korting van 10% op GDC onsite All Access, Core, of Summits passen, of de Virtual All Access pass. Gebruik bij je registratie kortingscode 10off-ctrl500-mpv5x om je pas tegen gereduceerd tarief aan te schaffen. Een kaart kopen kan hier.

About The Author
Redactie