Now Reading
“NFT’s horen niet thuis in de game-industrie”
0

“NFT’s horen niet thuis in de game-industrie”

by Alessandra van Otterlo18 januari, 2022

Non-fungible tokens, ook bekend als NFT’s, bestaan al even, maar de discussie over het onderwerp is de afgelopen tijd flink opgelaaid. Ook in Nederland wordt er aan blockchain/NFT games gewerkt. Control vroeg een aantal Nederlandse game-bedrijven naar hun inzichten.

Developer Tomas Sala ziet de opkomst van NFT’s voornamelijk als een hype. “Het is een reguliere cyclus die we al kennen van free to play, metaverse, hypercasual etc. Bedrijven moeten geld aantrekken en ze bedienen zich van de volgende ‘golf’ als argument voor financiering. De rente is idioot laag, dus liggend geld is bijna een schandaal op zich voor partijen.”

“Daarnaast is er een overdosis aan geld in de markt. En het lijkt erop dat het ‘snelle’ geld uit de investeringsmarkt zich in het deel van de cyclus bevindt waarin veel risico genomen wordt. Daarmee worden investeringen met hoge risico’s, zoals games en crypto ineens aantrekkelijk. Dit is tijdelijk en het corrigeert zich vanzelf. Met of zonder crash.”

Pseudo voordelen

Sala ziet niet veel toekomst in NFT’s. “Het is weinig meer dan een hype. Zelf zie ik heel beperkte kansen voor NFT’s, maar voornamelijk pseudo voordelen, zoals het ondermijnen van het bankwezen en de roep om decentralisatie, waar ik niet in geloof. Ik kan me voorstellen dat het voor de gokbranche, en voor casino games en trading games die op het hellende vlak hiervan plaatsvinden, een uitkomst is. Een NFT-game over de Tour de France waarin je spelers ruilt, en eigendom en groei van de speler-NFT’s publiek te tracken zijn. Daar is best een markt voor, maar het is een heel beperkte markt die de huidige hype niet rechtvaardigt.”

Niet geschikt voor kinderen

Verder denkt Sala dat NFT’s alleen geschikt zijn voor een volwassen publiek. “Financieel en speculatief eigendom is alleen relevant voor games met een 18+ doelgroep. In Nederland moet je je al aan regels houden als je een prijs weggeeft voor een kleurplaat-competitie. Hoe duurder de prijs, hoe strenger de regels. Een speculatief spel waarin een kind van 14 ineens een NFT van €10.000 heeft, of een stuk user generated content dat €5000 euro waard is, dat gaat niet zonder zware regulering.”

“Er zijn legitieme kansen voor games voor volwassenen die onder soortgelijke regels gaan vallen als die gelden voor de gokindustrie. Voor mij vallen NFT’s onder kansspelen en speculatie. Zaken die in de game-industrie, die van oudsher grotendeels voor jongeren en kinderen werkt, niet thuishoren.”

Nadelen te over

Sala noemt een flink aantal nadelen van NFT’s. Naast de negatieve impact op het milieu en witwasmogelijkheden die crypto biedt voor crimineel geld, ziet hij met name problemen in een nauw verband tussen NFT’s en speculatie en gokken. “Games hebben als medium een enorme invloed op de samenleving. En als dan wordt gesteld dat speculatief eigendom — want dat is wat play to earn, blockchain, crypto bieden — de toekomst is van onze industrie, dan ben ik daar zwaar op tegen.”

“Niet alleen vanwege de slechte combinatie van kinderen en speculeren. We snappen toch allemaal dat uitbaters geen morele limiet stellen aan het monetizen van speculatief eigendom. Net als bij free to play gaat dit in razend tempo naar de meest extreme vorm waar ze mee weg komen.”

Het gebrek aan aandacht daarvoor is hetgeen dat Sala het meest steekt. “Ik zie in de enorme stroom aan blockchain game-posts op social media geen enkele discussie over ethiek of bescherming van kwetsbare mensen. Want speculatie is wat dat betreft hetzelfde als gokken, en dat is geen victimless crime.

“Een gedeelte van de spelers gaat te ver, kan geen grenzen stellen en gaat mee in alle verleiding. Dat kan tot schadelijke gevolgen leiden. De verhalenstroom van mensen die op hun werk frauderen om crypto te kopen, begint pas nu op gang te komen. Stel je voor wat voor impact het heeft als je in een game zit, met je clan, met je skills en je zelfgemaakte content. Hoe heftig is de druk dan om te speculeren? ”

Waar winnaars zijn vind je ook verliezers

“Mensen horen nu nog te veel van crypto guru’s dat je er als speler rijk van kan worden,” vervolgt Sala. “Want jij bent toch niet de speler die verliest. Nee, je koopt laag en verkoopt hoog. Jij hebt de skills. Dat is de kernboodschap van play to earn en blockchain games. Maar we snappen toch allemaal dat het de uitbaters zijn die hier het meest aan verdienen. En wanneer er een speler wint, is het niet de uitbater die dat betaalt. Die rekening wordt uiteindelijk gepresenteerd aan andere spelers.”

“Of wij als makers de uitbater zijn, of de uitgevers, of diegene achter de crypto-munten die alles drijven? Ik weet het niet, maar dat maakt ook niet uit. Ik wil gewoon niet dat financieel gewin voor de speler centraal staat in onze industrie. Bedrijven kunnen wel zeggen dat ze de speler centraal stellen en dat iedereen rijk wordt, ook de speler. Maar dat is onzin. Geld verdienen door te gamen is gewoon gokken en het is ongezond en gevaarlijk om dit als game-industrie te omarmen.”

Onethisch

Het is dan ook geen verrassing dat Sala niet aan een NFT-game werkt en er ook in de toekomst geen plannen heeft: “Ik zal nooit gokspellen maken of play to earn of een andere soort van game die op welke manier dan ook mensen, kinderen en volwassenen, risico’s laat lopen met hun inkomsten en vermogen. Ik vind dat extreem onethisch en het gaat in tegen alles waar ik in geloof.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).