Nieuws
Now Reading
Deze games kregen in 2021 geld van het Stimuleringsfonds
0

Deze games kregen in 2021 geld van het Stimuleringsfonds

by Alessandra van Otterlo11 januari, 2022

De resultaten van de laatste ronde voor de deelregeling Digitale Cultuur van het Stimuleringsfonds zijn bekend. In 2021 ontvingen tien game-projecten een totaalbedrag van €135.830.

Dit schetst echter niet het volledige beeld. Sean Gilis, coördinator Digitale cultuur en Immerse\Interact, legt uit: “Er zijn twee toekenningen aan games van ietwat bekendere studio’s. Die hebben ons gevraagd om de toekenning nog niet online te zetten in verband met publishers in een later stadium. Daar hebben we uiteraard respect voor en daarom laten we deze toekenningen pas zien aan het publiek als de game is gerealiseerd. Maar dat wekt nu wel de indruk dat het Stimuleringsfonds minder games stimuleert.”

Overzicht van toegekende aanvragen

Dit zijn projecten die dit jaar geld hebben ontvangen uit de regeling Digitale Cultuur (in volgorde van de hoogte van het ontvangen bedrag)

Push Your Family
Meteor Mug, 2021
€37.000
Push Your Family is een physic-based gezelschapsspel met gekke familieleden en slapstickachtige humor. Het is Meteor Mugs debuut-game. Het is een toegankelijke game die zich specifiek richt op een breed publiek en niet alleen is gefocust op mid/hardcore gamers.

Antinnitus, play tinnitus anyway
Antinnitus, 2021
€23.000
Antinnitus is een serious game in VR waarmee tinnitus kan worden bestreden. Het doel is om een VR-omgeving te ontwikkelen waarin de deelnemers meetbaar invloed kunnen uitoefenen op hun brein en het tinnitussignaal.

Tracks of Thought
Tidbits Play, 2021
€22.500
Tracks of Thought is een entertainment game waarbij de persoonlijkheid van de speler een belangrijke rol speelt. Het project wil handvatten bieden in een onzekere tijd, zelfreflectie toegankelijk maken voor een jonge doelgroep, en betekenisvolle games zonder geweld op de kaart te zetten in de Nederlandse game-industrie.

Once is Never
WERC, 2021
€16.000
‘Once is Never’ is een theatrale installatie gebaseerd op klassieke 2D-videogames en op het leven van WERC-lid Joachim Rümke. Rümke maakt een videogame van zijn eigen leven, die het publiek tijdens de performance kan spelen en al spelend grote levenskeuzes voor hem maakt.

Startsubsidies

The Stargazer Epics
Multiverse Narratives, 2021
€7.500
The Stargazer Epics is een rogue-achtige game die zich afspeelt in een bijna toekomstige scifi-wereld. Het combineert elementen uit de oud-Noorse heroïsche literatuur, westerse films en geaarde scifi, semi-geïnspireerd door de film ‘Ad Astra’.

Mental Healthcare: Metaverse
Bianca Carague, 2021
€7.500
Mental Healthcare: Metaverse heeft als doel de potentie van virtuele game-omgevingen te onderzoeken om geestelijke gezondheidszorg in bestaande online communities te vergemakkelijken, specifiek in de metaverse ‘Somnium Space’.

Black Magma
Burnout Brothers Game Studio, 2021
€7.500
Black Magma is een 3D-platformgame met puzzelelementen. De game is gebaseerd op unieke, interactieve verhalen om een compromisloze culturele ervaring te creëren, een die klimaatcatastrofes en verlies van ecosystemen verkent om tot nadenken en actie in het publiek te inspireren.

MAYHEM
Bulletwhale Games, 2021
€7.430
MAYHEM is een roguelike first person shooter met online coöperatieve multiplayer, waarin niet alleen het schieten maar ook het ontwijken van projectielen centraal staat. De focus ligt op het neerzetten van highscores en het stijgen op de leaderboards.

Karel Versus
PunchButton Studios, 2021
€7.400
Met Karel Versus wil PunchButton Studios een pakkende visuele richting verwezenlijken voor een nieuwe fighting game, met speelbare personages uit Nederlandse fabels, historie en literatuur, gekaderd door een sprookjesachtige weergave van de dertiende-eeuwse Nederlanden.

Niet 100 procent games, maar wel een raakvlak met de industrie: Er ging vanuit Digitale Cultuur €45.000 naar het Blender Institute voor het organiseren van Blender Labs. Dit is een reeks van zes workshops waarin experts bijeen worden gebracht om de toekomst van open source 3D-content creation en het bijbehorende productieproces te bespreken.

Bijna de helft minder aanvragen

Het toegekende bedrag is lager dan vorig jaar. Een echte verklaring voor het verschil heeft Gilis niet: “Het is altijd lastig om dit soort fluctuaties te verklaren. Ik weet wel dat 2020 een heel erg overvraagd jaar was. Die piek beschouw ik als uitzonderlijk en echt gerelateerd aan Covid-19. Ten opzichte van 2020 zijn er vorig jaar 25 procent minder aanvragen ingediend in de regeling Digitale Cultuur. Het aantal ontvangen game-aanvragen kende in 2021 een substantiële terugval van bijna de helft. Het honoreringspercentage van aanvragen voor games bleef echter ongewijzigd.”

Andere regelingen

Maar ook al zou het totale bedrag van toegekende digitale cultuur game-aanvragen over 2021 lager uitvallen, dit wordt flink gecompenseerd door het geld dat er vanuit andere regelingen van Stimuleringsfonds naar games vloeit. Game designer Shaquille Veldboom ontving vanuit Talentontwikkeling een bedrag van €25.000. Niki Smit van Monobanda en Sara Ticho ontvingen voor Soulpaint een €30.000 uit de regeling Immerse\Interact. Games in Concert: the Game van Stichting Wild Vreemd kreeg vanuit de Upstream regeling €50.000. Robo Maestro van Joost van Dongen werd vanuit het Experiment programma ondersteund met een bijdrage van €9.900. En The Overkill Festival kreeg €32.000 uit het Festival budget.

Dat is samen een kleine €150.000. Als we daar het Digitale Cultuur totaal van €135.830 bij optellen (dat is zonder Blender Labs) komen we toch een aardig eind in de buurt van het totaal in 2020. En dan ontbreken de twee door Gilis genoemde geheime projecten. Hoeveel geld daar precies mee is gemoeid kan hij niet delen, maar het gaat om een aanzienlijk bedrag.

Nieuwe rondes, nieuwe kansen

Voor 2022 blijft het budget gelijk aan het budget van dit jaar, te weten € 1.250.000. Er zijn in 2022 vier rondes waarvoor je kan indienen. De deadlines hiervoor zijn: 19 januari, 13 april, 17 augustus en 12 oktober. Heb je vragen of twijfel je of je voor jouw game subsidie aan kan vragen: neem contact op met het team Digitale Cultuur via digitalecultuur@stimuleringsfonds.nl of via het algemene telefoonnummer van het Stimuleringsfonds

Beeld: Push Your Family van Meteor Mug

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).