Now Reading
Terugblik 2021 • “Lake was de eerste week al winstgevend”
0

Terugblik 2021 • “Lake was de eerste week al winstgevend”

by Alessandra van Otterlo30 december, 2021

Control blikt terug met een aantal mensen voor wie 2021 een bijzonder jaar was. Pim Bouman is mede-oprichter en CEO van Gamious, de game-studio die dit jaar de tiende verjaardag vierde, onder andere met de succesvolle release van Lake. “Een nieuw IP maken is altijd een risico, en dat maakt het ook leuk.”

Gamious begon ooit met hun Game Train. Voor elk project werd er een pool van talent samengesteld, die na afronding van de game elk weer hun eigen weg gingen. “Door de opkomst van digitale distributie was destijds de drempel om zelf je game uit te brengen veel lager werden dan daarvoor,” vertelt Bouman. Er was veel talent en creativiteit, alleen niet een bindende factor om dat talent in teams te bundelen. Daarnaast ontbrak vaak de ervaring en uitgeefstrategie om die games op de markt te krijgen. Met de Game Train wilden we dat opvangen.

“Hoewel we zelf vanaf het begin al games ontwikkelen, kreeg de rol als uitgever naar buiten toe de nadruk. Dit kwam omdat we ons met de Game Train positioneerden als bedrijf dat ervoor kon zorgen dat games uitgegeven werden. We kwamen er al vrij snel achter dat we bescheidener moesten zijn met het aantal titels dat we tegelijkertijd in productie hadden. Zo kwam de focus toch steeds meer te liggen op in-house development, en zijn we weer vrij snel met de Game Train gestopt.”

Geen interesse van uitgevers

Het feit dat ze voor Turmoil toch weer de rol van uitgever oppakten was noodgedwongen. “We hebben de game zelf op Steam uitgebracht, omdat de uitgevers die we spraken Turmoil niet zagen zitten. Dus het was een beetje uit noodzaak. Het is niet iets wat we graag doen of waar we als organisatie op zijn ingericht. Werken met uitgevers stelt ons in staat ons volledig te kunnen focussen op de ontwikkeling van games.”

Turmoil was een groot succes en Gamious stapte met hoge verwachtingen in hun nieuwe project: Team Racing League. Ze investeerden zelfs in een eigen stand in het consumentendeel van Gamescom. Hoewel er daar voldoende aandacht was, kwam de game nooit verder dan een Steam early access release. “Team Racing League is geflopt,” zegt Bouman. “Met de game en het concept zijn we nog steeds blij: een redelijk minimalistische multiplayer racegame met veel aandacht voor teamplay en pure race skills. Uiteindelijk was de appeal van de game blijkbaar niet groot genoeg voor de potentiële spelers. Dit hadden we misschien eerder moeten valideren.”

Maar ze hebben het project nog niet helemaal opgegeven. “Er lopen nog gesprekken met een developer en publisher die de game naar de Switch willen brengen. Als dat niets wordt dan halen we hem binnenkort van Steam of we bieden het voor een vriendelijk prijsje als local multiplayer game aan.”

Lake

Dit jaar bracht Gamious Lake uit. Een game waar ze langere tijd aan werkten en flink in investeerden. Wanneer we Bouman vragen of zo’n project niet een risico is, beaamt hij dat. “Een nieuw IP maken is altijd een risico, en dat maakt het ook leuk. We zijn van het begin af aan superenthousiast geweest en dat werd alleen maar groter. De appeal voor Lake was al direct aanwezig. Als de wishlist-aantallen toenemen, en er steeds meer aandacht van uitgevers en de grote platformen komt, dan kun je de scope makkelijker vergroten, omdat je blijkbaar met iets bezig bent dat mensen graag willen spelen.

“Het geeft veel rust om op eigen kracht de titel te kunnen maken en de tijd te kunnen nemen om het concept ergens heen te laten groeien, zonder dat je afhankelijk bent van een uitgever en funding. In een later stadium is het dan een stuk makkelijker een uitgever te vinden die perfect bij je game past en is je onderhandelingspositie een stuk beter. Dus geen onredelijke recoup deals of scheve revenue share-percentages.”

Klik met Whitethorn

Als uitgever kozen ze uiteindelijk voor Whitethorn Games. “We zochten naast een goede klik vooral een uitgever die de game snapte, goede banden met de grote platformen had, en de game kon porten naar diezelfde platformen,” licht Bouman de keuze toe. “We wisten van te voren heel goed waar we elkaar zouden kunnen aanvullen. Je kunt dan samen over de uitgeefstrategie sparren en beslissen, maar de uitvoering daarvan ligt dan bij hen.”

De samenwerking heeft z’n vruchten afgeworpen: “Het was in het begin een beetje spannend, omdat Lake toch een nieuw soort ervaring is, maar we zijn erg tevreden over de beoordelingen en de verkopen. Door verkopen in de eerste week was het project al winstgevend. En we wisten voor launch ook al dat Lake naar Game Pass zou komen.”

Nieuwe platforms en DLC

En het einde van het succes is nog niet in zicht: “Lake krijgt een boxed versie en komt naar andere platformen, in het voorjaar bijvoorbeeld naar PlayStation. We hebben al ideeën over DLC, maar ik weet nog niet wanneer we daarmee gaan beginnen,” aldus Bouman.

Maar er staat meer op de rit: “Turmoil komt in januari op mobiel uit. Verder lanceren we in het begin van het jaar Turmoil multiplayer, en zijn we begonnen met de ontwikkeling van een versie voor PlayStation en Xbox. Onze word-game voor op mobiel komt ook in 2022 uit, er komt binnenkort een variant op Lines. Ook zijn bezig met twee strategietitels voor PC, maar die zijn nog lang niet af. Daarnaast zijn we benieuwd wat onze games op Steam Deck gaan doen!”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).