Now Reading
Terugblik 2021 • “Games entertainen en verbinden”
0

Terugblik 2021 • “Games entertainen en verbinden”

by Alessandra van Otterlo29 december, 2021

Control blikt terug met een aantal mensen voor wie 2021 een bijzonder jaar was. Siuli Ko begeeft zich al jaren in de wereld van nieuwe media, en games zijn haar niet vreemd. In 2021 waren games prominenter in haar werk dan ooit. Als de nieuwe programmeur digitale cultuur bij Cinekid Medialab riep ze een games en apps award in het leven, en Next Space Rebels, de eerste entertainment game waar ze aan werkte, kwam uit. “Next Space Rebels heeft mijn visie op crossdisciplinariteit versterkt en dat heb ik meegenomen naar het Medialab.”

Cinekid wil kinderen in Nederland inspireren met hoogwaardig film en media aanbod. In het verleden was er binnen het Medialab aandacht voor games, maar de afgelopen jaren verdwenen games nagenoeg volledig. Met Ko aan het roer zijn games weer terug. “Games zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Ik heb een selectie gemaakt van een aantal al dan niet nieuwe entertainment games die perfect aansloten op de gedefinieerde thema’s van Cinekid. Daarnaast zijn het gewoon prachtige mediaproducties.”

Verbinden en bruggen bouwen

“Zelf kom ik uit de nieuwe media, in de beginjaren van het internet,” vervolgt Ko. “Toen kunstenaars voor het eerst op grotere schaal gingen werken met software en hardware. Het heeft mijn visie gevormd voor wat betreft de kracht van interdisciplinariteit: uit het kruispunt tussen verschillende kennisdomeinen komen de meest interessante, vernieuwende ideeën en concepten. Kunst, design, film, games, wetenschap, filosofie, natuurkunde, biologie, technologie. Daar ligt mijns inziens een diepe kracht en de toekomst.”

Als programmeur ziet ze het als haar taak om te verbinden. “Een verbinder en bruggenbouwer die betekenis kan geven aan de context van digitale cultuur waarin wij leven, met onze smartphone en onze virtuele leven. Door middel van het formuleren van thema’s die iedereen begrijpt, en die op hun beurt te vertalen naar een programma en selectie van installaties, workshops en games.

“Hiervoor heb ik zowel bestaande werken gezocht, als ook samen met een selectie makers gekeken hoe zij een facet uit de thema’s kunnen vertalen naar werk dat op een actieve, playful wijze een brug kan bouwen naar een ervaring voor jong en oud. Qua makers werk ik met een selectie van ‘grote’ namen naast jonge makers uit binnen- en buitenland, als ook studenten van bijvoorbeeld de KABK, Interactive Media Design en XR-Lab/Grafisch Lyceum Utrecht. De selectie die ik maak wordt verdeeld over het Medialab in Amsterdam, en zes kleinere Medialabs die er dit jaar voor het eerst door het lang waren verspreid. En een aantal prachtige werken voor Cinekids online platform Cinekid Play.”

Games spelen een steeds groter rol

Veel fondsen en competities brengen games onder binnen andere categorieën, maar Cinekid maakte een tegengestelde beweging en kwam met een special award voor games en apps. “De prijs is een onderschrijving van de steeds groeiende hedendaagse rol die games en apps spelen in het leven van kinderen,” zegt Ko. “Games zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Ze entertainen, verbinden, en verlichten, nog meer dan anders in de huidige globale pandemie.

“Cinekid hecht er grote waarde aan om kinderen de weg te wijzen naar games en apps die meer brengen dan een simpel click en swipe spel. Hun inherente interactieve karakter, de mogelijkheid om non-lineair verhalen te vertellen en het activeren om te spelen, maakt dat games bij uitstek de mogelijkheid bieden om verhalen op een nieuwe en andere manier vorm te geven en te vertellen.”

Next Space Rebels

Ko programmeert niet alleen games, ze werkt zelf ook aan games. Dit jaar kwam Next Space Rebels van Studio Floris Kaayk uit, de eerste entertainment game waar ze als producer aan meewerkte. “Het is niet alleen mijn eerste entertainment game,” zegt Ko. “Dit was ook de eerste keer dat ik vijf jaar bij een project betrokken ben geweest. Het was een super leerzaam proces. De game-industrie is echt anders dan de kunstwereld, maar ik geloof er echt in dat de twee niet onverenigbaar zijn. Sterker nog, ik hoop dat we laten zien dat kruisbestuiving kan werken en meer zou moeten gebeuren.

Er zit zoveel kennis in beide sectoren en ze kunnen zoveel van elkaar leren. Bij Next Space Rebels hebben we ook een hele goeie mix gehad van mensen die hebben meegeholpen: echte game mensen maar ook mensen uit de theater, film, kunst, nieuwe media, animatie, video FX en de muziek wereld. Gezamenlijk hebben we Next Space Rebels gemaakt tot wat het is. Voor ons een echte game. Maar ik denk voor echte gamers nog steeds een gek kunstproject.”

Ik heb echt zoveel geleerd van onze samenwerking met Humble Games. En voor mij en Floris was het de eerste keer dat we een game-maakproces van begin tot eind hebben doorgemaakt. We hebben uiteraard mega onconventioneel gewerkt. Wel heel iteratief, maar zonder sprints of gebruikelijke manieren van agile projectmanagement ofzo. Werken met een game publisher heeft ons wel echt gepusht om het werk zo af te maken zoals het nu is uitgebracht, en uiteraard hadden we zonder hen nooit een console release gehad.”

Invloed op het Medialab

Ko’s betrokkenheid bij Next Space Rebels en de nadere kennismaking met de entertainment kant van de game-industrie ziet ze indirect wel terug in haar werk voor Cinekid. “Ik denk dat het mijn visie op crossdisciplinariteit heeft versterkt. Dat heb ik zeker meegenomen naar het Medialab. Dat wordt sterker en ook belangrijker met de integratie van game-programmering. Ik hoop echt dat alle sectoren wat dichter bij elkaar gaan komen en wat meer automatisch open gaan staan voor samenwerking. Daar komen echt alleen maar mooie dingen uit.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).