Nieuws
Now Reading
Terugblik 2021 • “Bij Paradox is plaats voor bruggenbouwers”
0

Terugblik 2021 • “Bij Paradox is plaats voor bruggenbouwers”

by Alessandra van Otterlo21 december, 2021

Control blikt terug met een aantal mensen voor wie 2021 een bijzonder jaar was. We openen de reeks met Juney Dijkstra, die terugkijkt op haar eerste jaar bij Paradox. “Met mijn directe Nederlandse Mening-met-een-hoofdletter-M wurm ik me in allerlei zaken waar ik een bijdrage kan leveren.”

Dijkstra volgde een studie informatica aan de Universiteit Utrecht. Maar na te zijn opgeleid tot programmeur ging ze aan de slag als producer. Sinds een jaar is ze Legacy Portfolio Manager bij Paradox.

Het werd Dijkstra al tijdens haar studie duidelijk dat programmeren niet haar ding was. “De wiskunde, de theorie, en het academische van het werk vond ik fascinerend. Echter, ik werd omringd werd door heren en dames die efficiënter, effectiever en met meer liefde programmeerden dan ik ooit deed. Ik hield me bezig met het onderzoek, de documentatie, de deadlines, en de communicatie binnen het team. 

“Tegelijkertijd organiseerde ik evenementen in de game-industrie. Uiteraard voor het netwerken en mijn CV, maar ook omdat ik het niet laten kon. Het duurde even voordat ik realiseerde dat die organisatorische kriebel ook een plek kon hebben binnen de game-industrie. Bonus is dat de programmeer-achtergrond enorm helpt bij het spreken van development taal!”

Alle vrijheid

Dijkstra werd tijdens het door mede door haar georganiseerde Indievelopment door Soedesco (een van de sponsoren) benaderd. “Ze waren bezig met het inrichten van een publishing tak, en ze wisten dat ze daarvoor een producer nodig hadden. Binnen het jonge bedrijf zou ik de eerste producer zijn. Dat gaf me veel vrijheid in het uitzoeken en definiëren van de functie. Wat we wederzijds wisten was dat het ging om organisatorische taken met veel uitdaging. Wat we niet wisten was wat voor taken dat precies zouden zijn, laat staan hoe het allemaal zou gaan werken. Dat was spannend, en voor mij een verfrissend alternatief op de programmeer-carrière die ik niet zo zag zitten.”

Uiteindelijk deed Dijkstra alles wat er vanuit development en publishing nodig was om een titel op de markt te krijgen. “Elk project is een eenhoorn,” zegt ze. “En naarmate de projecten, de complexiteit daarvan, en wij zelf groeiden, kwamen er steeds meer unieke uitdagingen op ons pad. Die uitdagingen recht in de ogen kijken en aan gaan was in de kern waar ik me dag in, dag uit mee bezig hield.

“In de praktijk kwam dat neer op het uitzoeken van de processen voor bijvoorbeeld age ratings, localisatie, testing, console platform submissies en het produceren van speciale edities met merchandise. Maar ook het inrichten van de afdelingen, carrièrepaden en een structuur om met een steeds groter groeiende groep mensen de projecten op tijd en binnen budget op de markt te brengen. Ook speelde ik een grote rol in het oprichten van de interne studio, waar mijn development team meerdere ports van een aantal van de door publishing getekende titels ontwikkelde.”

Sabbatical

Na vijf jaar Soedesco was het tijd voor iets anders. “Ik kwam er langzaam achter dat het ongemak van een uitdaging buiten mijn comfort zone me veel energie gaf. Er waren andere andere vakgebieden waren waar ik meer over wilde leren. Dat kon ik echter niet goed onderzoeken naast een veeleisende fulltime baan. Daarom laste ik een pauze voor mezelf in om te reflecteren op welk gebied ik me verder zou willen ontwikkelen.

“In deze periode benaderde Paradox mij met een heel leuk, game-nerdy bericht met suggesties voor meerdere functies. De daarop volgende goede gesprekken gaven me een beeld van leren over business op schaal, wat me enorm interessant leek. Voeg daaraan toe dat Paradox in genres werkt die me erg aanspreken, plus de mogelijkheid om vanuit onze development studio Triumph Studios in Delft te werken. Ik kon mijn geluk niet geloven.”

Mini-CEO van legacy portfolio

De gesprekken leidde tot de nieuwe baan van Dijkstra: legacy portfolio manager. “In de kern ben ik ‘mini CEO’ van alle titels die niet meer actief in ontwikkeling zijn. Ik kijk naar de mogelijkheden die er zijn om meer met deze titels te doen. Dat kan gaan om effectief gebruik maken van sales, het maken van deals met partners, licenties verschaffen voor spin-off producten, titels naar meerdere platforms of markten brengen. En zo’n beetje alles wat je je verder kunt bedenken.

“Je zou het wellicht niet denken, maar ik maak actief gebruik van veel van wat ik bij Soedesco geleerd heb. Paradox is traditioneel vooral actief geweest op PC en legt veel nadruk op onze meest succesvolle intern ontwikkelde actieve franchises. Dus ondanks de honderden ervaren medewerkers, kan ik mijn kennis op gebied van optimaal gebruik maken van een indie budget en samenwerken met externe partners enorm goed inzetten!”

Momenteel werkt Dijkstra aan een port van de Shadowrun trilogie. “Via een recente Nintendo Direct hebben we aangekondigd dat we deze game samen met Codeglue naar Nintendo Switch brengen.” Hoewel zowel Codeglue als Dijkstra uit Rotterdam komen, de samenwerking was al gesmeed voordat laatstgenoemde bij Paradox aan de slag ging.

Het Shadowrun project neemt het grootste deel van Dijkstra’s tijd in beslag, maar het is niet het enige waar ze zich mee bezighoudt. “De organisatorische kriebel kan het zowel binnen als buiten mijn werk niet laten om me met van alles en nog wat te bemoeien… Met mijn directe Nederlandse Mening-met-een-hoofdletter-M wurm ik me dan ook in allerlei zaken waar wederzijds ook maar het idee heerst dat ik een bijdrage kan leveren. Van game pitches analyseren tot het opstellen van wederzijds heldere contractuele milestone schema’s. En van het publiceren van ports op console tot het archiveren van opgeleverde materialen.”

Behoefte aan bruggenbouwers

Je zou denken dat werken bij het veel grotere Paradox Dijkstra minder vrijheid geeft dan bij een kleinere uitgever als Soedesco, maar het tegendeel blijkt waar. “Ze opereren weliswaar op verschillende schaal, maar net als Soedesco is Paradox een groeiende publisher, met groeiende development teams. Grotere schaal betekent dat er meer gespecialiseerde functies zijn bij een bedrijf als Paradox. Door de constante groei en verandering is er ook bij Paradox ruimte voor, en zelfs behoefte aan, mensen met een veelzijdige insteek die bruggen kunnen slaan tussen verschillende afdelingen en processen.”

 

Om zich tijdens haar sabbatical niet te vervelen richtte Dijkstra in juli 2020 een internationale, professionele Discord server voor producers, project managers, bedrijfsoprichters, etc. op. Het kanaal telt inmiddels meer dan 2.500 leden. “We hebben kanalen voor CV en portfolio advies, discussies over productie software & methodologie, en een job board dat gevuld wordt door automatische feeds en handmatig geplaatste oproepen met relevante functies. Ook organiseren we panels en interviews, welke opgenomen en gepubliceerd worden op de Game Production Podcast.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).