Nieuws
Now Reading
Dit zijn de winnaars van de Belgian Game Awards
0

Dit zijn de winnaars van de Belgian Game Awards

by Alessandra van Otterlo4 oktober, 2021

De Belgian Game Awards werden dit jaar uitgereikt op een virtueel Belgisch game eiland. Daar mochten de volgende winnaars hun awards in ontvangst nemen.

PC/Console Game of the Year en Mobile Game of the Year: The Almost Gone

Happy Volcano viel al eerder in de prijzen met hun pre-release en als most-anticipated game, maar ook nu valt The Almost Gone weer in de prijzen. Ze wonnen zelfs twee awards. Over de PC award zei de jury: “Deze Award, die er al meer dan vijf jaar zat aan te komen, is het bewijs van zowel het doorzettingsvermogen van Happy Volcano als de kracht van het game concept.”
De jury had nog meer lovende woorden voor de mobiele versie van de game. “Een onmiskenbaar meesterwerk van een verhaal en een prachtig spel dat het medium tot een hoger niveau tilt.”

AR/VR Game of the Year: Deisim

De jury genoot van de macht die ze kregen in de virtuale reality van Deism. “Willen we niet allemaal eens ervaren hoe het is om almachtige God te zijn en te bepalen wat er op de wereld gebeurt? Een applaus voor Deisim om dit bij deze mogelijk te maken!”

Best Non-Entertainment Title of the Year: Pollinator Park

De jury roemt de applied game vanwege de natuurlijke manier waarop de speler leert. “Pollinator Park is een nobel educatief spel dat helemaal niet betweterig overkomt. Het spel dicteert niet waarom bestuivers belangrijk zijn – het wil dat je begrijpt waarom ze belangrijk zijn en neemt je zo mee in het verhaal. Aan het eind van het spel waren wij er als jury volledig van overtuigd dat het redden van bestuivers belangrijk is. Missie volbracht dus!”

Debut Game of the Year: Sizeable

De jury was onder de indruk van de interessante manier waarop het jonge team van Business Goose Studios het simpele concept. De quote is kort maar krachtig: “We zijn gek op de eenvoud van Sizeable! En wat een prachtige game art!”

Student Game of the Year: Glint

De jury was met name onder de indruk van wat de studenten in slechts drie maanden hebben weten te bouwen. “Glint heeft een aantal coole verrassingen in petto, maar wat in dit game echt opvalt, is hoe sfeer en gameplay elkaar versterkten. Geen evidentie om te maken in zo’n korte tijd.”

Most Anticipated Game of the Year: Roguebook

Een van de juryleden die niets met deckbuilders heeft raakte verslingerd aan de game van developer Abrakam Entertainment. De gehele jury kijkt uit naar de release. “Roguebook brengt misschien niets baanbrekends nieuws, maar levert in plaats daarvan een geweldige deckbuilding-ervaring, waardoor het één van onze favoriete games in dit genre is geworden.”

Audience Award: VR-Kuub

Volgens de organisatie liet het publiek alle entertainment games links liggen en koos massaal voor VR-Kuub. Dit is een educatieve game van Cybernetic Walrus die communicatieve vaardigheden van jongeren op school moet verbeteren.

Special Awards

De Lifetime Achievement Award gaat dit jaar naar Yves Grolet. Grolet wordt beschouwd als één van de pioniers van de Waalse game industrie. Hij maakte zijn eerste game op de Commodore 64 toen hij 15 jaar oud was. Kort daarna ging hij werken bij Ubisoft, op dat moment nog een onbekende speler. In 1999 lanceerde Grolet Outcast, een cult classic en één van de eerste driedimensionale open world games waar o.a. Grand Theft Auto III zich door liet inspireren. Hij richtte door de jaren heen 5 studio’s op waarvan de laatste, Appeal Studios, werd overgenomen door de Embracer Group. Met zo’n 60 werknemers is Appeal veruit de grootste studio in Wallonië.

Fishing Cactus werd uitgeroepen tot Best Studio of the Year. “Fishing Cactus startte 13 jaar geleden met €500 aan kapitaal. De oprichters bleven sindsdien non stop hun dromen najagen en slaagden erin om financiering te krijgen, het team uit te breiden tot ongeveer 30 personen en de games te maken die ze altijd al wilden maken,” aldus de jury. Daarnaast loofde de jury de studio voor zijn inzet voor de Belgische game-industrie, waaronder de oprichting van brancheorganisatie de Waalse Game Federatie (Walga).

De award voor Most Promising Startup Studio of the Year ging naar Salty Lemon. Na de mislukking van Divine Commander stevende de studio af op een faillissement. Ze besloten om hun laatste geld te investeren in een VR roeitoepassing. Met hun demo haalde ze voldoende geld binnen voor een beta versie van EXR. Deze telt nu al meer dan 7000 geregistreerde roeiers wereldwijd.

Esports awards

Bij het bepalen van de winnaars van de Esports awards had het publiek een fikse inbreng van 50%.

Esports Event of the Year: Tarmac Online Sessions
Het RTBF-kanaal Tarmac investeert al jaren in Esports en lanceert met Tarmac Online een community-based, competitief en onderhoudend concept voor de Belgische Esports scene.

Esports Rookie Player of the Year: Vincent “Slyex” Tobaly
Dit Esports talent – dat tevens geneeskunde studeert – is onderweg naar de absolute top en verdient volgens de organisatie daarom deze onderscheiding.

Esports Pro Player of the Year: Raphaël “Targamas” Crabbé
Als kampioen in League of Legends en de European Masters, is deze jonge speler dé Belgische toekomst in League of Legends.

Virtueel eiland

Alle genomineerden, pers en kopstukken uit de Belgische game-industrie hadden zich in de middag van 1 oktober verzameld op het Belgische game eiland in Gathertown. De presentatie geschiedde vanuit de VRT studio waarmee tijdens de opnames in de middag live verbinding was. In de avond werd de opname uitgezonden via VRT Nu, het streaming platform van Vlaamse publieke omroep VRT, RTBF Auvio, de streamingdienst van Waalse publieke omroep RTBF, en via Twitch.

Beeld: The Almost Gone

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).