Nieuws
Now Reading
Deze jury kiest de winnaars van de Dutch Game Awards
0

Deze jury kiest de winnaars van de Dutch Game Awards

by Alessandra van Otterlo24 augustus, 2021

De Dutch Game Awards zijn dit jaar weer terug. Wij weten pas op 7 oktober wie er met de awards vandoor gaan, maar de jury is al druk bezig met het kiezen van de winnaars.

De jury van de Dutch Game Awards bestaat dit jaar uit de volgende personen (in alfabetische volgorde): Eric Bartelson (freelance journalist/voormalig hoofdredacteur van Control), Christian Batist (game consultant), Sophia Aubrey Drake (video game consultant), Juney Dijkstra (legacy portfolio manager Paradox Interactive), GlitchKraft (content creator), Aran Koning (indie developer Sokpop), Wytze Koppelman (curator Beeld en Geluid), Céline Veltman (freelance artist), Bastiaan Vroegop (game journalist) en Leon Winkler (director of international events Ubisoft).

Brede jury voor een breed publiek

De jury bestrijkt een breed veld, en dat is volgens Martine Spaans (project manager bij de Dutch Game Awards en in het dagelijkse leven eigenaar van Tamalaki) geen toeval: “We vonden het belangrijk om een diverse jury samen te stellen, met mensen die zoveel mogelijk objectief kunnen kijken naar de inzendingen. Games trekken een breed publiek, dus we vonden het ook belangrijk om dit terug te laten komen in de samenstelling van de jury. De curator van Beeld & Geluid zal bijvoorbeeld kijken naar wat een game toevoegt aan de Nederlandse industrie vanuit een historisch oogpunt. Een influencer kijkt misschien juist weer naar wat een game teweeg kan brengen onder de huidige trends, en een game designer heeft daar misschien juist meer een technische insteek bij. Ook vonden we het belangrijk om iemand in de jury te hebben die zonder oranje bril naar de projecten kan kijken, dus vandaar dat we Sophia Aubrey Drake – vanuit het Verenigd Koninkrijk – ook hebben gevraagd. Zij speelt de games vanuit huis.”

Spelen en discussiëren

Zo’n brede blik is voor de games handig, maar voor een Best Studio, Inclusion en Lifetime Achievement award is het misschien handiger als de jury een industrie beter kent. Spaans is zich daar van bewust: “De gehele industrie – inclusief de mensen die meehelpen bij de organisatie – heeft de kans gehad om kandidaten aan te dragen. Al deze suggesties hebben we meegenomen en dan is het verder voornamelijk debatteren. We houden er bij de jurering van de special awards rekening met wie er binnen de jury beter op de hoogte is van de initiatieven en de impact, en die meningen kunnen we eventueel zwaarder laten wegen. Sophia doet niet mee aan de jurering voor de Special Awards, omdat ze daar inderdaad te ver vanaf staat.”

Het jureren van de ingediende games is simpeler. “Die hebben we natuurlijk gespeeld,” zegt Spaans “Waar mogelijk stonden alle games op diverse apparaten geïnstalleerd. Bij sommige applied game entries was spelen niet mogelijk. In dat geval heeft de jury beeldmateriaal bekeken. We hebben de games onder de jury verdeeld, zodat iedere game een behoorlijke portie aandacht heeft gekregen van de meerderheid van de juryleden. Na het spelen was het discussiëren geblazen over een top drie per award categorie, en de uiteindelijke winnaars.”

Op de bekendmaking van de nominaties moeten we nog wachten tot de week van 6 september. Voor de Special Awards zijn er geen genomineerden, daar zijn gelijk winnaars uit de bus gekomen. Wie dat zijn horen we 7 oktober.

(Beeld: Jury sessie op het kantoor van de DGG)

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).