Now Reading
“De eerste dagen zijn bepalend voor je Kickstarter campagne”
0

“De eerste dagen zijn bepalend voor je Kickstarter campagne”

by Alessandra van Otterlo23 augustus, 2021

Twee jaar bleef geleden de Kickstarter campagne voor action adventure Unsung Warriors steken op €13.000. Dit jaar probeerden Osarion & Mountaineer het opnieuw en haalden hetzelfde bedrag binnen enkele dagen. Mede-eigenaar Ramon van Schaik: “De eerste drie dagen zijn bepalend voor je campagne.”

Bij de vorige Kickstarter leek Osarion & Mountaineer er helemaal klaar voor: er was een demo, ze kregen het Kicktarter ‘Projects we love’ label. Waar ging het dan mis? “We hadden met name het psychologische effect van Kickstarters niet voorzien,” zegt Van Schaik. “De eerste drie dagen zijn bepalend voor je campagne. Als je daarna nog relatief laag staat, klim je moeilijker omdat mensen geneigd zijn niet in te stappen bij iets wat niet populair is. Ons target was bij de eerste Kickstarter hoger, terwijl aanzienlijk minder mensen de demo gespeeld hadden, waardoor we aan het begin van de campagne niet genoeg momentum konden creëren.”

Budget-game

De prijs van 12 euro werkte ook in het nadeel van de developer. “Ons idee bij de eerste campagne was de instapprijs laag houden, zodat mensen zonder twijfel zouden backen,” legt Van Schaik uit. “Waar we geen rekening mee hadden gehouden is dat mensen deze prijs associeren met budgetspellen en freemium-achtige games. Backers die de demo hadden gespeeld vertelden ons dat de lage prijs hen echt op het verkeerde been had gezet. De huidige prijs van 15 euro geeft beter weer welke kwaliteit mensen kunnen verwachten.”

Meer features en grafisch beter

Na het mislukken van de eerste Kickstarter werkte Osarion & Mountaineer wel verder aan de game. Van Schaik: ” De Unsung Warriors demo werd veel gespeeld op Steam and Itch.io. De feedback die we kregen hebben wij gebruikt voor het development. Er zijn nieuwe features geïmplementeerd en we hebben de tijd genomen om de game grafisch te verbeteren en de art-style te finetunen. Voor indie developers is het vaak even zoeken om tot een goede balans te komen tussen tijd en visuele kwaliteit.”

Verder brachten ze Unsung Warriors uit op de Atari VCS. “Onze game sluit goed aan bij het publiek van deze console,” zegt Van Schaik. “Op Steam zijn er in 2020 zo’n 10.263 games gelanceerd, het is lastig om in zo’n grote lijst op te vallen. De lijst van games op de Atari VCS was relatief klein waardoor wij de kans groter achtten dat we daar gezien zouden worden.”

Grotere community

Maar ook de wereld om hen heen veranderde. “Door corona zagen we een enorme boost in downloads van onze demo. Mensen zaten in lockdown en hadden meer tijd om te gamen. Onze demo is in de afgelopen twee jaar 150.000 keer gespeeld. Hierdoor groeide onze community, en daarmee ons communicatiebereik voor de tweede Kickstarter campagne.”

Bij die herkansing nam de developer mee wat ze eerder hadden geleerd: “We hebben er alles aan gedaan om te zorgen voor een knallende start bij aanvang van de campagne.” Dat is gelukt, want binnen enkele dagen was het doel van €15.000 behaald. De teller bleef uiteindelijk steken op bijna het dubbele. Volgens de Kickstarter pagina is Unsung Warriors in september 2022 af.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).