Nieuws
Now Reading
Yale onderzoekt effectiviteit van Vlaamse VR-game die vapen moet voorkomen
0

Yale onderzoekt effectiviteit van Vlaamse VR-game die vapen moet voorkomen

by Alessandra van Otterlo1 augustus, 2021

Het Vlaamse Previewlabs lanceerde samen met de Amerikaanse Yale University de Invite Only VR: A Vaping Prevention Game. Yale deed samen met een aantal Amerikaanse universiteiten onderzoek naar de effectiviteit van het spel.

In 2017 benaderde het onderzoeksteam van het Yale play4REAL XR Lab prototype-specialist PreviewLabs om een game te ontwikkelen van een game voor tieners, die hen op speelse manier wijst op de risico’s van elektronische sigaretten. Een jaar later leverde Previewlabs een eerste versie op voor de Samsung Gear VR. Het uiteindelijke prototype kwam een in 2019 uit voor de Oculus Go.

Zes maanden testen

Met dit prototype bezochten de onderzoeker – net voor het uitbreken van de pandemie – meerdere scholen om de game uit te testen op 285 scholieren. Onmiddellijk voor en na het spelen werd een kennistest afgenomen. Dat gebeurde ook nog eens na drie en na zes maanden. Vervolgens werden alle resultaten verzameld en geanalyseerd. Die resultaten zijn nu gepubliceerd in het Journal of Addictive Behaviors.

In de samenvatting van het onderzoek valt te lezen dat de kennis van spelers over e-sigaretten, nicotineverslaving en de potentiële nadelige gevolgen van e-sigaretten was toegenomen ten opzichte van de controlegroep. Verder kregen spelers beter inzicht in hoe de wereld om hen heen over vapen denkt. Ze vonden de gameplay, de VR experience ook nog eens leuk, maar helaas laten ze de e-sigaret er nog niet vaker door liggen. Veel van die kennis die ze hadden opgedaan bleef ook na zes maanden na het spelen van de game hangen.

Zeg ‘nee’

Daarnaast leerden spelers meer over de dynamiek van groepsdruk. Kimberly Hieftje, directeur van het Yale play4REAL XR Lab: “Omdat Invite Only VR gebruik maakt van spraakherkenning kunnen de tieners oefenen om te weigeren wanneer ze het aanbod krijgen om mee te roken. Onze interventie focust op het opbouwen van deze vaardigheden, wat belangrijk is om op een duurzame manier gezonde gewoontes aan te leren die buiten het spel kunnen worden toegepast.”

Invite Only VR is voor Oculus Go hier gratis te downloaden. Development van de game is deels gefinancierd door Oculus. Het Amerikaanse Conversage werkte samen met Previewlabs om het prototype ook op PC en mobiel zonder VR beschikbaar te maken voor het onderwijs. De game is vooralsnog alleen in het Engels beschikbaar.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).