Now Reading
GDC 2021 • Zelfopgelegde crunch: “Soms hou je gewoon heel veel van je werk”
0

GDC 2021 • Zelfopgelegde crunch: “Soms hou je gewoon heel veel van je werk”

by Alessandra van Otterlo21 juli, 2021

Crunch vind je niet alleen bij grote studios waar boze bazen het personeel onder druk zetten om té hard te werken. Crunch komt in een zelfopgelegde vorm ook bij indie developers voor. Tijdens een GDC-sessie vertellen vijf indies hoe ze voorkomen dat het hen gebeurt.

“Gezondheid van het team staat voorop”

Chandana Ekanayake, mede-oprichter van Outerloop Games, begon op zijn 19e bij Bethesda. Over die tijd zegt hij: “Ik pakte al het werk aan dat ze me gaven aan, want ik dacht dat dat de manier was om vooruit te komen in de game-industrie.” Na zo’n 20 jaar voor anderen te hebben gewerkt begon hij vier jaar geleden zijn eigen studio. “In het begin werkte ik nog steeds te hard, maar ik delegeer nu meer en maak mezelf waar mogelijk overbodig. Daarnaast doet ik vaker dingen buiten het werk, zo coach ik de sportteams van mijn kinderen. Dat geeft niet alleen ontspanning, het helpt ook bij het oplossen van werkproblemen, omdat ik afstand neem.” Hij waakt ervoor om dezelfde fouten te maken als zijn voormalige werkgevers. “Projecten moeten zo gepland worden dat de gezondheid van mijn teamleden niet in gevaar komt. Dat is niet alleen beter voor hen, maar ook voor de studio.”

“Maak je geen zorgen”

Veel mensen identificeren zich met hun werk en dat maakt het lastig om afstand te nemen. Toen Astrid Refstrup, CEO en mede-oprichter van Triple Topping: “Om te leren te stoppen met werken moet je ook leren om te stoppen met je zorgen te maken,” zegt Refstup. “Als iets over zes maanden geen probleem meer is, dan moet je er nu niet teveel over piekeren. De meeste problemen hebben over een half jaar een oplossing. Niet altijd de oplossing die je wenst, maar ze zijn wel verdwenen. Misschien loopt de release van je game niet helemaal zoals gepland, maar de game is wel uit, en daarmee is het probleem weg. Klimaatverandering is een probleem dat over zes maanden nog steeds bestaat. Dat is dus iets waar je je zorgen om moet maken.” Daarnaast heeft Refstrup een aantal praktische tips om niet te hard te werken. “Communiceer wat je werkuren zijn en wanneer je op vakantie bent. Hou je daar aan en respecteer dit ook bij anderen. Je hoeft niet midden in de nacht emails te beantwoorden, want er zijn weinig zaken die zo dringend zijn dat ze echt niet kunnen wachten. Hou in je budget rekening met vrije tijd, en plan dit ook daadwerkelijk in.”

“Voor je het weet werk je de hele avond”

Freelance designer en programmeur, Danny Day kreeg vorig jaar een burn out. Van een goed functionerend persoon veranderde hij in iemand die niets meer kon en hij moest stoppen met werken. Als hij terugkijkt ziet hij waar het verkeerd ging. “Remote werken is geweldig voor flexibiliteit, maar je loopt wel het risico dat je te veel gaat werken, zeker wanneer teamleden in verschillende tijdzones wonen. Dan verschuif je eerst je werktijd een uurtje om te overlappen met de andere tijdzones, maar voor je het weet is je totale schema verschoven en werk je hele avonden.” Om die reden geloof Day niet in core hours. “Je hebt wel wat overlap nodig voor overleg, maar dat hoeft niet elke dag.” Net als Refstrup vindt hij het belangrijk om aan te geven wanneer je wel en niet werkt, zodat anderen zich daar bewust van zijn. “Hou je uren bij, niet alleen het aantal uren dat je werkt, maar ook de start- en eindtijden. Op die manier hou je in de gaten of je schema verschuift.”

“Ben je tevreden met jezelf?”

Rebekah Saltsman runt samen met haar man Adam Saltsman, studio Finji. Daarnaast zijn er veel andere dingen die tijd in beslag nemen: het mentoren van anderen, talks en evenementen. Er zijn continu dingen die haar tegenhouden om afstand te nemen van haar werk. Om dit in goede banen te leiden hebben ze een Mission Statement opgesteld, waar je Saltsman en haar man aan mag houden. “Het is een afspraak die we met onszelf hebben gemaakt, en een belofte aan anderen. Maar waar je anderen aanmoedigt om bijvoorbeeld vrije tijd op te nemen, moet je zelf wel het goede voorbeeld geven. Finji sluit elk jaar vijf weken lang de deuren. Dat is niet iets wat je zomaar doet, daar moet je met je planning rekening mee houden.” Voor zaken die niet stoppen, zoals de Discord server, hebben ze mensen die de taken overnemen. Saltsman communiceert ook duidelijk met haar team, zodat ze zeker weet dat de taak van 2 uur die ze aan een teamlid geeft ook echt maar 2 uur werk is, en niet 20 uur. Verder maakt ze ruimte in haar leven voor dingen buiten het werk: familie, hobby’s, vrienden buiten de industrie. “Kijk een naar wie je buiten je werk bent. Ben je tevreden met die persoon, en geef je die persoon wel voldoende ruimte in je leven?”

“Uit liefde voor je werk”

Freelance artist Céline Veltman werkt in de Utrechtse co-working space Boomhut, samen met Tijmen Tio (Sokpop) aan Simmiland 2. Ze heeft heel wat crunch gezien en weet wat dat met een mens doet. “Je werkt langer of denkt teveel aan je werk, dat maakt droevig en moe.” Soms ligt dit aan wat Veltman een dodelijke deadline noemt, maar soms hou je gewoon heel veel van je werk. Slechte werkgewoontes vergoeilijk je met de liefde voor wat je doet. “Ik vond het werken aan mijn website heel leuk en kreeg daar energie van. Maar uiteindelijk werkte ik er te veel aan en dat werkte averechts,” zegt ze. Om het te voorkomen dat ze cruncht houdt Veltman haar uren bij. “Dit laat zien hoe hard je werkt. En dat is soms harder dan je denkt.” Haar weekenden en avonden houdt ze vrij. Ook probeert ze voldoende te bewegen. “Dan blijf je gezond en het geeft nieuwe focus, en leidt je gedachten af van werk.” Verder neemt ze geregeld pauzes om wat anders te doen. “Liefst elk uur, maar zeker elke twee uur. Hiermee neem je afstand en daar wordt je werk alleen maar beter van, er komt ruimte voor nieuwe ideeën.” Bij de voorbereiding van haar GDC talk ging het bijna mis. “Ik moest flink doorwerken om alles op tijd af te krijgen, maar ik heb wel voldoende pauzes genomen.”

Beeld: Slide uit de presentatie van Céline Veltman

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).