Nieuws
Now Reading
“Breda is nog niet de game-stad die het verdient te zijn”
0

“Breda is nog niet de game-stad die het verdient te zijn”

by Alessandra van Otterlo19 mei, 2021

Veel van het talent dat bij de Breda University of Applied Sciences (BUas) wordt opgeleid vertrekt na het afronden van hun studio naar elders. Stichting Breda Game City is opgericht om deze mensen te behouden voor de regio.

Breda Game City is een samenwerking tussen mensen uit de industrie, met BUas en de gemeente Breda als partner. Voorzitter van de stichting is Matthijs van de Laar, zelf voormalig BUas-student en mede-oprichter van indie studio Twirlbound. Van de Laar over zijn betrokkenheid: “Ik heb aan den lijve kunnen ondervinden hoe het is om vanuit een game-opleiding een eigen studio te starten en met een ambitieus project onze plek in de game industrie te verwerven. Al jaren zien we in Breda ontzettend veel potentie voor meer van dit soort projecten en bedrijven, maar er leek een gebrek aan steun, die de route die wij als Twirlbound hebben bewandeld wat makkelijker zou maken. Als voorzitter kan ik op een hele concrete manier die steun bieden vanuit precies diezelfde ervaring.”

Verloren talent

Ook Robbie Grigg, directeur BUas Academy for Games and Media ziet dicht bij huis potentie voor afgestudeerden: “Na het afstuderen vertrekken de meeste studenten naar game-studio’s overzee of elders in het land, maar Breda heeft alle belangrijke ingrediënten voor een game-ontwikkeling hub: briljante alumni, een perfecte locatie in Europa met uitstekende reis verbinding, betaalbare infrastructuur en de kenmerkende Nederlandse werkethos gecombineerd met een hoge levenskwaliteit.”

Van de Laar haakt daar op aan: “Het is zonde dat veel van de afgestudeerden de stad verlaten, want Breda biedt veel mogelijkheden voor professionalisering. met name wanneer het gaat om ondernemerskansen. Zo zijn wij zelf met Twirlbound ook gestart en we zien ontzettend veel mogelijkheden om meer van dat soort kansen te benutten. In andere woorden: Breda is nog niet de game-stad die het verdient te zijn.”

Breda goes AAA

Maar sluit dit initiatief wel aan bij een opleiding die zich met name richt op AAA?  “Ja,” zegt Van de Laar. “De opgedane kennis kan ook toegepast worden op kleinschaligere games en development teams. En zelfs op andere velden. Daarnaast zien veel AAA bedrijven van over de hele wereld die potentie ook, dus één van de belangrijke speerpunten van Breda Game City is het hierheen halen van die bedrijven, in plaats van hen talentvolle studenten uit Breda weg laten halen.”

Dit streven is in lijn met het plan van de gemeente Breda om vanuit de kweekvijver van BUAS vijf nieuwe game-bedrijven op te richten. Van de Laar over dat plan: “Breda Game City heeft een visie voor de langere termijn. We begrijpen als geen ander dat het tijd kost om studios op te richten en op een gezonde manier te onderhouden. Van die vijf nieuwe game-bedrijven hopen we op korte termijn de contouren te zien en ze vooral te ondersteunen in het duurzaam ondernemen.”

Fysieke locatie

De stichting kijkt onder andere naar het realiseren van een gezamenlijke kantoorruimte voor game-development bedrijven. “Breda had een tijd lang een Dutch Game Garden locatie waar de Bredase game devs hebben kunnen ondervinden hoe fijn het is om bij elkaar te zitten. Nu we weer verspreid zijn zien we wel dat het een lange weg is om iedereen weer bij elkaar te brengen. Als we dat doen willen we vooral de ruimte bieden voor gevestigde bedrijven en mogelijk ook nieuwe, grotere, bedrijven van buitenaf, in plaats van een focus op incubatie en jonge startups,” aldus Van de Laar.

Welzijn en diversiteit

Het gaat Breda Game City niet alleen om de economische gezondheid van de bedrijven in de regio. Ze willen dat die bedrijven een gezonde, veilige en inclusieve werkomgeving bieden. Daarvoor gaan ze naar de bron. “Het gaat erom dat we de juiste signalen afgeven en er is geen betere plek om daar mee te beginnen dan tijdens een opleiding,” legt Van de Laar uit. ” Op game-opleidingen bestaat bijvoorbeeld vaak het idee dat extreem hard werken nuttig of zelfs stoer is, en dat crunch een noodzakelijk kwaad is, terwijl een gezonde game-studio juist gebouwd is op een goede balans van werk en vrije tijd. Daarnaast steken we extra moeite in het stimuleren van diversiteit, door niet zozeer te focussen op diversiteit an sich, maar door startups en studenten mee te geven hoe belangrijk het is om in creatieve processen en bedrijfsmatige beslissingen toegang tot verschillende invalshoeken te hebben. Veel daarvan komt uit de manier van communiceren en het mentoren van startups waar we de kans krijgen.”

Lokaal vs landelijk

We vragen Van de Laar of het niet beter zou zijn om zaken landelijk aan te pakken, in plaats van een nieuw regionale organisatie in het leven te roepen. “Regionale initiatieven sluiten het handen ineen slaan op nationaal niveau niet uit. Dergelijke initiatieven kunnen complementair zijn aan een sterk landelijk beleid. De ervaring leert dat de vertegenwoordiging op nationaal niveau een proces is van de lange adem, terwijl op regionaal niveau vaak op kortere termijn concrete resultaten kunnen worden gehaald. In het kader van de hernieuwde economische visie van de gemeente Breda is de wens gekomen om de regio in en om Breda te stimuleren. Aangezien wij ook de mogelijkheden zagen, leek het ons goed om de handschoen hiervoor op te pakken. Juist omdat sterke regionale ontwikkeling ook landelijk positieve effecten heeft. We hopen met Breda Game City een brug te slaan tussen de overheid, game-bedrijven en game-opleidingen hier in Breda en zien dat we erg veel kunnen leren van deze verbindingen om dat dan weer toe te passen op nationaal niveau.”

Het geld van Breda Game City komt van de gemeente. “Zij hebben voor de opstartfase van de stichting een mooi budget gereserveerd,” zegt Van de Laar. “Door ons warme contact met de gemeente Breda is daardoor nog ruimte voor investeringen voor afzonderlijke projecten en nieuwe stappen.” Hoeveel het mooie budget van de stichting is wil de kersverse voorzitter niet zeggen.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).