Nieuws
Now Reading
Brekend: Joost van Dongen verlaat Ronimo Games
0

Brekend: Joost van Dongen verlaat Ronimo Games

by Alessandra van Otterlo31 maart, 2021

Joost van Dongen, mede-oprichter en technisch directeur van Ronimo Games, verlaat de studio na 14 jaar. Hij begint voor zichzelf, om de games te ontwikkelen die hij bij Ronimo niet kan maken.

Zijn vertrek maakt Van Dongen verdrietig en blij tegelijk. Verdrietig omdat het betekent dat hij niet langer samen kan werken met de mensen met wie hij al die jaren development lief en leed deelde. Blij omdat het betekent dat hij nu de creatieve vrijheid krijgt om te maken wat hij wil. “Ik heb heel veel concepten voor nieuwe games, muziek en kunst, maar ik kan niets daarvan bij Ronimo uitvoeren. Ik heb weliswaar een leidende rol binnen het bedrijf, maar waar het op creatieve keuzes aankomt telt bij Ronimo elke stem. Binnen een team van zo’n 20 mensen was mijn creatieve input beperkt. Helemaal omdat we maar een game per drie jaar maken.”

Geen uitlaatklep voor creativiteit

In het verleden was dat voor Van Dongen geen probleem. “In mijn vrije tijd heb ik Proun, Cello Fortress en The Ageless Gate ontwikkeld. Dat was mijn creatieve uitlaat. Maar als jonge vader heb ik niet veel vrije tijd meer over.” Een gesprek met zijn vrouw opende hem de ogen. “Ik schrijf al mijn ideeën in mijn notebook, maar dat werd nogal deprimerend toen ik me realiseerde dat ik waarschijnlijk niets met al die aantekeningen ging doen. Toen ik mijn vrouw Marissa vertelde dat ik ze dan net zo goed niet meer kon opschrijven, werd ze daar erg verdrietig van. Meer dan ik had verwacht. Ze is een comic artist en ze kan zich voorstellen hoeveel pijn het doet om zelf niet meer creatief te kunnen zijn. Dat zette me aan het denken. Misschien moest ik niet mijn ideeën laten varen, maar gewoon weg bij Ronimo.” In het najaar van 2019 deelde Van Dongen zijn besluit met de andere Ronimo-oprichters. Maar voor hij wegging wilde hij wel eerst Blightbound afmaken.

Klein beginnen

De rest van dit jaar wil Van Dongen nieuwe tech en vaardigheden leren, en werken aan een hele hoop kleine projecten. Daarna is het plan om te beginnen aan een groter project, dan hoopt hij ook een nieuwe studio op te richten. “Ik wil veel doen, waarschijnlijk veel te veel. Ik denk dat dat van nu af aan mijn grootste uitdaging is: de scope van mijn projecten klein houden, en mijn verwachtingen van wat ik in een week kan doen managen. Jarenlang heb ik zoveel ideeën en plannen binnen gehouden, nu wil ik te veel, te snel. Dat geeft wat stress, dus ik moet mijn plannen op een ontspannen manier realistisch en haalbaar houden. Dat wordt mijn allergrootste uitdaging.”

Vrienden voor het leven

Van Dongen benadrukt dat zijn vertrek niet is veroorzaakt door onderlinge onvrede of ruzie binnen het team. “Na al die jaren zijn de andere oprichters en collega’s mijn vrienden en ik ga ze zeker missen. Ik heb gewoon behoefte aan creatieve vrijheid om mijn eigen ideeën te verkennen.”

In dit blog kan je het hele verhaal van het vertrek van Van Dongen lezen, inclusief de projecten waar hij het eerst mee aan de slag gaat.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).