Business
Now Reading
Midgame Fund is het nieuwe investeringsfonds voor en door de Nederlandse game-industrie
0

Midgame Fund is het nieuwe investeringsfonds voor en door de Nederlandse game-industrie

by Alessandra van Otterlo11 maart, 2021

Nederland heeft een nieuw investeringsfonds voor games. Met het Midgame Fund wil initiatiefnemer Adriaan de Jongh bijdragen aan een gezonde, onafhankelijke en meer diverse game-industrie in Nederland.

Het geld voor het Midgame Fund komt van De Jongh zelf en zo’n 25 andere investeerders die allemaal werkzaam zijn in de Nederlandse game-industrie. Per project investeert het fonds bedragen tussen de €10.000 en €150.000. De aanvraag wordt zo simpel mogelijk gehouden, het kan zelfs via het invullen van een standaardformulier op de website. Maar let op: zonder een speelbare demo en teamleden die zich met marketing bezighouden maak je geen kans.

Serieuze teams

Over die laatste eis zegt De Jongh: “We zijn op zoek naar teams die serieus zijn over genoeg spelers bereiken en genoeg geld verdienen. We leven allang niet meer in een tijd waar ‘een goede game’ automatisch genoeg spelers bereikt, en zelfs als een team werkt met een uitgever of marketingbureau zal iemand het overzicht moeten bewaren. Of die één of meerdere personen dat dan full-time of part-time doen is minder relevant, het gaat er om dat een team überhaupt iemand heeft die zich daar mee bezighoudt.”

Wanneer we het Midgame Fund vergelijken met het IndieFund snapt De Jongh de vergelijking, maar er zijn flinke verschillen. “Bij IndieFund krijgen ontwikkelaars niks van de winst van hun game totdat de investering is terugbetaald, en betalen ontwikkelaars daarna de helft van de winst tot de investering tot maximaal twee keer is terugbetaald. Wat mij betreft schiet IndieFund daarmee zichzelf in de voet, want een maximale opbrengst voor investeerders van twee keer de inleg zorgt ervoor dat ze zeer weinig risico nemen. Bij het Midgame Fund krijgen ontwikkelaars vanaf de eerste euro een deel van de winst. Ook betalen ze na recoupen van de investering een kleiner deel van de winst, maar wel tot een hoger maximum dan bij IndieFund. Mocht een game een mega succes zijn, dan is het daadwerkelijk een win-win situatie: de ontwikkelaar krijgt het overgrote deel van de winst, en investeerders kunnen in meer dan één andere game investeren.”

Volledige vrijheid

Wanneer we De Jongh vragen naar de rev shares laat hij ons weten dat dit tot het recoupen van de investering 25/75 is in het voordeel van de investeerders. Wanneer het fonds is terugbetaald wordt dit 25/75 in het voordeel van de developer. “Deze standaard vinden wij in combinatie met de andere voorwaarden van de overeenkomst in de meeste gevallen eerlijk en vriendelijk, omdat ontwikkelaars volledige vrijheid krijgen om hun game te maken en het financiële risico volledig bij ons komt te liggen,” zegt De Jongh. “We hebben niks te zeggen over de ontwikkeling van de game, leggen geen deadlines op, en worden geen eigenaar van de game. Ontwikkelaars mogen zonder beperkingen samenwerken met publishers of andere partners, kunnen altijd bij ons terecht voor advies en vragen, en ze hoeven ons niet terug te betalen als hun game niet genoeg verdient. Daarnaast staat de Midgame Fund overeenkomst toe dat bepaalde inkomsten voor een game kunnen worden uitgesloten van winstdeling met de investeerders. Dus stel dat een ontwikkelaar besluit met een platform of uitgever samen te werken en daarvoor meer ontwikkelingsgeld krijgt, dan kan die ontwikkelaar dat bedrag in overleg met de investeerders volledig of gedeeltelijk uitsluiten. We willen met een investering meer kansen creëren; niet kansen wegnemen.”

Korte doorlooptijd

De eerste pitch is nog niet binnen, maar De Jongh mikt op een snelle doorlooptijd. “Mijn verwachting is dat de meeste teams binnen twee weken weten of hun game kan worden gefinancierd door Midgame Fund. Als de overeenkomst is getekend krijgt de ontwikkelaar binnen twee weken het volledige bedrag op hun bankrekening gestort.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).