Business
Now Reading
Raw Fury maakt publishing agreement openbaar
0

Raw Fury maakt publishing agreement openbaar

by Alessandra van Otterlo24 december, 2020

Contracten tussen developers en uitgevers worden vaak geheim gehouden. Zeker voor beginnende developers is het daarom lastig om te bepalen of de deal die een uitgever ze biedt goed is of niet. Meer transparantie is daarom fijn, met name voor beginnende developers.

Uitgever Raw Fury (onder andere uitgever van de Kingdom-serie) deelt in het kader van transparantie hun publishing agreement met de wereld. Ook delen ze andere documenten die developers meer inzicht geven en moeten helpen bij hun pitch.

Complimenten en kritiek

De uitgever krijgt complimenten voor het openbaar maken van het contract, maar op de inhoud van het contract is flink wat kritiek. Zo heeft indie developer Jan Willem Nijman het document doorgespit van uitgebreid commentaar voorzien. In het kort komt het er op neer dat er flink wat onredelijke voorwaarden in het contract staan die nadelig zijn voor de developer, dat developers te weinig van de opbrengsten krijgen, te weinig te zeggen hebben over hun eigen game. We raden iedereen aan om alle feedback van Nijman te lezen (dat kan hier).

Verontrustende voorwaarden?

Het Raw Fury contract bevat flink wat clausules die jurist Kellen Voyer in zijn GDC talk eerder dit jaar bekritiseerde. De overeenkomst wordt afgesloten voor onbepaalde tijd, iets dat Voyer ten zeerste afraadt, omdat je dan voor altijd de controle over je game kwijt bent. Een 50/50 split is volgens de bevindingen van Voyer laag, en zeker geen industry standard. Het terugverdienen (recoupen) van het geïnvesteerde bedrag, voordat de developer in de opbrengsten deelt noemde Voyer zelfs verontrustend. “Als de game niet het gehoopte succes behaalt, dan kan het betekenen dat je na het voorschot geen cent meer ontvangt. Dit betekent een groot risico voor de developer. Ga dus niet akkoord met een dergelijke clausule.” Ook gaf hij aan dat nadat de uitgever de investering heeft gerecouped, de developer een groter deel van de opbrengsten moet krijgen. Echter bij Raw Fury blijft het 50/50.

One size fits all?

Johan Toresson van Raw Fury zegt in een tweet dat er over de rev share niet te onderhandelen valt. In hun blog zeggen ze dat ze over het algemeen tussen de 12 en 24 maanden development funden. Dat kan nogal een verschil in investering opleveren en dan is het vreemd dat je in alle gevallen dezelfde rev share hanteert. Zo zegt Voyer in zijn talk: “De omvang van het voorschot heeft geen hele grote impact op het rev share percentage.”

Whitethorn volgt het voorbeeld

Ook uitgever Whitethorn Digital (onder andere uitgever van Lake) heeft hun contract online gezet. Evenals de Raw Fury overeenkomst staat ook hierin dat het contract voor onbepaalde tijd wordt afgesloten. Ook Whitethorn houdt alle opbrengst voor zichzelf totdat ze hun investering hebben terugverdiend. Daarna is hun aandeel 10 tot 25 procent, maar dan wel van de bruto omzet (waar Raw Fury z’n aandeel krijgt van de netto omzet).

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).