Now Reading
Terugblik 2020 • “We willen eerst meer bekendheid voor de game”
0

Terugblik 2020 • “We willen eerst meer bekendheid voor de game”

by Alessandra van Otterlo16 december, 2020

In mei was – na bijna zes jaar development – de demo van roguelite Leviathan’s Sword klaar. Michel Dijkstra, oprichter van developer Nosgalor Games, wilde met de demo op Kickstarter €85.000 ophalen om de game af te maken. Helaas bleef de teller steken op €477.  “De eerste paar dagen haalden we onze backers binnen. Daarna bleef het vrij stil.”

“We hebben een Kickstarter opgezet om het beste uit het spel te kunnen halen voor de volledige versie,” legt Dijkstra uit. “We hebben het natuurlijk niet gehaald, maar dat was ook wel deels onze verwachting. De inzet was vrij hoog, zonder dat we al veel mensen aan boord hadden. In de eerste paar dagen haalden we bijna al onze backers binnen, voornamelijk mensen die ons al kenden, de rest kwam via de feature op de Kickstarter voorpagina. Daarna bleef het vrij stil.”

Dijkstra weet waarom de feature weinig opleverde: “Het geld dat we de eerste dagen ophaalden was 0% afgerond van ons doel. Kickstarter laat het percentage graag zien bij de games op de pagina, en mensen letten hier veel meer op dan het opgehaalde bedrag of het aantal backers. We zagen in de statistieken terug dat er vrij weinig mensen op de Kickstarter-pagina-link hebben geklikt, zowel binnen Kickstarter als op de social media pagina’s.”

Niet teleurgesteld

Het streefbedrag is niet gehaald, maar Dijkstra zit niet bij de pakken neer. “Ons doel was vooral om meer mensen bekend te maken met het spel en om het gezicht van de game naar het grotere publiek te brengen, zodat we een toekomstige Kickstarter sterker kunnen inzetten. De demo is door de Kicktarter zo’n 3500 keer gedownload op Steam, en het heeft rond de 150 wishlists opgeleverd.”

Nieuwe Kickstarter

Voor die nieuwe Kickstarter zijn er volop ideeën. Artist Robin Keijzer werkt mee aan Leviathan’s Sword. Keijzer heeft voor zijn kaartspel Gang Up eerder geld opgehaald via crowdfunding. “Hij heeft zeker een hoop tips kunnen geven voor deze Kickstarter,” zegt Dijkstra. “Helaas kwam het qua tijd zo uit dat het betekende dat de meeste feedback van hem pas een week of twee na de launch werd geïntroduceerd. We hopen voor de volgende poging zijn feedback al direct vanaf de launch meet te nemen.” Voor de nieuwe campagne van start gaat wil Dijkstra eerst meer bekendheid krijgen met de game. “We hebben gezien dat een sterke fundering belangrijker is dan een sterke campagne na de launch.”

Kleinere scope

Ook de game zelf ondergaat wat wijzigingen. “We willen voor de Kickstarter de scope van de game verkleinen naar 2 of 3 stages in plaats van 5 voor de Kickstarter. Hiermee kunnen we het doel aanzienlijk verlagen en de development tijd versnellen. We zijn wel van plan deze stages wat interessanter te maken en wat meer te hergebruiken zodat de speler niets verliest van het originele game design.”

Door omstandigheden heeft alles even stil gelegen, maar binnenkort wordt het development weer opgepakt. “Hopelijk gaan we dan sterker een tweede Kickstarter in. Verder zijn we aan het kijken om eventueel een publisher te zoeken, maar dit is allemaal nog maar even aanzien.” Naast Dijkstra werken ook freelancers Keijzer en Christiaan van Hoegee aan de game. “De Kickstarter funding was 100 procent bedoeld om hen te kunnen betalen, en dat zal zo blijven. Het betekent voor nu dat hun focus bij andere projecten ligt tot er weer geld beschikbaar komt.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).