Business
Now Reading
FLEGA presenteert de nieuwe Belgische ‘games monitor’
0

FLEGA presenteert de nieuwe Belgische ‘games monitor’

by Alessandra van Otterlo16 december, 2020

Belgian Games. FLEGA, WALGA en hub.brussels, presenteren de resultaten van de door enquête die deze zomer werd ingevuld door bedrijven ‘actief in of nauw betrokken bij de ontwikkeling van videogames’. Uit de enquête blijkt dat het aantal ondermeningen is gegroeid, maar het aantal arbeidsplaatsen gelijk is gebleven.

De mensen

Er waren eind 2019 1.100 mensen werkzaam in de Belgische game-industrie, hetzelfde aantal als het jaar er voor. Het is voor het eerst sinds 2014 dat het aantal werknemers niet toeneemt. De instroom van jong talent is beperkt; veel jonge Belgische afgestudeerden gaan aan de slag bij studio’s in het buitenland of zoeken hun heil in andere sectoren.

 

De bedrijven

Deze telling kwam het totaal aantal bedrijven uit op 114, een vijfde meer dan 2018. Een dikke 11 procent daarvan is in het afgelopen jaar gevestigd. De meerderheid, zo’n 45 procent, bestaat een jaar of net langer , een kleine 19 procent bestaat reeds 10 jaar of meer.

Meer dan 59% van de bedrijven heeft tussen de 2 en 10 mensen in dienst en 25% van de bedrijven bestaat uit één enkele persoon.

Het grootste deel van de bedrijven, 82 stuks, is gevestigd in Vlaanderen, in 2018 was dat aantal 72. In Wallonië en Brussel zijn respectievelijk 19 en 13 bedrijven gevestigd. Voor Brussel betekent dat meer dan een verdubbeling ten opzichte van de 5 bedrijven bij de vorige telling.

België telt 63 developers, waarvan 58 procent entertainment games maakt. Van alle studio’s ontwikkelt 32 procent voor PC/Mac, 16 procent ontwikkelt games voor mobiele, 15 procent ontwikkelt console-games, 17 procent maakt browser games, en eveneens 17 procent houdt zich bezig met VR/AR. De overgebleven 3 procent richt zich op de streaming markt.

 

De omzet

De totale omzet daalde van €93 miljoen in 2018 naar €70 miljoen in 2019. Deze daling ligt met name aan het feit dat developer Larian Studios in 2019 geen nieuwe games uitbracht. Voor volgend jaar zit er waarschijnlijk weer een stijging aan te komen, want meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat zij verwachten dat hun omzet in 2020 toeneemt.

 

Investeren in Vlaamse groei

David Verbruggen van Vlaamse branche-organisatie FLEGA ziet het aantal bedrijven in Vlaanderen graag nog verder groeien, maar dat gaat niet vanzelf. “Om onze sector naar het volgende niveau te tillen, moeten we investeringen en werkgelegenheid aanzienlijk stimuleren. Dat zal op zijn beurt leiden tot meer en grotere hits, die onze lokale sector groter, gezonder en robuuster maken.”

Benjamin Dalle, Vlaams Minister van Brussel, Jeugd en Media noemt de cijfers hoopgevend en ziet duidelijk het belang van de sector, en steekt er graag geld en moeite in. “Niet alleen kinderen en jongeren, maar ook steeds meer volwassenen vinden de weg naar games. Het is niet langer een eenzaam gebeuren: games staan meer dan ooit centraal en hebben ook een belangrijke maatschappelijke rol. Vanuit Vlaanderen willen we de gamesector nog versterken de komende jaren, via een ambitieus actieplan en extra investeringen. Daarnaast wil ik meewerken om de Tax Shelter uit te breiden naar videogames, een federale bevoegdheid die ik mee wil bepleiten en de implementatie ervan voorbereiden.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).