Now Reading
Dev blog • Codeglue sleutelde flink aan de controls voor Human: Fall Flat
0

Dev blog • Codeglue sleutelde flink aan de controls voor Human: Fall Flat

by Alessandra van Otterlo10 december, 2020

Het Rotterdamse Codeglue ontwikkelde in opdracht van uitgever 505 Games de mobiele versie van Human: Fall Flat. Een van de belangrijkste aspecten van deze port waren de controls. “Op mobiel zijn de armen afzonderlijk bestuurbaar.”

Programmeur Joeri van der Velden legt uit wat ze allemaal hebben aangepast. “Voor het verplaatsen van het personale gebruik je de op mobiel gebruikelijk on-screen joystick. Op PC en console waren de beweging van de armen en de besturing van de camera beiden gekoppeld aan de rechter joystick. Op mobiel hebben we deze twee dingen losgekoppeld. Met de arm joystick kan je de armen van elk personage afzonderlijk omhoog en omlaag bewegen, op PC en console was dit ook aan elkaar gekoppeld. Wanneer je meer van een directe aanpak houdt, dan kan je de arm ook rechtstreeks aanraken en verslepen. De armen zijn standaard ‘gelocked’ in een grijpbeweging, Op PC en console laat het personage los als je de triggers vasthoudt. Op mobiel is dit niet comfortabel en betrouwbaar en hebben we dit veranderd en als je een snelle tap op het scherm geeft laten ze los. Springen doe je met de spring knop die naast de arm joystick zit, maar je kan ook springen door de joystick kort een kant op te duwen.

The arm joystick:

 

“De grote lijnen voor de arm joystick hadden we vrij snel staan, maar er is wel flink op geïtereerd,” vult game designer Jori Kamp aan. “Achter de schermen moesten de programmeurs heel wat werk verrichten om de armen en de camera los te koppelen en bruikbare features toe te voegen. We wilden dat de armen in een bepaalde positie bleven, maar alleen wanneer de speler de arm joystick een halve seconde in dezelfde positie houdt, dit om te voorkomen dat de armen per ongeluk ‘locken’. Door deze lock kunnen spelers complexe bewegingen maken met beide armen, bijvoorbeeld door tegelijkertijd op twee buttons op twee verschillende hoogtes te drukken. Met een simpele tap op het scherm komen de armen weer los. We kwamen ook tot de conclusie dat voor individuele touch control het logischer is om slechts een arm te bewegen als je die aanraakt. Iets dat op andere platforms niet mogelijk was. Om deze features goed te communiceren hebben we ook particle effects toegevoegd, waarmee de status van de arm duidelijk wordt gemaakt. Dit bestond ook niet, omdat op PC en console de speler die feedback krijgt via de triggers op een controller of het keyboard.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).