Now Reading
Column • Control neemt een kijkje in de comment section
0

Column • Control neemt een kijkje in de comment section

by Alessandra van Otterlo23 oktober, 2020

Feminist Frequency houdt al een aantal jaar bij hoe het ervoor staat met de gender-vertegenwoordiging in games. Dit jaar zagen ze dat het aantal games met vrouwelijke hoofdpersonen een flink stuk hoger ligt dan voorgaande jaren. Een mooi nieuwtje waar ook Nu.nl aandacht aan besteedt.

Normaal sla ik de reacties over, maar dit keer waagde ik me wel in de comment section. Lees je even mee?

Geen enkel probleem hoor Fendt, zolang je mij mijn vrouwelijke personages maar gunt.

Er is altijd wel een Daan: iemand die zegt dat het hem niet uitmaakt, zolang het maar realistisch is. Om vervolgens de feiten net zo lang te draaien tot een witte man de enige optie is. Beste Daan, je hebt vast niet zo bedoeld, maar je ontkracht je eigen argument. Realistisch betekent de werkelijkheid weergeven, en aangezien je zelf aangeeft dat er wel degelijk vrouwelijke soldaten waren betekent dat een vrouw als hoofdrolspeler realistisch is. Het feit dat de vrouwen die meevochten in de minderheid waren doet daar niet af.

Barba_Papa is ook al zo’n toonbeeld van redelijkheid. Hij hoeft zichzelf helemaal niet terug te zien in zijn favoriete personage, zolang het personage maar wél een witte man is. Of Buffy. Alle andere mogelijkheden worden met rammelende argumenten geblokkeerd. Light Sabers? Geen probleem. Maar een kleiner vrouwelijk personage dat een mannelijk vechtmachine omgooit tart werkelijk waar elke fantasie. En hemeltjelief, ‘gekleurde’ mensen die verdwaald zijn in historische drama’s, en homo’s en lesbiennes… Dat levert toch nooit een goed verhaal op? Want dat is het enige wat Barba_Papa en al zijn Barba_vriendjes vragen. Een goed verhaal. Oh en het voortbestaan van de menselijke soort. Is dat nou zo ingewikkeld?

Voor iemand die het geen drol boeit maakt Deg zich erg druk. En niemand met een normale kijk op de maatschappij was dit ooit opgevallen? Nu vraag ik me af waar hij woont. Zou hij op een jongenskostschool zitten? Of misschien heeft hij alleen broers en komt hij nauwelijks van zijn zolderkamertje af. En hoewel het vast niet zijn bedoeling is pleit hij voor meer vrouwelijke personages in games. “Als je gelijk wilt zijn dan moet je jezelf geen uitzondering maken.” Klopt, dus daarom graag meer vrouwelijke hoofdpersonen in games, want ik ben liever geen uitzondering.

En kan iemand deze pipo even bijpraten? Ik denk dat hij iets te lang in zijn eigen hoekje van het internet heeft gezeten als hij seksualisering van vrouwen in videogames het vólgende probleem noemt. Het is wilde een gok, maar ik denk niet dat hij op de Feminist Frequency site heeft gekeken.

Maar misschien is het allemaal wel niet zo heel ingewikkeld. Neem de briljante observatie van Rob: als er een verschil is dan is er inderdaad een euhm verschil. En hoewel hij pleit voor kwaliteit, lijkt kwantiteit bij Rob uiteindelijk toch de doorslag te geven, als de kwaliteit niet mannelijk is.

Volgens Danny is het de schuld van God dat er zo weinig vrouwelijke hoofdpersonen zijn in games. Althans dat denk ik, want samenhangende zinnen formuleren is niet zijn sterkste kant.

Maar als je zoekt vind je ook bemoedigend geluid. En om met een positieve noot te eindigen een klein applausje voor RD. En nu maar hopen dat dat een man is…

Beeld: Lara Croft 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).