Nieuws
Now Reading
TurtleBlaze oprichter Richard Lems gaat alleen verder
0

TurtleBlaze oprichter Richard Lems gaat alleen verder

by Alessandra van Otterlo28 september, 2020

In 2015 richtte Richard Lems samen met Benjamin de Jager development studio TurtleBlaze op. Nu is het tijd voor een solo avontuur met zijn eigen studio Blastmode.

Op de Blastmode website valt te lezen dat Lems zijn eigen studio is begonnen omdat hij een uitlaapklep zocht voor zijn creativiteit. Maar dat betekent niet dat bij TurtleBlaze niet creatief kon zijn. “Ik denk dat het meer een ander soort creativiteit is,” zegt Lems “Het heeft meer een persoonlijk ding. Ik heb de afgelopen jaren pas echt goed geleerd wat m’n dromen nou eigenlijk zijn. Het liefste wil ik gewoon in een hutje op de hei games maken met mensen over de hele wereld. Lekker indie, vrij en minimaal. Wat we met TurtleBlaze aan het doen waren was echt 100% awesome, maar games maken met een team in Den Haag is niet mijn droom. Dat aan m’n maten en collega’s vertellen was ongelooflijk moeilijk, maar ik ben blij dat ik de stap heb genomen.”

Mighty Goose

De eerste game waar Blastmode werkt is Mighty Goose. Lems is hier begin 2019 aan begonnen, maar de game heeft een tijdje in de koelkast gelegen vanwege zijn werk aan Kunai. Na de release van die game is Lems op vakantie gegaan om zich op te laden voor het nieuwe avontuur en heeft development nu weer opgepakt.

Mighty Goose is een side scrolling run & gun shooter waarin de vaardigheid, timing en reflexen van de speler worden getest. Hij of zij moet de Void King zien te verslaan. “Om dat voor elkaar te krijgen moet je allerlei toffe wapens en voertuigen gebruiken, schermvullende bosses slopen. Precies wat je wil in een knetterharde arcade game,” aldus Lems. “Mighty Goose is een mashup van alles wat ik vroeger – en nu nog – cool vond. Metal Slug, 90’s game mascots, Dragon Ball. Noem maar op. Het is echt een resultaat van klooien op gut feeling. Ik denk dat daar ook een groot gedeelte van de appeal van solo development vandaan komt. Vergelijk het met in je eentje aan een groot schilderij werken of met een team. Het is niet zo zeer dat ik nu dingen kan doen die met anderen niet kunnen. Soms wil je gewoon je gevoel volgen en lekker vrij schilderen, zonder dat iedereen daar iets van vindt.”

Het concept voor Mighty Goose begon als een grapje zegt Lems “Ik wilde een simpel spelletje maken om het platform Patreon uit te testen en dat grapje is eigenlijk een beetje uit de hand gelopen. Wat een simpel demootje moest worden is nu een volledige multiplatform game.”

Die andere gans

Als we hem vragen of de keuze van een gans als hoofdpersoon iets te maken heeft met Untitled Goose Game schiet Lems in de lach. “Eerlijk gezegd baalde ik een beetje toen ik Untitled Goose Game zag, mijn spel was toen best wel een eind onderweg. Nu Untitled Goose meme status heeft bereikt had ik gewild dat ik misschien een ander grappig beest had gebruikt. Dus nee, Mighty Goose heeft er niks mee te maken, maar ik kan niet onder de ‘peace was never an option’ plaatjes uitkomen ben ik bang. Op zich ook wel grappig en mensen zien snel genoeg dat het gewoon een dikke arcade shooter is. Ik moet gewoon zorgen dat de volgende game echt een super unieke karakter heeft, een tablet, of een wc ofzo.”

Niet helemaal alleen

Hoewel Lems in zijn eentje begon heeft hij inmiddels wel een team van mensen om zich heen verzameld. “Mathias Kaerlev van MP2 Games doet de console ports, de soundtrack is van Dominic Ninmark, de character animaties zijn van Diane de Wilde en QA en testing is in handen van Gears for Breakfast.”

Voor de zakelijke kant werkt Lems samen met een uitgever. “Al vrij vroeg in het process ben ik in gesprek geraakt met verschillende publishers. Vaak benaderden ze mij op basis van de gifjes die ze op Twitter langs hadden zien komen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik toen niet een super helder lijstje klaar had van wat ik nou eigenlijk in een publisher zocht. Dus die gesprekken duurden en duurden maar, vaak zonder concreet einde. Dat vond ik wel moeilijk, een hoop onzekerheid spookte door m’n hoofd. Naarmate de tijd vorderde kreeg ik steeds een beter beeld van wat ik nodig had. Dat was ook het moment waarop publishers echt af begonnen te vallen. Uiteindelijk heeft Mighty Goose een plekje bij Playism gevonden.”

Als goede vrienden uit elkaar

Op dit moment ligt de prioriteit van Lems bij Mighty Goose en Blastmode, maar hij houdt de TurtleBlaze deur op een klein kiertje. “Dit is geen definitief einde. Ik werk nog steeds een paar uurtjes per week bij Q42, het bedrijf wat TurtleBlaze mogelijk maakt. Wie weet komt er in de toekomst wel een Blastmode x TurtleBlaze joint venture game? Wat dat betreft is Q42 echt een super tof bedrijf. Niks is daar onbespreekbaar. Ik weet niet wat de toekomst precies gaat brengen, maar ik weet wel dat ik mijn hart ga volgen.”

De release van Mighty Goose staat gepland voor volgend jaar.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).