Nieuws
Now Reading
Brekend • Vlambeer stopt
0

Brekend • Vlambeer stopt

by Alessandra van Otterlo1 september, 2020

Vandaag bestaat Vlambeer 10 jaar en het is tegelijkertijd de dag dat de succesvolle indie studio bekendmaakt te stoppen.

Jan Willem Nijman en Rami Ismail ontmoeten elkaar tijdens hun studie aan de HKU. Ze gaan samenwerken om het Crates from Hell prototype van Nijman door te ontwikkelen.  Maar eerst maakten ze Radical Fishing, waarmee ze geld voor de huur verdienen. Crates from Hell wordt Super Crate Box en de game is een gigantisch succes. In de jaren die volgen groeit Vlambeer uit tot een zeer succesvolle studio, maar het team wordt nooit groter dan twee personen; voor de games die ze ontwikkelen stellen ze tijdelijke teams samen.

Het is mooi geweest

Dat Vlambeer zo lang zou bestaan hadden ze geen van beiden verwacht. “We hebben een mooie tijd gehad, hebben geweldige games gemaakt, en gewerkt met fantastische mensen, maar het is tijd voor nieuwe dingen. Dus kondigen we het einde aan van Vlambeer,” valt te lezen in een Tweet. “Het is geen droevige dag voor ons, maar een gelukkig einde van een wervelend decennium gevuld met screenshake. Het voelt alsof we hebben bereikt wat we ons hadden voorgenomen – als een studio, als een stem, en als individuen, en we zijn enorm dankbaar voor de afgelopen jaren.”

Op dit moment werken ze nog aan Ultrabugs (PC, Mac, Linux, Switch), een project waarvoor ze samenwerken met Joonas Turner, Chipzel en Roy Nathan de Groot. De game wordt nog afgemaakt en uitgebracht, maar daarna komen er geen nieuwe Vlambeer games meer.

Om het einde van Vlambeer te vieren geeft de developer korting op Steam en ze releasen alsnog hun niet eerder uitgebrachte oude prototype Ffflood.

De games

De games die Vlambeer in het afgelopen decennium uitbracht zijn:

  • Super Crate Box, waarvoor ze samenwerkten met Paul Veer, Roy Nathan de Groot en Eirik Suhrke
  • Serious Sam: The Random Encounter, voor wie ze de hulp inriepen van Paul Veer, Alex Mauer en Harrison Lemke
  • Gun Godz , ontwikkeld samen met Doseone, Paul Veer en Jukio Kallio
  • Ridiculous Fishing een mobiele game waarvoor ze een team vormden met Zach Gage, Greg Wohlwend en Eirik Suhrke
  • Luftrausers, in samenwerking met Paul Veer, Roy Nathan de Groot, en Jukio Kallio
  • Nuclear Throne wederom met Paul Veer en Jukio Kallio, dit keer aangevuld met Joonas Turner en Justin

Andere games waar ze aan werkten:

  • Yeti Hunter
  • Super Puppy Boy
  • Space Murder
  • Dinosaur Zookeeper
  • Radical Fishing, de flash game die is doorontwikkeld tot mobile titel Ridiculous Fishing, maar vóór de release daarvan werd gecloned
  • Luftrauser, de flash game die later als Luftrausers uitkwam op PC, Mac en PS3. Ook van deze game verscheen vóór de release een clone uit op mobiel
  • GlitchHiker, de zelfvernietigende game die team Vlambeer in 2011 ontwikkelde voor de Global Game Jam
About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).