Now Reading
GDC 2020 • “Vrouwen zijn letterlijk de oorspronkelijke computers”
0

GDC 2020 • “Vrouwen zijn letterlijk de oorspronkelijke computers”

by Alessandra van Otterlo12 augustus, 2020

Het programmeren is door vrouwen uitgevonden en ze hebben een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van vele baanbrekende programmeertalen. In haar GDC Summer talk vertelt Brenda Romero waarom het belangrijk is om deze verborgen geschiedenis te eren.

Ada Lovelace die het concept coden in 1843 uitvindt, Grace Hopper, de uitvinder van COBOL, en Hedy Lamarr, die wifi bedacht, zijn allemaal geweldige vrouwen volgens Romero. Maar het zijn wel de usual suspects die genoemd worden als het over vrouwen in tech gaat. Als het over mannen in tech gaat is de lijst met voorbeelden die worden gebruikt een heel stuk langer.

Gevolgen van stereotypen

Romero vindt het belangrijk dat hier verandering in komt, omdat dit bijdraagt aan het beeld dat we hebben over bepaalde beroepen. Mensen kennen de usual suspects, en de stereotypen die ze op basis daarvan vormen dragen bij aan hun beroepskeuze. Wanneer je afbeeldingen zoekt op Google bij het woord surgeon of lead programmer verschijnen er voornamelijk plaatjes van mannen. Bij teacher en nurse zijn het meer vrouwen.

Romero zag het effect van deze stereotypen in haar eigen gezin. Haar jonge dochter wilde niet naar een coding evenement, omdat ze het idee had dat daar voornamelijk jongens zouden zijn. Dat bleek totaal niet het geval, maar toch had haar dochter die indruk. Ook in haar werk loopt ze tegen vooroordelen aan, want het gebrek aan vrouwen in tech zou komen omdat vrouwen er geen interesse in hebben.

Vrouwuren

Als je naar de geschiedenis kijkt is deze aanname vreemd. Vrouwen waren letterlijk de eerste computers, de personen die de machines bedienden. Programmeer vacatures werden geadverteerd als functies voor vrouwen. De functieomschrijvingen spraken over saai en detailgericht werk, de perfecte baan voor een vrouw. Tot aan het einde van de jaren ’60 berekende IBM in het Verenigd Koninkrijk coden zelfs in girl hours. Vrouwen waren dus geen minderheid, soms vormden ze zelfs een overweldigende meerderheid.

Steeds meer mannen

Wanneer in de jaren ’70 de computer een blijvertje blijkt te zijn en een belangrijkere rol inneemt stijgen de salarissen en op dat moment begint de interesse onder mannen te groeien. Iets wat Romero volledig begrijpt. Het was een tijd waar in sommige landen vrouwen niet eens meer mochten werken als ze eenmaal getrouwd waren. De man was de kostwinner, dus een goed betaalde baan was voor hen interessant. Veel mannen wilden echter niet opgeleid worden door vrouwen en naarmate er meer mannen bijkomen verdwijnen de vrouwen langzaam maar zeker. We stonden op het randje van een tech-revolutie geleid door vrouwen, maar de wereld was er niet klaar voor.


(de rol van de vrouw in een advertentie uit de jaren ’70)

Mythes

Romero noemt het gebrek aan vrouwen tijdelijk probleem dat engineered is. Iets dat met goed ontwerp kan veranderen. Vrouwen kunnen weer terugkomen, maar dan moeten we wel mythes ontkrachten en zaken veranderen. Zo wordt vaak gezegd dat vrouwen geen interesse hebben in programmeren, maar dat is gewoon niet waar. Het is onzin dat vrouwen niet goed zijn in wiskunde, maar als je het maar vaak genoeg blijft zeggen dan gaan ze het vanzelf geloven. Uit onderzoek blijkt dat bijdragen van vrouwen aan GitHub een hogere rating krijgen en vaker worden geaccepteerd dan die van mannen. Tenzij hun sekse bekend is, dan daalt dit met 20 procent.

Maar volgens Romero moeten we ons ook richten op ouders. Met name moeders zijn belangrijke als het aankomt op hun beroepskeuze van hun kind. Wanneer hij of zij een bepaald beroep voor ogen heeft en de moeder bevestigt dat het kind daar goed in kan zijn, dan is de kans groot dat het kind er ook echt voor gaat. Daarom is het ook belangrijk dat we ouders bijscholen, omdat zij als geen ander de keuze van hun kinderen kunnen beïnvloeden.

Het gaat Romero om diversiteit, niet om het buitensluiten van anderen. Het is voor vrouwen belangrijk om op gelijke voet te komen. Onderzoek heeft laten zien dat diverse teams betere games ontwikkelen. Barrières die mensen buiten houden moet verdwijnen. De industrie groeit nog steeds en we kunnen niet al die lege stoelen straks opvullen met mannen. “We hebben rolmodellen nodig, mannen én vrouwen,” vindt Romero. “En dan niet alleen Ada, Grace en Hedy, maar ook vrouwen als Margaret Hamilton (die de code schreef waarmee we de mens op de maan zette), Lois Mitchell, Frances Allen, Kateryna Yuschenko, Kathleen Booth, Melba Roy, Kay McNultyAlexandrea Illmer Forsythe, Dona Bailey, Roberta Williams, Anne Westfall, Carol Shaw,  Mabel Addis, en een van Romero’s favorieten zuster Mary Kenneth Keller


(Zuster Mary Kenneth Keller)

“Het moet veranderen,” zegt Romero. “Vrouwen waren de oorspronkelijke computers, we hebben code gemaakt, we hebben programmeertalen geschreven, we bouwden de machines, we hebben een man op de maan gezet, we hebben zelfs die man gemaakt.”

Al het beeld is uit de presentatie van Brenda Romero. 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).