Nieuws
Now Reading
Nederlandse concept artist Danar Worya werkte drie jaar aan ‘The Last of Us 2’
0

Nederlandse concept artist Danar Worya werkte drie jaar aan ‘The Last of Us 2’

by Alessandra van Otterlo7 juli, 2020

The Last of Us 2 ging in drie dagen na release maar liefst 4 miljoen keer over de toonbank, en met een Metacritic score van 94 was ook de pers laaiend enthousiast. Dat succes kent een klein Nederlands randje: de in Rotterdam wonende concept artist Danar Worya werkte ruim drie jaar aan de game.

In het laatste jaar van zijn studie Game Art aan de HKU werd Worya door een bevriend art director gevraagd of hij interesse had om mee te werken aan The Last of Us 2. Over het antwoord hoefde Worya niet lang na te denken. “Vanuit mijn liefde voor het witte doek heb ik altijd al aan games willen werken die mij doen denken aan mijn favoriete films. Ik heb zonder twijfel ja gezegd. Plotseling werkte ik zij aan zij met internationale topartiesten waar ik nog altijd fan van ben.”

Nu de game uit is hoeft Worya niet langer zijn mond te houden. “Het is natuurlijk verlossend dat ik eindelijk aan familie en vrienden kan laten zien waar ik zo lang aan heb gewerkt. Toch blijft het apart om klaar te zijn met The Last of Us, vooral omdat het een deel van mijn leven is geworden. Gelukkig kan ik er met een opgeheven hoofd naar terugkijken en probeer ik nu vooral van alle commotie rondom de release te genieten.”

Vervelen doet hij zich niet, want hij is alweer bezig met nieuwe freelance klussen, onder andere bij Guerrilla Games.

Binnenkort op Control een uitgebreid interview met Worya.

Beeld: The Last of Us 2 concept art van Worya. Meer van zijn werk is te zien op ArtStation (pas op voor spoilers).

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).