Now Reading
Lesgeven in coronatijd • “Zonder een veilige omgeving wordt ongelijkheid duidelijker”
0

Lesgeven in coronatijd • “Zonder een veilige omgeving wordt ongelijkheid duidelijker”

by Alessandra van Otterlo30 juni, 2020

Vanwege het coronavirus werkt Nederland zoveel mogelijk vanuit huis. Maar hoe werkt dat binnen het onderwijs? Wij vroegen een aantal Nederlandse game-opleiding naar hun ervaring. Coline Pannier, lecturer en student coach bij de ICT-Game Development opleiding van de Hogeschool van Amsterdam (HvA): “Zonder de veilige omgeving van een campus word ongelijkheid een stuk duidelijker.”

Verborgen stream-talent

Het fysiek sluiten van scholen kwam als een verrassing voor Pannier en haar collega’s. “Midden maart moest iedereen plots vanuit huis werken, docenten, studenten, en al het HvA-personeel. Gelukkig was de HvA afgelopen zomer overgestapt naar een nieuwe virtuele leeromgeving, Brightspace. Op dat gebied waren we voorbereid en konden we de colleges van fysiek naar virtueel omzetten. Iedereen heeft hard gewerkt om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Sommige docenten bleken zelfs een verborgen YouTube-talent te hebben! Maar we kwamen er snel achter dat online lesgeven niet hetzelfde is als fysiek voor een groep studenten staan. Voor mij is het grootste gemis de interactie met studenten. Niet iedereen wil contact via camera en het kan heel lastig zijn om er via alleen een chat achter te komen wat studenten denken.”

Communicatie-oerwoud

“Op het gebied van communicatie moesten we heel snel schakelen,” zegt Pannier. “We waren gewend om heel veel persoonlijk te bespreken, in de docentenkamer of in de klas. In het begin was er een wildgroei aan communicatiekanalen: Slack, WhatsApp, Discord, Skype, Google Hangouts, Microsoft Teams… plus email. Iedereen had een eigen voorkeur. Toen bekend werd dat de situatie langer zou duren zijn we begonnen om deze kanalen te rationaliseren. Het gaat nu een stuk beter, maar ik mis de dagelijkse interactie. Niets kan een echte campus vervangen!”

Ondersteuning waar nodig

Het bestaande rooster is zoveel mogelijk gehandhaafd, maar de docenten deden daar waar nodig aanpassingen. “Sommige groepen hebben meer ondersteuning nodig dan anderen, daarvoor kan dan extra tijd worden vrijgemaakt,” legt Pannier uit. “Voor nu houden we het schema zoveel mogelijk hetzelfde, zodat studenten die op tijd af willen studeren dat kunnen doen. Dit betekent bijvoorbeeld dat er nog steeds van hen verwacht wordt dat ze een stageplaats vinden.” Ze beseft dat de nieuwe situatie lang niet altijd makkelijk is voor studenten. “We zijn ons er van bewust dat de omstandigheden heel lastig waren, en om die reden geven we de eerstejaars studenten die dit jaar niet voldoende studiepunten hebben behaald de kans om dit volgend jaar in te compenseren.”

Creatief zijn

Pannier verwacht niet dat er volgend jaar weer gewoon les gegeven kan worden. “Op campus moeten we ons ook aan de anderhalve meter regel houden, dus we kunnen bijvoorbeeld geen grote lezingen organiseren. We moeten creatief zijn en werken met blended learning. Wat er waarschijnlijk gaat gebeuren is dat we bijeenkomsten hebben met kleine groepjes studenten in plaats van met een hele klas. We moeten onze prioriteiten in persoonlijke interactie herzien, afhankelijk van wie er meer ondersteuning nodig heeft, en op basis van zaken die lastiger online te regelen zijn. Mijn inschatting is dat het menselijk contact dat we allemaal missen de belangrijkste reden is voor bijeenkomsten op de campus. Er zullen mogelijkheden zijn om onderlinge banden op te bouwen via coaching activiteiten of belangrijke momenten in teamprojecten. Informatie en content kan makkelijker online gedeeld worden.”

Geen veilige haven

Helaas betekent de situatie voor sommige studenten vertraging. “Er zullen zeker studenten zijn die een achterstand oplopen en extra tijd nodig hebben om af te studeren. Ik denk dat de kwaliteit van hun omgeving daar een belangrijke rol in speelt. Studenten die thuis een rustige werkplek hebben zitten in een andere positie dan studenten die dit niet hebben. Dit is helaas iets wat wij niet makkelijk kunnen veranderen. Voor mij is de campus een veilige haven die gewijd is aan educatie. Zonder die veilige haven wordt ongelijkheid een stuk duidelijker.”

Beeld: De Amstelcampus waar de HvA game-opleiding is gevestigd.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).