Now Reading
Lesgeven in coronatijd • “Niet naar een lokaal, maar naar een channel in MS Teams”
0

Lesgeven in coronatijd • “Niet naar een lokaal, maar naar een channel in MS Teams”

by Alessandra van Otterlo22 juni, 2020

Vanwege het coronavirus werkt Nederland zoveel mogelijk vanuit huis. Maar hoe werkt dat binnen het onderwijs? Wij vroegen een aantal Nederlandse game-opleiding naar hun ervaring. Ard Bonewald, Manager en Lecturer Game Design & Production bij Breda University of applied Science (BUas): “Studenten gaan nu niet naar een lokaal, maar naar een Channel in Microsoft Teams”

De BUas game-opleiding heeft rond de 500 studenten. Die mogen momenteel niet naar school en krijgen nu thuis les? “Het is niet eenvoudig, maar gelukkig waren we er al mee bezig voor Corona,” zegt Bonewald. “We gebruiken hier Microsoft Teams voor. Door corona hebben we dit proces moeten versnellen. Gelukkig waren er daarom al wel redelijk wat leraren mee bekend en was er binnen no-time een team samengesteld van ‘experts’ die andere verder hielpen. Elke academie heeft zijn eigen ‘expert‘ toegewezen gekregen. En er zijn zelf trainingen op gezet, filmpjes om dingen uit te leggen en een team/community waar mensen elkaar helpen met problemen.”

Geen grote stap

“In de studenten projecten bootsen we een game studio setting na en werken de studenten met software die de game-industrie ook gebruikt,” vertelt Bonewald. “Denk aan Perforce, Jira, Unreal Engine, Houdini, Photoshop, en de gespecialiseerde hardware. Bijna al die tools werken ook online en mede hierdoor was de switch naar online lesgeven geen grote stap voor ons. Sommige opdrachten worden wat aangepast om het praktischer te maken en soms worden de tools iets aangepast. Voor game-projecten die gebruik maken van Motion Capture apparatuur, een photogrammetry studio, VR-headsets en Playstation en Switch Dev kits hebben we tot nu toe ook gepaste oplossingen weten te vinden.”

Mini conferenties en game streams

Bonewald legt uit hoe het lesgeven er in de praktijk uitziet: “De studenten hadden al online en via een app toegang tot het lesrooster. Nu gaan ze alleen niet naar een lokaal, maar klikken op een link of gaan naar een Channel in Microsoft Teams. We werken met project gestuurd onderwijs waarbij de studenten aan games werken, en elke woensdag is er een soort mini conferentie. Hierbij lopen er meerdere tracks naast elkaar en sluiten studenten aan bij de workshops, lezingen of guilds die ze interessant vinden. Een guild is dan weer een community waarbij zowel studenten als leraren elkaar helpen en lesgeven. Derdejaars studenten geven bijvoorbeeld een lezing aan tweedejaars en een tweedejaars presenteert haar of zijn werk waar dan weer feedback op wordt gegeven door anderen.”

“Laatst hadden we een gastcollege waar meer dan 200 studenten online een lezing volgden en na afloop vragen konden stellen. Dat laatste moet je dan iets begeleiden, maar ook daar heeft Microsoft de laatste periode een paar handige features voor toegevoegd. Zo’n college wordt dan ook nog opgenomen voor studenten die het gemist hebben. We kunnen documenten delen, er samen aan werken en we doen nu een test om te zien of we ook het werk van studenten kunnen beoordelen via MS Teams.”

Om onderling te kunnen communiceren hebben studenten toegang tot een Discord server. Daarnaast wordt Discord ook gebruikt om de games van studenten te reviewen. Bonewald: “Eerste- en tweedejaars studenten zetten hun games op Itch.io en de derdejaars launchen hun games op Steam. De leraren krijgen al eerder steam keys om de games te spelen en te testen. Dit doen we dan weer door als leraar de game te streamen via Discord en live te reviewen met studenten.”

Werken in isolatie

Logistiek lijkt alles goed geregeld, maar er blijft volgens Bonewald het gemis aan persoonlijk contact. “We hebben een survey gehouden onder alle studenten om te zien hoe ze met verschillende aspecten van de corona situatie om gaan,” zegt hij. “Hoewel er studenten zijn die er productiever door zijn geworden, geeft het merendeel aan dat ze hun medestudenten missen en dat geïsoleerd werken op je studentenkamer niet bevorderlijk is voor motivatie en productiviteit. We proberen dit op te vangen door workshops te geven en tips te delen via onze portal. Er gaat nu wat meer tijd van een studenten feedback sessie naar de vraag ‘hoe gaat het met je?’ in plaats van ‘hoe gaat het met je game?'”

Stage in het buitenland

BUas probeert er voor te zorgen dat niemand studievertraging oploopt. “Een stage vinden is nu wel iets moeilijker, maar niet onmogelijk. We merken dat game-bedrijven goed meedenken. Studenten die in het buitenland zaten voor een stage hebben we zoveel mogelijk laten teruggaan naar hun thuisbasis. Zij werken nu vanuit huis en sommigen kregen zelf hele workstations en VR-sets thuisgestuurd. Er zijn ook al mensen begonnen bij nieuwe stages bij internationale game-bedrijven. Ze starten vanuit huis en wanneer het kan gaan ze voor de rest van hun stage naar het buitenland.”

De toekomst

Met de versoepeling van de regels kijkt BUas naar de toekomst. “We hebben besloten om tot en met de zomervakantie alleen nog maar online les te geven. Van september tot en met de herfstvakantie is er zowel online als fysiek les. We bereiden ons op dit moment voor op een combinatie van beide vormen. We hebben redelijk wat internationale studenten, waarvan we nog niet weten of ze überhaupt weer naar Nederland kunnen komen, en in de anderhalve meter samenleving is capaciteit om fysiek les te geven een stuk kleiner,” aldus Bonewald.

Beeld: Overzichtsfoto van de BUas campus

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).