Now Reading
Thuiswerken in coronatijd • “Natuurlijk is het spannend om juist nu te verhuizen”
0

Thuiswerken in coronatijd • “Natuurlijk is het spannend om juist nu te verhuizen”

by Alessandra van Otterlo17 juni, 2020

Vanwege het coronavirus werkt Nederland zoveel mogelijk vanuit huis. Maar kan dat wel als je games maakt? Wij vroegen een aantal Nederlandse developers naar hun ervaring. Serious game developer 8D Games had voor de lockdown een contract getekend voor een nieuw pand. Giel Hekkert, creatief directeur en mede-eigenaar van 8D Games: “Natuurlijk is het spannend om juist nu te verhuizen.”

“Vanaf 12 maart – de dag dat de eerste beperkende maatregelen werden afgekondigd – is ons hele team thuis gaan werken,” zegt Hekkert. “Met veel klanten in de zorg en het onderwijs wilden we zo goed mogelijk gehoor geven aan de adviezen van het RIVM.”

Net als bij de meeste andere developers leverde het organiseren van het werken vanuit huis geen grote problemen. “Het scheelt dat we in de periode vlak voor de maatregelen al hadden nagedacht over het thuiswerkscenario,” legt Hekkert uit. “Het technische deel – thuisconnectie met Git en NAS, VPN – was daardoor snel op orde. Om de communicatie onderling zo goed mogelijk te houden, spraken we af dagelijks om 8.30u en om 13.00u een stand-up te doen via beeldbellen. Iedereen heeft dat goed opgepakt, het thuiswerken werd al snel normaal.”

Verhuizen naar een groter pand

Inmiddels komt een deel van de ongeveer 13 medewerkers weer naar kantoor. “Half mei zijn we naar een groter pand verhuisd, dat was al besloten voor de coronamaatregelen. Sindsdien werken we met een klein deel van het team weer op kantoor, inclusief gymzaalstrepen rond de bureaus, handgel en stapels hygiënische doekjes in iedere bureaulade. De mensen die met het openbaar vervoer moeten komen, werken nog steeds thuis,” aldus Hekkert.

Dat ten tijde van een pandemie verhuizen niet de meest voor de hand liggende stap is beseft Hekkert: “Natuurlijk is het spannend om juist nu zo’n stap te zetten, je bent geneigd om in onzekere tijden alleen maar in de kosten te snijden. Maar we zien ook voordelen. In ons oude pand hadden we niet voldoende ruimte om coronaproof-werkplekken in te richten, dat kan hier wel. Daarnaast zijn we bezig met het inrichten van een brainstormruimte die straks ook voor externe partijen beschikbaar is, daar kunnen we nu rustig de tijd voor nemen.”

“De basis van het pand was op orde, dus van een echte verbouwing is geen sprake geweest,” vervolgt hij. “Dat zou erg lastig zijn geworden. De verhuizing hebben we met alleen de eigenaren opgepakt, de rest van het team heeft gewoon thuis doorgewerkt. We hebben het zo afgestemd dat er steeds maar een huishouden tegelijk in het nieuwe of oude pand was. En tussendoor veel poetsen en handen wassen, natuurlijk.”

Projecten beginnen weer te lopen 

De gevolgen voor lopende projecten verschillen per project legt Hekkert uit: “We zijn technische partner in een aantal Europese projecten, daar merkten we de gevolgen als eerst: in januari en februari was reizen al niet meer verantwoord en werden Europese bijeenkomsten geannuleerd. Ook sommige projecten in de zorg en het onderwijs zijn tijdelijk stilgelegd, bijvoorbeeld omdat er geen goede testgroep gefaciliteerd kon worden. Het ontwikkelen van een serious game is een sociaal proces, we zijn erg van het co-creëren met de doelgroep. Je krijgt een beter gevoel bij de eindgebruiker wanneer je testen en interviews face to face kunt doen. Daar ligt voor ons de grootste uitdaging. De meeste projecten beginnen nu weer te lopen en echte annuleringen zijn er gelukkig niet geweest. Sterker nog: we zijn in deze periode nog nieuwe projecten gestart. Iedereen roeit met de riemen die er zijn en soms ontstaan juist dan innovatieve ideeën. Dat geeft ons goede moed voor de toekomst.”

Wake-up call

Wat er na de lockdown staat te wachten durft hij niet te zeggen: “Het is moeilijk om in te schatten wat op de langere termijn de gevolgen zijn voor de serious gaming sector. Een mogelijkheid is dat deze tijd een wake-up call is om te gaan investeren in digitale middelen die thuis toepasbaar zijn. Denk aan games voor thuisrevalidatie, eLearning en Awareness. Maar het is ook denkbaar dat investeren in innovaties voor een langere tijd een luxe blijft die niet bovenaan het lijstje staat voor bedrijven en instanties.”

Beeld: eZoon een game over besluitvorming rond infectieziektes die van mens op dier worden overgedragen.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).