Now Reading
Thuiswerken in coronatijd • “Als de E3 het niet doet, dan doen we het toch zelf”
0

Thuiswerken in coronatijd • “Als de E3 het niet doet, dan doen we het toch zelf”

by Alessandra van Otterlo11 juni, 2020

Vanwege het coronavirus werkt Nederland zoveel mogelijk vanuit huis. Maar kan dat wel als een programma over games maakt? Wij vroegen het Jan-Johan (JJ) Belderok, Hoofdredacteur Gamekings: “Als de E3 het niet doet, dan doen we het toch zelf.”

Normaal houdt het 15-koppen tellende Gamekings team de hele week kantoor in Amsterdam Noord, op de verdieping boven de Blast Galaxy arcade. Nu zijn ze daar slechts een dag per week te vinden, en dan ook nog met minimale bezetting. “Presentatoren komen dan op een vooraf bepaald uur langs,” legt Belderok uit. “En we doen geen opnames meer met drie man aan tafel. Maximaal twee. Op 1.5 meter. De rest van de week werken we allemaal vanuit huis.”

Juist meer content

Dat organiseren viel reuze mee zegt Belderok: “Al in januari waren we begonnen na te denken over hoe we de opnames vanuit huis konden doen. En omdat we veel pionieren met streamen en live opnemen, kwamen de oplossing al vrij snel naar boven. Vervolgens hebben we met partners als MSI en Logitech er voor gezorgd dat alle freelancers een ‘thuis studio setup’ kregen. En konden we gewoon draaien. We maken nu zelfs meer content dan ooit.”

“Ook de gaten die normaal in de studio langskomen laten we vanuit thuis meedoen nu,” vertelt hij verder. “We hebben prima software daarvoor en een manier omdat ook meteen live te larderen met beeld zodat we geen after edit nodig hebben. Enige ‘probleem’ kan zijn dat iemand een slechte webcam of mic heeft. Dat hebben we niet in de hand.”

Vanuit huis in plaats van op locatie

Normaal leveren evenementen als E3, Gamescom en Tokyo Game Show belangrijke content voor Gamekings, maar Belderok lijkt niet erg onder de indruk van de lege agenda: “We hanteren het motto ‘als de E3 of de TGS het niet doet, dan doen we het toch zelf’. Oftewel niet mopperen en zeuren, maar gewoon zelf het alternatief gaan maken. Alle reveals worden gestreamed, developers hebben nu meer tijd om voor een webcam te gaan zitten, etcetera. Plus, mensen kijken Gamekings om ons. Om wat wij vinden van de games. Dus of we die nu in LA checken of in Amsterdam, dat maakt niet al te veel uit. De charme van het reizen naar LA of Tokyo en de andere omgeving, worden natuurlijk gemist. Maar ook hier geldt, dat is nu eenmaal zo, get over it, creëer iets wat net zo tof is.”

“We namen het nieuws van offline evenementen altijd al mee,” vervolgt hij. “Dus nu doen we dat ook, met misschien wat meer aandacht omdat we er zelf niet meer heen gaan. Alles staat en valt bij de insteek. Veel media ziet een game-event als bron van nieuws. Wij zien het als een stuk entertainment, of als een moment waar omheen entertainende content gemaakt kan worden. Vanuit dat perspectief maakt off- of online niet veel uit. We beginnen altijd met de vraag: hoe kunnen we hier leuke content over maken, nieuws of geen nieuws. Feitelijk waren de TGS en de E3 al steeds minder relevant als nieuwsbron. Als entertainment des te meer.”

Elkaar uit laten praten

Met alle experimenten kan het team ook na de Covid-19 periode volgens Belderok verder: “We hebben heel veel geleerd. Toffe stream setups met acht+ deelnemers bedacht, we weten betere hoe je een feestje online kunt geven, we hebben geleerd om elkaar beter te laten uitpraten omdat je lag hebt als je op verschillende locaties zit, en ik ben zelf bijvoorbeeld in mijn eentje verhalen uit de game-historie gaan vertellen. Werkte perfect en worden erg goed bekeken. Had ik zonder Covid nooit gedaan.

Beeld: Gamekings live stream met Jelle, Koos en Skate

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).