Now Reading
Thuiswerken in coronatijd • “We missen het creatieve proces aan het begin van een nieuwe project”
0

Thuiswerken in coronatijd • “We missen het creatieve proces aan het begin van een nieuwe project”

by Alessandra van Otterlo9 juni, 2020

Vanwege het coronavirus werkt Nederland zoveel mogelijk vanuit huis. Maar kan dat wel als je games maakt? Wij vroegen een aantal Nederlandse developers naar hun ervaring. Roderick Roode van Team6 Game Studio: “We missen het creatieve proces aan het begin van een nieuwe project.”

Normaal werken er in Assen ongeveer 40 personen, maar het kantoor is sinds midden maart grotendeels leeg. “Op 2 mensen na werkt iedereen nu van huis,” zegt Roode. “Het is natuurlijk altijd spannend om van de een op andere dag zo’n grote omschakeling te moeten maken. Gelukkig was onze organisatie al zo ingericht dat iedereen van huis kon werken indien nodig. In dit geval hebben onze werknemers enkel hun pc mee hoeven nemen om thuis verder te kunnen werken. Hierdoor is de transitie naar thuiswerken vlekkeloos verlopen.”

Iedereen houdt zich aan de afspraken

En het is allemaal goed te doen volgens Roode: “Over het algemeen bevalt thuiswerken prima, iedereen zet zich fantastisch in en houdt zich aan de gemaakte thuiswerk afspraken. Wel merken we dat tijdens deliverable weken het wat lastiger is daar waar normaliter mensen veel samen overleggen en testen. Dit is nu een stuk moeilijker. Tevens merken we dat het missen van persoonlijk contact groter begint te worden. Onlangs zijn we met een nieuw project gestart en dan zitten we vaak graag samen om te brainstormen, en is het leuk om na werktijd samen wat te doen. Hopelijk kunnen we binnenkort dus weer naar kantoor. Op 1,5 meter samen zijn is dan toch beter dan helemaal niet samen te zijn.”

Roode verwacht niet dat er op lange termijn veel verandert aan hun werkwijze: “Het is toch veel business as usual, deze situatie toont echter wel aan hoe zelfstandig onze medewerkers zijn. Dit maakt een toekomstige keuze voor eventueel van tijd tot tijd thuiswerken wel wat eenvoudiger.”

Creatief proces

Of er gevolgen zijn voor de lopende weet Roode nog niet. “Zoals gezegd merken we dat tijdens de deliverable weken er minder intensief getest en overlegd kan worden,” legt hij uit. “Dit brengt wel wat stress met zich mee. Op dat soort momenten wordt er toch even naar kantoor gegaan om op locatie toch een paar dingen te testen. Daarnaast missen we dus het creatieve proces wat zo belangrijk is aan het begin van een nieuw project. Verdere gevolgen zijn nu in ieder geval nog niet duidelijk.”

Beeld: Screenshot Super Street: the Game

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).