Now Reading
Thuiswerken in coronatijd • “Leads en andere managers staan veel meer onder druk dan wij hadden verwacht”
0

Thuiswerken in coronatijd • “Leads en andere managers staan veel meer onder druk dan wij hadden verwacht”

by Alessandra van Otterlo26 mei, 2020

Vanwege het coronavirus werkt Nederland zoveel mogelijk vanuit huis. Maar kan dat wel als je games maakt? Wij vroegen een aantal Nederlandse developers naar hun ervaring. Arthur Houtman, CEO bij Force Field : “Leads en andere managers staan veel meer onder druk dan wij hadden verwacht.”

“Gelukkig zagen we het aankomen en hadden we al stappen ondernomen,” zegt Houtman als we hem vragen hoe lastig het was om een team van 65 mensen vanuit huis te laten werken. “Onze optische verbinding en buildservers setup hadden we naar maximale capaciteit uitgebreid. We maakten al gebruik van een reeks communicatie en project tools zoals Confluence, Slack en Jira. De grootste operatie was ervoor zorgen dat iedereen een geschikte computer en alle rand-hardware had. Onze VR-specialisatie vergt nou eenmaal dikke PCs en de meeste medewerkers hebben zulke workstations niet thuis. Het meest uitdagende was iedereen voorzien van een webcam, want die werden ineens even lastig te vinden als toiletpapier!”

Analyse

Na twee maanden thuiswerken heeft Houtman gekeken wat de gevolgen zijn: “We hadden gedacht veel productiviteit te verliezen, maar de eerste analyses tonen aan dat wij ongeveer tien procent productiviteitsverlies hebben. Wel zien wij bij tweeverdieners met jonge kinderen dat het samen thuis werken en de kinderen verzorgen tot gereduceerde werktijden leidt.”

Maar de grootste problemen ziet Houtman bij de leads en andere managers: “Deze mensen staan veel meer onder druk dan wij hadden verwacht. Een snelle kijk op iemands monitor om feedback te geven wordt snel een meeting van 20 tot 30 minuten. Ook het intensieve gebruik van Slack creëert stress-situaties, omdat ze continu worden aangesproken en op veel threads worden toegevoegd. En Slack-threads zijn niet handig terug te lezen als je het begin gemist hebt. Daarnaast is er een verwachting dat er snel geantwoord wordt. Een manager die in call zit en dan ineens verschillende andere alerts op zijn dashboard ziet raakt makkelijk gestresst. We zijn nu bezig om meer regels in te voeren voor welke tools wanneer gebruikt moeten worden in de hoop dat dit deze situatie verbetert, zonder verlies van goed communicatie.”

Corona Light

Net als bij de meeste developers missen ze bij Force Field de studio-dynamiek. “Het grootste gebrek dat na twee maanden thuiswerken naar boven komt is het gebrek aan persoonlijk contact en hier zien wij voor het moment helaas geen oplossing voor,” zegt Houtman. “Ook wij proberen zoveel mogelijk momenten van sociale interactie te creëren, zo doen we elke vrijdagmiddag een borrel via Bluejeans en er wordt een wekelijkse game-sessie georganiseerd. Verder is er op Slack een Corona Light kanaal waar allerlei grappen op uitgewisseld worden.”

Thuiswerken blijft

In zijn analyse kijkt Houtman niet alleen terug, maar ook naar de toekomst: “Een ding is zeker: thuiswerken zal een deel uitmaken van het toekomstige werken, ongeacht de industrie. Wij hadden al redelijk flexibele werktijden, maar mogelijk dat we dit nog verder gaan uitbreiden om het reizen in de spitsen te verminderen. Daarnaast gaan wij kijken naar het functioneren van het kantoor zelf en de voorzieningen die bijdragen aan een betere hygiëne. Denk hierbij aan zaken als de inrichting van de werkplekken, organisatie van de lunch, maximale bezettingslimiet van de vergaderruimtes, intensievere schoonmaak, etcetera.”

Nauwelijks vertraging

Qua development loopt Force Field nog steeds redelijk op schema. We zien weinig impact op onze lopende projecten buiten het verschuiven van een milestone van een paar dagen, maar dit gebeurt ook in normale tijden,” zegt Houtman. “Wel was er een vertraging van een zelf uit te geven project, omdat de externe QA-partij vanwege de wereldwijde maatregelen minder capaciteit heeft. Daarnaast zien wij dat sommige projecten voor welke wij in gesprek waren even op hold zijn gezet. Maar dit heeft voor 2020 geen directe impact voor ons.”

Beeld: Screenshot uit de VR experience die Force Field ontwikkelde voor het Anne Frank Huis.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).