Now Reading
Thuiswerken in coronatijd • “Sommige bedrijven trekken zich terug, maar er komen ook nieuwe aanvragen binnen”
0

Thuiswerken in coronatijd • “Sommige bedrijven trekken zich terug, maar er komen ook nieuwe aanvragen binnen”

by Alessandra van Otterlo22 mei, 2020

Vanwege het coronavirus werkt Nederland zoveel mogelijk vanuit huis. Maar kan dat wel als je games maakt? Wij vroegen een aantal Nederlandse developers naar hun ervaring. Margot Lokker, bij &ranj verantwoordelijk voor marketing & sales support: “Sommige bedrijven trekken zich terug vanwege kostenbesparing, maar er komen ook nieuwe aanvragen binnen.”

Het volledige team van &ranj telt inclusief student trainees en stagiairs 35 personen. Die werken allemaal vanuit huis, maar de deur staat eventueel wel open zegt Lokker: “Soms kiezen mensen, inclusief ikzelf, ervoor om in de studio te werken om even van omgeving te veranderen. Dit zijn mensen die in Rotterdam wonen en niet met OV hierheen hoeven te komen. Daarnaast woont Marcus [Vlaar, red] – één van de oprichters – tegenover de studio.”

Stoelen en beeldschermen thuisbezorgd

Het was even wat geregel, maar het organiseren van het thuiswerken gaf geen grote problemen. “Vooral IT is druk geweest met alle tools als Zoom, Trello, etcetera klaar te zetten en ervoor te zorgen dat je vanuit huis alle documenten in kan,” vertelt Lokker. “Voor de teams was het even wennen om een nieuwe, virtuele routine te vinden, maar dat ging eigenlijk ook heel vlot. Student trainees hebben ervoor gezorgd dat medewerkers hun bureaustoel, monitor, etcetera thuis kregen geleverd, zodat iedereen kan werken met de benodigde tools.”

Alles in de agenda

De nieuwe opzet verreist volgens Lokker wel aanpassingen: “We merken dat sommige mensen continue in Zoom meetings zitten en dat dat veel energie kost. Dit zorgt er ook voor dat mensen te weinig ‘werktijd’ hebben. Dat zorgt ervoor dat het nodig is dat mensen werktijd, maar ook pauzes, expliciet in hun agenda plannen. Ook bij ons is er een aardig aantal mensen met kleine kindjes die nu de helft minder kunnen werken dan normaal. Dit zorgt voor een grote uitdaging. Student trainees en andere collega’s helpen daar waar kan.”

Samen online borrelen

Daarnaast heeft het werken vanuit huis gevolgen voor de sociale contacten. Lokker legt uit: “Het in verbinding blijven met elkaar best lastig wanneer iedereen vanuit huis werkt. Je ziet en spreekt ook niet meer al je collega’s, alleen de mensen waar je veel mee samenwerkt of mee in een project zit. Toch zijn er veel initiatieven om met elkaar in verbinding te blijven. Zo hebben we elke week de fishbowl, een meeting waarin belangrijke updates met elkaar worden gedeeld, zingen we via Zoom nog steeds ‘Happy birthday’ als iemand jarig is en hebben we elke donderdag een donderdag middag borrel.”

Relaxte brainstorms

Thuiswerken gebeurde al bij &ranj, maar Lokker verwacht dat deze situatie wel wat verandert. “Persoonlijk denk ik dat er nu vaker wordt afgewogen wanneer een fysieke afspraak echt nodig is. Je merkt dat er nu geen reistijd meer in de agenda’s staat en dit voor meer ‘werktijd’ zorgt. Misschien wordt er wel meer thuisgewerkt. Sommige mensen werken eenmaal beter thuis dan op kantoor. Ook het werken met nieuwe tools zoals Miro heeft zijn voordelen. Zo hadden we bijvoorbeeld onlangs week meerdere brainstorms via Zoom en Miro, wat heel soepel ging. Alles staat gelijk gedocumenteerd in plaats van dat brown papers gedigitaliseerd moeten worden en zoals de faciliterende game designer zei: ‘Ik heb nog nooit zo’n relaxte brainstorm gehad’. Ik zie deze tools wel blijven.”

Kostenbesparing

Voor de lopende projecten heeft het thuiswerken geen gevolgen. Die gaan eigenlijk allemaal door, maar qua sales merkt Lokker verandering: “We zien wel dat sommige bedrijven zich nu moeten terugtrekken, vanwege kostenbesparing. Maar er komen ook nog steeds nieuwe aanvragen binnen!”

Beeld: Speak Up! Een door &ranj ontwikkelde game die teams uitdaagt beter te communiceren

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).