Now Reading
Uit Nu! • Monopoly is eerste Stadia-game van Engine Software
0

Uit Nu! • Monopoly is eerste Stadia-game van Engine Software

by Alessandra van Otterlo1 mei, 2020

Het gebrek aan games is een veelgehoorde klacht over Google Stadia, maar er komen langzaam maar zeker meer games bij. Een van de recente releases is Monopoly.

De game is uitgegeven door Ubisoft, maar ontwikkeld door Engine Software. Hoewel het niet echt een Nederlandse game is, is Monopoly daarmee wel een van de eerste Stadia-games van Nederlandse makelij.

Remaster

“De Stadia versie is een remaster en geen port,” zegt Engine Software CEO Ivo Wubbels. “De game was een update op een update op een update van een heel oude game engine. Dat was bijna niet meer te onderhouden. Kosten van porten zouden uiteindelijk alleen maar steeds hoger worden. Vandaar dat besloten is nu de techniek helemaal vanaf 0 op te bouwen, zodat het technisch weer helemaal up to date en goed te onderhouden is. Helemaal klaar voor de toekomst.”

Vanaf 0 beginnen

“We zijn vertrokken vanuit de Switch versie qua content,” zegt Wubbels over development. “Die versie had al extra content, zoals veel meer verschillende 3D living boards die we destijds hebben toegevoegd. Er zijn bij de Stadia wel meer kleine QOL aanpassingen gedaan, zo kun je de AI bijvoorbeeld nu in fastforward mode laten spelen, zijn er veel meer spelregel-instellingen en is 4k support toegevoegd. Het mooie van Stadia is dat updaten heel makkelijk is, dus mogelijk komen er in de toekomst nog nieuwe features bij. Voor de Stadia versie hebben we enkel de grafische content overgenomen en is de code vanaf 0 opgebouwd.”

Early adaptors

Het ontwikkelen van een game voor het nieuwe Google platform viel Wubbels niet tegen: “Over het algemeen is het ontwikkelen op Stadia prima bevallen. Het is een nieuw platform, en dat merk je. Toen we begonnen was Google nog druk bezig met het opzetten van de tool-chain. Daar kwam nog bij dat Unity – onze game engine-  ook nog volop bezig was om Stadia-ondersteuning toe te voegen. Gelukkig hadden we op PC al een heleboel voorbereid, en was de overstap naar Stadia relatief eenvoudig. Als ontwikkelaar is Stadia als platform niet heel veel anders dan een andere console. Het grootste verschil dat je de game naar Google upload in plaats van naar een devkit die op het kantoor staat.”

Tips

Wubbels heeft wel enkele tips voor mensen die zich aan development voor Stadia wagen: “Wacht niet te lang met testen op Stadia, zodat je eventuele problemen op tijd ziet aankomen. Tijdens het ontwikkelen kwamen we er achter dat de file IO langzamer is dan we verwacht hadden, en dan Stadia qua performance minder krachtig is dan van te voren verwacht. Draai de game ook eens op 4k resolutie en kijk eens wat dat doet qua performance!”

“Denk na over hoe je game allemaal gespeeld kan worden,” vervolgt Wubbels. ” Of je nu op een mobiele telefoon met een paar earphones, een oude laptop met twijfelachtige speakers of een 80 inch 4k TV met state-of-the-art 5.1 surround geluid speelt, maakt een wereld van verschil in ervaring. Zorg er dus voor dat je game hier netjes mee om gaat en dat alles duidelijk blijft, ook als de stream kwaliteit iets inzakt. Het hebben van een goede internetverbinding is ook meer dan zinvol. Je kan ook een lokale Stadia devkit aansluiten, hoewel dat niet echt nodig is, kan het bij het testen en debuggen wel erg handig zijn.”

 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).