Now Reading
Thuiswerken in coronatijd • “Het gebrek aan face to face communicatie is een probleem”
0

Thuiswerken in coronatijd • “Het gebrek aan face to face communicatie is een probleem”

by Alessandra van Otterlo30 april, 2020

Vanwege het coronavirus werkt Nederland zoveel mogelijk vanuit huis. Maar kan dat wel als je games maakt? Wij vroegen een aantal Nederlandse developers naar hun ervaring. Mike Hergaarden, CEO van M2H Game Studio bijt het spits af: “Het gebrek aan face to face communicatie is een probleem.”

“Na de oproep tot thuiswerken zijn we daarmee begonnen. Vrijdag 13 maart was de laatste dag dat we met z’n allen op het kantoor waren,” zegt Hergaarden. “Daar zitten we normaal met z’n zessen, drie vaste medewerkers en drie stagiaires. Los van dit team en de bijbehorende projecten werken we daarnaast ook aan onze WW1 Game Series. Daar werken op afstand rond de 20 mensen fulltime aan.”

Alles kon gewoon door

De situatie was voor M2H in eerste instantie niet heel lastig zegt Hergaarden: “Qua werkzaamheden kon alles meteen doorgaan. We hebben geen noemenswaardige issues gehad met PCs, licenties, software, eigenlijk heeft iedereen dit voor zichzelf kunnen regelen. Development van de WW1 Game Series is altijd al op afstand geweest en daar is dus geen enkel verschil qua werkzaamheden, behalve dan dat wij als founders nu ook niet fysiek bij elkaar zitten voor overleg.”

Toch nadelen

Toch bleken er wel wat haken en ogen te zitten aan het werken vanuit huis. “De overstap leek nagenoeg vlekkeloos te zijn verlopen. De echte nadelen van thuiswerken speelden voor ons pas later op,” legt Hergaarden uit. “Dat merken we meer in de communicatie, efficiëntie en motivatie waar je flink inlevert. De motivatie bij thuiswerken ligt voor iedereen ook een stuk lager, waar dit op kantoor op een natuurlijker manier wel goed in balans blijft. Op lange termijn werd het gebrek aan face to face communicatie duidelijker een probleem. ”

“Om dit aan te pakken zijn we deze week begonnen met vaste 1 op 1 contactmomenten om met elke stagiair en medewerker samen het werk te bespreken en het gezamenlijke doel goed voor ogen te houden,” vertelt hij verder. “Ook qua projecten maken we nu duidelijker vaste overlegmomenten, waar dit vroeger nog gemakkelijker tussendoor op de werkvloer kon gebeuren.”

Verlangen naar kantoor

Hergaarden en zijn team hebben dus wel hun draai gevonden, maar ideaal is de situatie volgens hem niet: “In het begin beviel thuiswerken best prima: je hebt eindelijk even volle focus voor de dingen die af moet maken, of een keer de rust om eens iets goed uit te pluizen. Maar zeker de afgelopen dagen kijken we allemaal steeds meer uit naar terugkomst op het kantoor.”

Gestructureerd overleg

Qua werkwijze voor het post-Covid19 tijdperk zegt Hergaarden wel dingen te veranderen: “De enkele voordelen die thuiswerken biedt zijn ook op te lossen met enkele thuiswerkdagen.  Ondanks dat het best even fijn was om thuis rustig te kunnen werken lijkt dit ons op de lange termijn geen optie vanwege de communicatie barrière. De lessen die we nu, sneller dan normaal, geleerd hebben nemen we sowieso mee qua communicatie: dus voor elk project, ook kleinere projecten, een vast wekelijks kort overleg over de status, en met elke teamlid wekelijks 1 op 1 contact.”

Qua planning loopt M2H niet veel achter volgens Hergaarden: “We ondervinden geen gevolgen, eventuele productie vertraging is te klein om aan deze situatie te wijten.”

Beeld: Screenshot Verdun, een van de games uit de WW1 Game Series

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).