Nieuws
Now Reading
Derk de Geus en Adriaan de Jongh versterken bestuur DGA
0

Derk de Geus en Adriaan de Jongh versterken bestuur DGA

by Alessandra van Otterlo5 maart, 2020

Derk de Geus, mede-oprichter van Paladin Studios is de nieuwe voorzitter van de Dutch Games Association. Samen met game designer Adriaan de Jongh – die verkozen is tot ‘Divisiemanager Entertainment’ – versterkt De Geus per onmiddellijk het bestuur van de branche-organisatie.

Hoewel De Geus als voorzitter de DGA zal leiden betekent dit niet dat hij alles zelf doet: “De DGA is een vereniging, dus de leden maken de dienst uit. Zij kiezen het bestuur, en het bestuur maakt het beleid en – na goedkeuring van de leden-  ziet ze toe op de uitvoering. Mijn taak is dus niet uitvoerend, maar gaat voornamelijk over de visie en het algemene beleid van de organisatie. Praktisch geef ik leiding aan het bestuur en het operationele team.

Disconnect met de industrie

De reden om zich verkiesbaar te stellen was voor De Jongh en De Geus grotendeels gelijk. De Jongh: “De DGA en de Nederlandse entertainment game industrie zijn voor een lange tijd een beetje ‘out of touch’ geweest en ik wil graag weer een brug te slaan tussen de twee.” De Geus is het daar mee eens: “De band van de DGA met de entertainment game industrie is de afgelopen jaren niet geweldig geweest. Ik heb in het verleden pittige kritiek geuit op het toenmalig bestuur, maar heb altijd geloofd in de noodzaak van een sterke branchevereniging en ben daarom ook altijd lid gebleven. De industrie is voor mij een grote familie, en ik draag de studio’s in Nederland een warm hart toe. Ik hoop oprecht dat de studio’s en andere bedrijven mooie tijden tegemoet gaan, en dat wordt een stuk makkelijker – en leuker –  als er een sterk ecosysteem is. De DGA kan daar een mooie faciliterende rol in spelen, maar dan moeten er wel bestuursleden zijn die affiniteit hebben met entertainment games.”

Je houdt nooit iedereen tevreden

Waar voor De Jongh het besluit om zich verkiesbaar te stellen makkelijk was, moest De Geus er over nadenken: “Het is vrijwilligerswerk, en mijn prioriteit ligt bij Paladin en mijn gezin. Daarmee ben ik meer dan full-time van de straat en er is dus weinig tijd “over”. Daarnaast loop ik het risico dat ik de wind van voren krijg – ik zal nooit iedereen tevreden kunnen houden, en kritiek is daarom onvermijdelijk.” De verandering die hij zag gaven de doorslag: “Er zijn meer en meer bedrijven die actief willen samenwerken om het ecosysteem te verbeteren. Met die insteek kunnen we er iets moois van maken, en daar wil ik me graag voor inzetten.”

Balans opmaken

Beide nieuwe bestuurders willen de balans opmaken en kijken waar er behoefte aan is. “Ik wil samen met de mensen uit onze industrie uitvogelen hoe wij samen onze situatie nog beter maken,” zegt De Jongh. “Mijn plannen zijn dan ook vooral om met veel mensen uit de industrie in gesprek te gaan en om het lijntje tussen de DGA en de entertainment game industrie te verkorten.” De Geus: “Er is veel werk aan de winkel, maar het begint met inventariseren wat er nu echt speelt in de game industrie. Als we dat in kaart hebben gebracht, kunnen we verder. De industrie heeft meer dan ooit een gezonde basis. De vraag is nu hoe we dat verder kunnen versterken, en kunnen gebruiken om verder te groeien.”

Aansluiting met entertainment

Voor De Geus is de belangrijkste verandering die zijn benoeming en die van De Jongh met zich meebrengt dat er nu twee bestuursleden zijn die direct uit de entertainment game development hoek komen. “Dat is jarenlang niet het geval geweest, en de aansluiting met de entertainment game studios ontbrak daardoor,” legt hij uit. “Die aansluiting gaat er nu komen, en is er feitelijk al omdat Adriaan en ik nauwe banden hebben met onze collega-ondernemers. Ik heb meer veranderingen in gedachten, maar wil graag samenwerken met de leden om de toekomst van de DGA vorm te geven. ”

Maar het draait vanaf nu niet alleen maar om entertainment. ” Het blijft een sector vereniging, dus ook applied game developers, educatie en research blijven volop vertegenwoordigd door de relevante bestuursleden,” aldus De Geus.

En nu aan de slag

Als eerste stap wil De Geus met de achterban in gesprek: “Ik wil op korte termijn de behoeftes van de leden – en aspirant leden-  in kaart brengen, zodat we een beter beeld hebben van wat er speelt in de industrie.” En ook voor De Jongh is dat een eerste punt van actie: “Ik denk dat op dit moment de prioriteiten van het operationeel team nog niet overeenkomen met de prioriteiten van de industrie. Ik wil zo snel mogelijk uitvogelen wat de industrie belangrijk vind en op zoek gaan naar manieren om het operationeel team meer tijd te geven om aan die prioriteiten te werken.”

Beeld: Derk de Geus (links) en Adriaan de Jongh 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).