Nieuws
Now Reading
White Nights Amsterdam • Ken je doelgroep, culturalization, en een nieuw fonds voor games
0

White Nights Amsterdam • Ken je doelgroep, culturalization, en een nieuw fonds voor games

by Alessandra van Otterlo27 januari, 2020

Control ging naar White Nights in Amsterdam en dit zijn een aantal dingen die we oppikten tijdens de verschillende talks.

Ken je doelgroep

Volgens Peter Warman, CEO van Newzoo verdelen grote game-bedrijven de spelers onder in hardcore gamers en casual gamers. Newzoo herkent echter veel meer persona. Warman raadt kleinere developers aan om eens te kijken of ze misschien een game kunnen ontwikkelen voor een meer specifiekere doelgroep. Ook is het belangrijk om te kijken waarom mensen gamen. In de VS gebruiken veel spelers games om te ontsnappen aan de realiteit, in China zijn spelers meer geïnteresseerd in het verkennen van werelden. Als je kijkt naar de motivatie van spelers, dan kan je daar mechanics voor verzinnen.

Werelden bouwen

Kate Edwards vertelde in haar talk hoe je door culturalization betere game werelden bouwt. De talk was een verkorte versie over de achtergronden van haar culturalization werk – een lange versie vind je op haar website. Edwards vertelde onder andere over de verschillende vormen van culturalization. Je kan dit reactief doen, waarbij je zorgt dat je een game aanpast om te voorkomen dat mensen in bepaalde landen boos worden over ongepaste content. Maar er is ook proactieve culturalization, waarbij je elementen toevoegt om je game aantrekkelijker te maken voor een bepaalde markt.


Beeld via White Nights

Gamefonds in de maak

April vorig jaar vertelde JP van Seventer aan het FD dat Dutch Game Garden werkt aan het opzetten van een nieuw game-fonds. Het geld voor het fonds moest volgens Van Seventer “bij voorkeur uit de sector zelf komen, van partijen die grote successen hebben geboekt, of hun bedrijf goed hebben verkocht, en dan aangevuld met publiek geld.” Veel meer wilde hij toen niet vertellen. Op White Nights lichtte Van Seventer weer een klein tipje van de sluier op. Omdat de Nederlandse industrie nog te weinig financiële successen krijgt moet geld voor het fonds moet voornamelijk van buitenlandse investeerders komen. Op 25 juni organiseert DGG voor deze potentiële investeerders een boottocht.

Beeld: Control

Beeld bovenaan de pagina via White Nights: Peter Warman tijdens zijn talk 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).