Nieuws
Now Reading
Storyworld is nieuw museum voor strips, animatie én games
0

Storyworld is nieuw museum voor strips, animatie én games

by Alessandra van Otterlo17 januari, 2020

Afgelopen weekend opende in Groningen Storyworld, een nieuw museum voor strips, animatie en games. Control sprak met Arjan Terpstra, samensteller van het game-onderdeel van de expositie: “We zijn gegaan voor het makers-perspectief.”

Terpstra is in juni bij het project betrokken geraakt, maar toen was het proces al in volle gang: “De hele opbouw heeft drie jaar geduurd, van eerste concept tot opening,” aldus Terpstra. “Niels van der Heide van de Hanzehogeschool was betrokken bij de allereerste schetsen, en ook Rami Ismail en anderen hebben advies gegeven.”

Help!

Terpstra wist wat hem te doen stond: “Ik kreeg een hele duidelijke opdracht mee: ‘Het kost meer tijd dan we dachten om goede games en contacten te vinden, neem dat alsjeblieft over.’ Ik heb dus mijn best gedaan om snel goede game art te vinden, juridische dingen te regelen en nieuwe contacten te leggen, met name internationaal. Dat bleek vanwege de korte tijd niet altijd haalbaar, maar mede dankzij Cook & Becker staat er toch een mooie tentoonstelling. Zonder hun uitgebreide contacten had er de helft minder game art gehangen.”

Het makers-perspectief

Over zijn invulling van de opdracht zegt Terpstra: “Belangrijk bij de samenstelling is denk ik het idee geweest om te gaan voor het makers-perspectief: hoe vertel je een goed verhaal? Die rode draad is op verschillende manieren ingevuld en gaf richting aan keuzes. In games had ik bijvoorbeeld een voorkeur voor meer verhalende games, of onderdelen die een bepaald aspect van gaming goed illustreren. Zo is er een dag-nacht cyclus video uit de Horizon engine die we van Guerrilla kregen, die laat zien hoeveel er met code wordt aangestuurd om jou een wereld voor te schotelen. Ook zijn er twee maker-videos. In een daarvan toont Codeglue in acht stappen hoe een model voor Antegods wordt gemaakt, inclusief dingen als texturing en animatie. In de andere laat Ludomotion zien hoe zij werken met procedureel level design. Ik hoop dat bezoekers zo een realistischer beeld krijgen van game design en development, en de vaardigheden en talenten die daar achter zitten. Voor veel mensen is het maakproces een black box, als ze er al over nadenken, dus een beetje educatie kan geen kwaad.”

ibb & obb

Uit de enorme hoeveelheid aan games die door de jaren heen zijn ontwikkeld koos Terpstra als speelbare game voor ibb & obb. “Deze game gaf mij de gelegenheid de kracht en uniciteit van games te illustreren,” legt hij uit. “Het is het enige medium waar je samen een avontuur kunt beleven, en waar je communicatieve skills net zo belangrijk zijn als je motor skills aan de controller of joystick. Ibb & obb excellereert daar echt in: zonder praten met elkaar kom je nergens. Daarmee is het echt anders dan als ik Nuclear Throne in de display had gestopt, of Overwatch, of welke andere game dan ook: die ervaringen gaan om zelf spelen, of ze hebben een online component die ik in een museum niet na kan bootsen.”

Nederlands fabrikaat

De grote hoeveelheid Nederlandse games in de tentoonstelling is een bewuste keuze zegt Terpstra: “Er was zelfs een wand die lang ‘Dutch gems’ als werktitel had. Dit is voor de hele tentoonstelling hetzelfde: we tonen Nederlands talent en werk, maar wel in een internationale context. Vandaar dat vroeg in de tentoonstelling bijvoorbeeld Guild Wars hangt, met werk van Theo Prins, maar ook Destiny en Persona 5. Internationale toptitels die je prima kunt vergelijken met de in Nederland geproduceerde games die je later in de tentoonstelling tegenkomt, zoals Hidden Folks, Minit of Horizon Zero Dawn.”

Itereren

De tentoonstelling in de huidige samenstelling is een begin. “De tijdelijke tentoonstellingen wisselen per vier maanden,” legt Terpstra uit. “De eerste is The Art of Loish en vanaf september zijn games aan de beurt voor die ruimte. In de permanente tentoonstelling itereren we in eerste instantie op wat werkt en niet, en daarna wisselen we in rustig tempo af en toe wat om. Het oude stripmuseum heeft een grote collectie strips en animatie, ik zal af en toe een wijziging voorstellen en nieuwe art toevoegen, met name van internationale studios, als ik daar toegang toe heb. We zijn met een hoop partijen in gesprek, dus dat komt wel goed.”

Beeld: Deel van de ‘Dutch gems’ muur.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).