Now Reading
Terugblik 2019 • Tweet voor stageplaats van HKU-student Celine de Wijs ging viral
0

Terugblik 2019 • Tweet voor stageplaats van HKU-student Celine de Wijs ging viral

by Alessandra van Otterlo23 december, 2019

In januari van dit jaar deed HKU-student Celine de Wijs via Twitter een oproep voor een stageplek. Nu loopt ze stage bij Guerrilla Games, maakte ze een van de Meditations games, en heeft ze er een rits volgers en contacten bij. Een jaar om op terug te blikken.

Assassin’s Creed

Haar interesse voor games ontwikkelde De Wijs op de middelbare school vertelt ze: “Mijn favoriete vak was geschiedenis. Tijdens een les had mijn docent het een keer over Assassin’s Creed en hoe historisch accuraat de games zijn. Ik besloot om deze games eens uit te proberen en ik vond het geweldig. Dit zijn de games die mijn interesse hebben gewekt in het ontwikkelingsproces van games. Ik ben hier steeds meer research naar gaan doen en nadat ik één jaar een opleiding had gedaan die ik helemaal niks vond ben ik naar de HKU gegaan om Game Art te studeren.”

Shaders!

Eenmaal aan de HKU leerde De Wijs dat haar interesse wel bij games lag, maar dat er meer mogelijkheden waren. “In het eerste jaar van de HKU kregen we informatie over en lessen in allerlei verschillende disciplines binnen game development,” legt ze uit. We moesten dus ook leren programmeren. Dit vond ik ontzettend leuk en halverwege het jaar heb ik de keuze gemaakt om naar de studierichting Game Development over te stappen. Hier heb ik veel verschillende lessen gehad in programmeren. We kregen C# en C++ en onderwerpen zoals AI, gameplay, het maken van tools, multiplayer games, en… shaders! Het maken van shaders trok mij van alle onderwerpen het meest aan, omdat ik nog steeds erg graag visuele dingen maakte. Toen ik er eenmaal achter kwam dat er een discipline was die ongeveer even technisch was als artistiek, wist ik meteen dat ik dat wilde gaan doen. Dat is hoe ik bij Visual Effects terecht ben gekomen.”

Oproep via Twitter

In januari van dit jaar plaatste De Wijs op Twitter een oproep voor een stageplek. Vanwaar die algemene oproep? “Ik kon in eerste instantie geen stage vinden, omdat ik alleen bij bedrijven in Nederland had gezocht,” zegt De Wijs. “Ik wilde een stage als VFX artist, maar de meeste game bedrijven in Nederlands zijn opzoek naar game artists met algemenere art vaardigheden en op dat gebied had ik niet veel portfolio werk.”


De tweet ging viral en ze wist niet wat haar overkwam: “In eerste instantie voelde ik me compleet overweldigd door alle reacties en wist ik niet helemaal wat ik ermee aan moest. Ik kreeg reacties van bedrijven waarvan ik alleen maar had kunnen dromen daar ooit te mogen werken, zoals Remedy, Ubisoft en Hello Games. Toen ik daarvan eenmaal bijgekomen was, was ik natuurlijk super blij met alle kansen die me aangeboden werden. Ik begon uit te zoeken wat voor bedrijven het allemaal waren die een plek voor me hadden en waar deze zaten. Ik was in eerste instantie opzoek naar een stage in Nederland, maar ik bekeek ook alle internationale mogelijkheden.”

Maar het uiteindelijk effect was voor De Wijs veel groter: “Ik denk dat het belangrijkste wat de tweet me heeft opgeleverd een hele hoop zelfvertrouwen is! Vanaf het moment dat ik de game-industrie in wilde gaan wist ik nooit echt wat mijn plek zou worden. In het eerste jaar van de HKU zat ik tussen tientallen mensen die véél beter waren in tekenen, 3D models maken, programmeren en toffe ideeën bedenken. Het feit dat ik m’n eigen richting uiteindelijk heb gevonden en dat mensen hetgeen wat ik gemaakt had mooi vonden, gaf mij ontzettend veel zekerheid. Ook heb ik dankzij de tweet mijn netwerk weer kunnen uitbreiden, omdat deze zoveel mensen had bereikt die me daardoor aanspraken of gingen volgen.”

Stage bij Guerrilla

Haar stageplek bij Guerrilla Games was volgens De Wijs niet rechtstreeks het gevolg van haar tweet: “Voordat ik de tweet geplaatst had, had ik al contact met de lead VFX artist van Guerrilla. Het was echter nog niet duidelijk of er genoeg plek zou zijn en daarom had ik niet veel hoop. Ik riep om hulp op Twitter, om er zeker van te zijn dat ik uiteindelijk een stage zou hebben. Diezelfde dag kreeg ik toevallig een mail dat ik langs mocht komen bij Guerrilla.”

Tijdens haar stage is De Wijs vooral bezig geweest met het leren van de tools die bij Guerrilla gebruikt worden voor VFX: “De meeste tijd ging naar het leren maken van shaders met Guerrilla’s eigen tools. Ook ben ik bezig geweest met Substance Designer en Houdini en heb ik meer geleerd over de tools waar ik al mee werkte zoals Maya en Photoshop. Ik heb veel verschillende soorten effecten leren maken, waarbij ik veel trucjes leerde en vooral veel feedback kreeg waar ik heel veel aan had.”

Meditations game

Indirect leidde haar stageplek tot de ontwikkeling van een Meditations game. “Ik kwam Rami (Ismail, red) tegen bij een vrijdagavond borrel bij Guerrilla,” legt ze uit. “Ik liep toen al een paar maanden stage bij Guerrilla. Hij kwam computers ophalen voor zijn evenement gamedev.world. Op een gegeven moment spraken we over wat ik deed en dat ik veel bezig ben met shaders maken. Toen zei hij dat hij nog een open datum in november had voor Meditations en vroeg hij of het me leuk leek daar een game voor te maken. Het was in eerste instantie lastig om te bedenken wat ik wilde gaan maken, want de richtlijn is dat je binnen 6 uur een game maakt van maximaal een paar minuten aan gameplay. Uiteindelijk heb ik besloten dat ik een game wilde maken waarin je iets kon laten groeien met minimale/simpele interactie. De focus zou liggen op de art: voornamelijk shaders en particle effecten. Ik heb veel inspiratie gehaald uit Stardew Valley en Animal Crossing, omdat dit beide games zijn die voor mij erg “meditatief” zijn en waarvan de art me heel erg aanspreekt. Ik heb de game gemaakt samen met mijn vriend, Bastiaan van Bentum. Hij is game componist en heeft alle audio gedaan voor de Meditations game. Voor ons voelde het alsof we een game jam aan het doen waren.”

Vrij project

Haar officiële derdejaars stage zat er in augustus op, maar De Wijs zit nog steeds bij Guerrilla: “Ik ben nu bezig met een vrij project met een speciale aantekening wat bij HKU “embedded specialisation” genoemd wordt. Bij zo’n project kan je bij een bedrijf werken aan een project wat specifiek gebruikt kan worden door dat bedrijf. Dit loopt door tot eind januari.”

Nog lang niet uitgeleerd

Klaar met Guerrilla is De Wijs allerminst: “In februari begin ik aan een afstudeerproject, waarbij ik mijn vaardigheden ga combineren met een super getalenteerde environment artist uit mijn jaar. Ik studeer dan hopelijk rond juni/juli af. Daarna hoop ik nog even door te kunnen gaan bij Guerrilla, want ik ben hier nog lang niet uitgeleerd en ik hoop dat ik het bedrijf nog veel kan bieden.”

Beeld: screenshot van de Meditations game van Celine de Wijs (via Overly Positive)

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).