Now Reading
Uit Nu! • Bob de Schutter vertelt met Brukel het oorlogsverhaal van zijn oma
0

Uit Nu! • Bob de Schutter vertelt met Brukel het oorlogsverhaal van zijn oma

by Alessandra van Otterlo19 november, 2019

Bob de Schutter is een Vlaamse game designer en onderzoeker die in 2013 België verruilde voor de Verenigde Staten, waar hij professor is aan de Miami University in Ohio. Maar De Schutter ontwikkelt ook nog games. Zijn nieuwste release is Brukel, een game die het oorlogsverhaal van zijn oma vertelt.

Het verleden van oma Bie

Brukel is een exploratiespel waarin De Schutter audio-opnames van zijn inmiddels bijna 94-jarige oma Bie Verlinden gebruikt om haar verhalen over de Tweede Wereldoorlog te delen. Spelers krijgen in de game een telefoon camera om daarmee foto’s te maken van de voorwerpen uit Bie’s verleden. Hiermee ontdekken ze hoe haar leven op de Brukelhoeve – de boerderij waar ze is geboren – er voor en tijdens de oorlog uitzag.


Bob de Schutter en zijn oma Bie

Gaminiscing

De Schutter noemt het genre van Brukel ‘gaminiscing’: een interactieve combinatie van mondelinge overlevering en een game. Brukel combineert educatie met horror; hiermee hoopt hij spelers bewust te maken van de gevolgen die oorlogen hebben op onschuldige burgers.

Voice acting eerst

De Schutter is vier jaar lang bezig geweest met ontwikkeling van de game, en dat was soms een lastig proces. “Voor de meeste games komen audio en voice acting nadat het verhaal van de game is gemaakt,” legt De Schutter uit. “Voor Brukel was alle audio en voice acting er al lang voordat het concept van de game was vastgesteld. Om al deze losstaande verhalen samen te brengen op een logische manier en zodanig dat spelers zich erbij betrokken voelen, was waarschijnlijk een van de grootste uitdagingen die ik als game designer ben tegengekomen.”

Brukel heeft ongeveer anderhalf uur gameplay en is voor €9,99 te downloaden op Steam, Itch.io en Game Jolt.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).