Nieuws
Now Reading
Toekomst van Abbey Games onzeker: “Hoe zijn we van Reus naar hier gestruikeld?”
0

Toekomst van Abbey Games onzeker: “Hoe zijn we van Reus naar hier gestruikeld?”

by Eric Bartelson7 november, 2019

Gisteren maakte Abbey Games bekend dat de studio drastisch moet inkrimpen om het hoofd boven water te houden. Dat betekent dat al het personeel aan het eind van het jaar ontslagen wordt en dat drie van de vier oprichters achterblijven om Godhood af te maken. Wat daarna gebeurt is nog onzeker. We spraken met co-founder Adriaan Jansen over dit pijnlijke besluit: “Het kwam niet als een verrassing, maar was wel heel verdrietig.”

Wanneer werd het duidelijk dat Abbey Games het niet ging redden?

Adriaan Jansen – hier in 2016 na het winnen van een Dutch Game Award voor Renowed Explorers.

Het was een zware beslissing. Het werd makkelijker gemaakt door het feit dat we alles hebben geprobeerd met iedereen. De conclusie kwam na drie maanden van intensieve promoties en updates van Godhood die maar niet aansloegen. Toen werd wel duidelijk dat Abbey Games in zijn huidige staat niet houdbaar is. Manuel (Kerssemakers) was in Peru, dus die heb ik om 2 uur ‘s nachts uit zijn vakantiebed gebeld om te overleggen. Onze laatste kans was ver ondermaats. Abbey Games kon zijn eigen gewicht gewoon niet meer dragen. Eerst wilden we reorganiseren om zoveel mogelijk mensen te behouden, maar met de huidige burn-rate werd dat echt onmogelijk. We probeerden teveel dingen met een te kleine omzet en we hadden ook – tegen de industriestandaard in – bijna geen flexibiliteit om klappen op te vangen.

Hoe reageerde het personeel op het nieuws?

Momenteel zijn we nog met elf mensen, inclusief de vier oprichters. We gaan terug naar drie om Godhood nog zo netjes mogelijk af te ronden. Daarna moeten we serieus in de spiegel kijken. Omdat iedereen op de hoogte was van de financiën en we al onze medewerkers zoveel mogelijk op de hoogte hielden, kwam de beslissing niet als een verrassing. Het was natuurlijk wel heel verdrietig. We hebben met z’n allen heel wat meegemaakt en zijn ook behoorlijk close geworden. Er was veel begrip en ik had geen betere collega’s kunnen wensen.

Gaat Abbey Games als studio door?

We beginnen langzaam over deze vraag na te denken. Godhood moet af, hoe dan ook, dus drie van de oprichters gaan nog even door. Ondertussen moeten we naar onszelf kijken. Dit is het resultaat van onze eigen ambities en keuzes. Wat zegt ons dat de toekomst anders is? Ik zelf wil in ieder geval heel graag weer door met een eigen bedrijf, maar moet dan wel mijn teleurstellingen weten te verwerken in een beter beleid. Hoe dat eruit ziet, weet ik niet.

Wat zijn in 8 jaar Abbey Games de hoogtepunten en wijze lessen geweest?

Dat zal voor iedereen wel anders zijn, maar voor mij waren er twee duidelijke hoogtepunten. De eerste royalties die ik mocht overmaken voor Reus, omdat we van niks naar een miljoenenbedrijf gingen. Vooraf geloofden maar weinig mensen dat we iets goeds gingen doen. Daar leef ik wel een beetje voor! Het tweede is Total Biscuit. Dat is vooral omdat ik erg trots ben op Renowned Explorers en Total Biscuit wist perfect te verwoorden waarom ik daar zo trots op mocht zijn. Het is echt een goede game, een beetje onhandig soms, maar vol met goede ideeën die goed zijn uitgevoerd. En dat in twee jaar tijd, met een nieuwe engine!
De wijze lessen zijn er teveel om op te noemen. Als er iets fout gaat, is het niet één ding, maar verschillende dingen die uiteindelijk teveel gaan drukken op wat je goed doet.

Hoe ziet de toekomst van Abbey Games eruit?

Onzeker. De teleurstelling is groot. Eén van de founders (Bas Zalmstra) vertrekt sowieso, geld is heel schaars en er ligt niet zomaar wat op de plank. Maar voor mij is de grootste onzekerheid: ‘klopt dit wel?’ Hoe zijn we van Reus, waar we bijna alles goed hebben gedaan, nou hier naartoe gestruikeld? Welke onderliggende gewoontes en structuren hebben ons meer geschaad dan geholpen? Als we daar samen uit komen, dan heeft Abbey Games wellicht nog een toekomst. Maar belangrijker voor ons is nu dat deze enorm goede mensen op hun pootjes terecht komen. Abbey Games was de som van hun talent. Dus zolang ze nog games maken, gaan we nog mooie dingen zien.

Abbey Games bij de oprichting

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.