Business
Now Reading
Het verhaal achter Resistance Studio: “Na verschillende game jams was het tijd voor iets groters”
0

Het verhaal achter Resistance Studio: “Na verschillende game jams was het tijd voor iets groters”

by Alessandra van Otterlo16 september, 2019

Pushy and Pully in Blockland won afgelopen maand de eerste prijs bij de Devcom indie awards. De game wordt ontwikkeld door het in Amsterdam gevestigde Resistance Studio. Oprichtster Ester Sánchez vertelt waarom een voormalige web developer uit Spanje nu een game studio in Nederland runt.

De liefde voor games heeft Sánchez al van kinds af aan: “In Spanje was er was een Koreaanse portable console GP32 genaamd. Het had een open SDK en er was een geweldige community. Ik werd verliefd op de GP32 en begon te leren om er games voor te maken.” Later werkte ze voor een Spaanse studio die games voor Nintendo DS ontwikkelde, waarna in de vroege jaren 2000 ze de overstap maakte naar web development.

Oude liefde roest niet

Met de oprichting van Resistance Studio eind 2017 en development van Pushy and Pully in Blockland is Sánchez weer terug bij games. Hoewel het de eerste game is die ze als onafhankelijk developer ontwikkeld, is het niet de eerste titel die ze uitbrengt: “Ik werkte aan Autoescuela: Aprueba Conmigo, een game die je met tests en mini-games helpt bij het behalen van je rijbewijs, en Fix it!, een game in de stijl van Cooking Mama, maar dan met dingen in huis die je moet repareren.”

Toevallig in Amsterdam

Resistance Studio is gevestigd in Amsterdam, maar geen van de medewerkers is Nederlands. Dat Sánchez in onze hoofdstad terechtkwam is ook toeval vertelt ze: “In 2011 runde ik mijn eigen startup voor mobile apps en ik kreeg veel werk via LinkedIn. Op een dag kreeg ik daar een bericht van een recruiter met een mooie kans in Amsterdam en ik dacht ‘waarom niet’. In 2003 had ik al een tijdje in Schotland gewoond en dat was goed bevallen. Het leek me een mooie kans om te leren en verder te groeien.”

Sánchez is de enige die fulltime aan Pushy and Pully werkt, naast haar werken er vijf anderen aan de game, sommigen van hen als freelancer. Ze heeft de andere teamleden op verschillende manieren leren kennen: “Julio Romacho, de game designer, is een oude vriend van me die ik lang geleden op de universiteit heb leren kennen. Hij heeft verschillende bordspellen gemaakt en is bij diverse videogame development projecten betrokken geweest. Componist en sound designer, Jose Ramón García, heb ik tijdens een game jam ontmoet. Samen met hen en een grafisch ontwerpen heb ik meegedaan aan verschillende game jams en toen vonden we dat het tijd was voor iets groters. Daarna kwam de Switch uit, een perfect platform voor onze plannen, en dat is waar Pushy and Pully en Resistance Studio begonnen.”

Tools om tijdzones te overbruggen

Omdat iedereen op afstand werkt gebruikt Resistance Studio diverse tools om development in goede banen te leiden: “Voor sprints en bugs gebruiken we Jira, Slack gebruiken we om te communiceren, Github is voor de code van de game en in Dropbox delen we deliverables en files. We gebruiken agile methodes en we praten vaak over hoe het project loopt en wat we kunnen verbeteren. Tot dusverre werkt dit goed voor ons. Het enige nadeel is dat een deel van de mensen in een andere tijdszone zit, maar meestal doen we onze meetings aan het einde van mijn dag, wat het begin van hun dag is, en lossen dan alle problemen op.”

Amsterdam blijft basis

Hoewel de andere mensen in het team in Spanje en Canada wonen ziet Sánchez voorlopig geen reden om uit Amsterdam te vertrekken: “Toen ik vertrok was de werkgelegenheid door de crisis slecht in Spanje en jammer genoeg is het in de jaren niet beter geworden. Salarissen zijn gedaald en arbeidsvoorwaarden en zekerheid zijn achteruit gegaan. Er zijn voor mij veel meer mogelijkheden in Nederland dan in Spanje. Salarissen en voorwaarden zijn hier veel beter. En het is hier een stuk makkelijker en goedkoper om je eigen bedrijf te beginnen.” Sterker nog, ze hoopt het team in Amsterdam binnenkort verder uit te breiden.

De release van Pushy and Pully staat gepland voor het eerste kwartaal van 2020. De game komt uit op Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One en Steam.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).