Nieuws
Now Reading
Devcom 2019 • Wonder Boy, holistisch ontwerpen, oorlogservaring in games, en de transformatie van Remedy
0

Devcom 2019 • Wonder Boy, holistisch ontwerpen, oorlogservaring in games, en de transformatie van Remedy

by Alessandra van Otterlo31 juli, 2019

Devcom, de developers conference die in Keulen plaatsvindt de dagen voorafgaand aan gamescom, heeft het programma op de website gezet. Een mooie gelegenheid om weer een aantal talks te uit te lichten.

In een fireside chat deelt game designer Ryuichi Nishizawa, maker van onder andere de in 1986 uitgebrachte platformer Wonder Boy, het toneel met Philipp Döschl (mede-oprichter FDG Entertainment) en Fabien Demeulenaere (studio director Game Atelier). De laatste brachten 32 jaar na het origineel een nieuwe game in de Monster World-serie uit. Ze praten over het ontwikkelen van games in de jaren ’80, en hoe het is om een eigen game toe te mogen voegen aan een serie waar je als kind gek op was. Het gesprek wordt gemodereerd door Tomoko Miya.

Holistisch concept

Whitney Clayton, art director bij Compulsion Games, vertelt in haar talk over de het ontstaan van de visual direction voor Contrast en We Happy Few. Ze kijkt hiervoor met name naar de beginperiode van development van de games en ze legt uit waarom een holistische benadering van een concept belangrijk is voor het creëeren van een samenhangende, originele wereld met diepgang.

Oorlogservaring in games

Antonia Koop legt uit hoe ze haar ervaring als oorlogsjournalist bijdraagt aan de storytelling in de games en simulaties die zij samen met haar team ontwikkelt voor Kite-Rider en corncutter.games. Ze laat zien hoe ze de kracht van verhalen inzetten om authentieke karakters, werelden en ervaringen te creëren waar de speler zich verbonden mee voelt.

Transformatie van Remedy

Remedy CEO Tero Virtala geeft een kijkje achter de schermen bij de transformatie die de studio de afgelopen drie jaar doormaakte om kwaliteitsgames sneller te kunnen ontwikkelen, zonder aan creativiteit in te leveren. Hierbij veranderden ze van een single-project studio naar een organisatie die aan meerdere projecten tegelijkertijd werkt.

De Hollanders

In de lijst met sprekers vonden we ook twee bekende ‘Hollandse’ namen. Deniese Datema, concept artist bij Vertigo Games doet een talk over de artistieke uitdagingen in VR. De in Nederland gevestigde Duitser, Oliver Kern, chief commercial officer bij Lockwood Publishing, vertelt over waarheden en mythes met betrekking tot retention.

Korting voor Control-lezers

Control-lezers krijgen 25 procent korting op devcom-kaarten. Gebruik hiervoor tijdens registratie de promo-code CONTROL@devcom2019.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).