Business
Now Reading
Blender krijgt meer dan een miljoen van Epic
0

Blender krijgt meer dan een miljoen van Epic

by Alessandra van Otterlo19 juli, 2019

In maart van dit jaar lanceerde Epic hun MegaGrants-programma van maar liefst $100.000.000. Het Nederlandse Blender ontvangt ruim een miljoen dollar van dat geld.

Binnen MegaGrants komen niet alleen games in aanmerking voor financiële ondersteuning, ook bijvoorbeeld de makers van open source tools en software kunnen een aanvraag indienen. In dat kader geeft Epic Blender 1,2 miljoen dollar om het succes verder uit te bouwen. Het geld wordt in drie porties uitbetaald en gebruikt voor het Professionalizing Blender Development Initiative.

Suite, cloud en conference

Blender is een gratis en open source 3D creation suite die de volledig 3D pipeline ondersteunt. Meer ervaren gebruikers kunnen de Blender API voor Python gebruiken om de applicatie aan te passen en gespecialiseerde tools te ontwikkelen. Deze tools komen vaak in latere versies van de software terug. Ze organiseren ook een eigen Blender conference in Amsterdam. Geld verdienen ze onder andere met het betaalde Blender Cloud, waar ze onder andere trainingen aanbieden.

Mijlpaal

Ton Roosendaal, voorzitter en oprichter van de Blender Foundation, over de toekenning: “Epic Games aan boord hebben is een grote mijlpaal voor Blender. Dankzij de bijdrage kunnen we een flinke investering doen in onze projectorganisatie om onboarding, coördinatie en best practices voor de kwaliteit van de code te verbeteren. Als resultaat verwachten we dat meer makers uit de industrie zich bij onze projecten aansluiten.”

Tim Sweeney, oprichter en CEO van Epic Games over de reden van investering: “Open tools, libraries en platforms zijn cruciaal voor de toekomst van het digitale content ecosysteem. Blender is een duurzame hulpbron binnen de artistieke gemeenschap, en we streven naar hun vooruitgang om alle makers ervan te kunnen laten profiteren.”

De Blender Foundation werd in 2002 opgericht door Roosendaal. In deze video vertelt hij over zijn achtergrond en de geschiedenis van Blender.

Beeld: Via Blender website

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).