Nieuws
Now Reading
Jim Offerman over z’n nieuwe game Privacy: “Drenthe is voor buitenlandse gamers een exotische plek”
0

Jim Offerman over z’n nieuwe game Privacy: “Drenthe is voor buitenlandse gamers een exotische plek”

by Eric Bartelson8 april, 2019

Zijn eerste soloproject was Stable Orbit, een space building sim. Voor zijn nieuwe game Privacy zoekt Jim Offerman het dichter bij huis: een villa op het Drentse platteland.

In de zomer van 2079 komt de bekende miljardair Robert-Paul den Heer om het leven bij een auto-ongeluk. Jouw taak is ogenschijnlijk heel simpel: stel de geheime bestanden van meneer Den Heer veilig. Samen met Hubert, een kunstmatige intelligentie, doorzoek je zijn huis op het Drentse platteland en kom je erachter dat niets in het leven van Den Heer simpel was.

Waarom Privacy zich afspeelt in Drenthe? Volgens Jim Offerman niet meer dan logisch: “Nederland is mijn thuis. Die bekendheid met de setting maakt dat ik deze ook beter kan benutten dan een plek waar ik nog nooit geweest ben. Eigenlijk dezelfde reden dat de verhalen van Stephen King zich allemaal in Maine afspelen. Daarnaast zijn er al zoveel games die zich in Amerikaanse omgevingen afspelen, spelers zijn daar allang mee bekend. Het voor ons zo gewone Nederlandse platteland is voor een buitenstaander juist heel bijzonder.”

Verhalen vertellen

Jim Offerman

Offerman werkte jaren als Lead Programmer bij Nixxes aan grote games als Deus Ex en Tomb Raider. Toch miste hij iets, hij wilde zijn eigen games bedenken en ontwikkelen. Vier jaar geleden hakte hij de knoop door en begon voor zichzelf. Zijn eerste project was een space building sim, zijn tweede game is een narrative adventure. Twee totaal verschillende genres.  Offerman zegt zijn hart te volgen bij het kiezen van zijn projecten: “Voor mijn eerste spel koos ik het simulatie genre omdat mij dat relatief makkelijk leek om te maken. Boy, was I wrong! Na Stable Orbit wilde ik niet verder in de simulatiespellen. Mijn hart gaat eigenlijk uit naar games die verhalen vertellen, vandaar dat Privacy een narrative adventure is geworden.”

Hommage

“Myst en in mindere mate The 7the Guest zijn de spellen die mij hebben geïnspireerd om spelontwikkelaar te worden”, aldus de solo developer. De naam van zijn bedrijf is zelfs een hommage aan de makers van Myst, Cyan World. “Ik heb bewust gezocht naar een naam die begon met de letter C. Na een paar avonden puzzelen, kwam ik dus op Codalyn dat niet alleen met een C begint, maar ook nog eens een verbastering is van ‘code line’. Een perfecte naam voor een gamestudio dus!”

Solo

Offerman is met recht een solo developer: “Ik werk in mijn eentje aan de game. Ik bedenk de gameplay, schrijf het verhaal, componeer en arrangeer de muziek en maak ook een groot deel van de 3D modellen en geluiden zelf. Soms is het handiger om dingen in te kopen, zoals hoogwaardige textures of 3D modellen van bomen en planten. Verder werk ik voor de opzet van de engine samen met Mechamania en huur ik acteurs in om de stemmen in het spel te verzorgen, zoals Anthony Ingruber.”

The Joker

Ingruber is de acteur die the Joker zijn stem gaf in Telltale’s Batman game. Offerman: “Ik had via via vernomen dat Anthony Ingruber in Nederland woont en dat hij na de val van Telltale games even zonder werk zat. Ik heb toen maar de stoute schoenen aangetrokken en hem benaderd voor een rol in Privacy. De inspreeksessies vinden bij mij thuis plaats. Gelukkig is ons huis goed geïsoleerd, want de vorige keer was mijn jongste dochter net in slaap gevallen toen Anthony kwam inspreken.”

Zolder

Offerman heeft de zolder van zijn woonhuis ingericht als studio. “Daar heb ik alles staan wat ik nodig heb om Privacy te maken – een paar computers voor het programmeren en 3D modelleren, keyboards en gitaren voor de muziek, microfoons voor stemopnames.” Privacy staat gepland voor een release in 2020 voor PC en Mac.

Jim Offerman “Zoals je waarschijnlijk wel weet, stond bij Myst op de CD Rom  een making-of video. Die heb ik destijds tientallen keren bekeken, steeds dromend dat er van mijn spel ook ooit zo’n video gemaakt zou worden. Wie weet…”

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.