Nieuws
Now Reading
Interview met Derk de Geus “Ik liep al twee jaar rond met het idee om te stoppen als CEO”
0

Interview met Derk de Geus “Ik liep al twee jaar rond met het idee om te stoppen als CEO”

by Eric Bartelson27 maart, 2019

Onlangs werd bekend dat Derk de Geus terugtreedt als CEO van zijn bedrijf Paladin Studios. Veertien jaar lang voerde hij de dagelijkse leiding over de studio die in die tijd uitgroeide tot een bedrijf van 55 medewerkers. De Geus over werk, energie en de moeilijke beslissing.

 

Derk de Geus

Derk de Geus maakt een opgewekte indruk als we hem spreken. “Het was echt een heel grote beslissing. Huge! Het is dan ook niet zomaar uit de lucht komen vallen. Ik loop al twee jaar rond met het idee. We zaten toen in een fase dat het goed ging. We hadden gave klanten, maakte mooie dingen en ik merkte aan alles dat er meer in zat. Dus ik stelde mezelf de vraag: What’s next? Het antwoord was natuurlijk groeien. Maar dat antwoord riep meteen ook weer nieuwe vragen op. ‘Hoeveel extra mensen komen erbij? (er waren toentertijd 30 medewerkers in de studio -red) Blijven we dezelfde soort projecten doen of zoeken we nieuwe mogelijkheden? Moet de managementstructuur ook veranderen?’ En misschien voor mij wel de belangrijkste vraag: ‘Ben ik de persoon die dit proces moet leiden?’”.

 

Energie

Op die laatste vraag wist de De Geus eigenlijk al vrij snel het antwoord: “Ik wist van mezelf dat ik het wel zou kunnen, maar dat ik er niet gelukkig van zou worden. Uit het opbouwen van het bedrijf heb ik altijd veel energie en voldoening gehaald. Ik heb destijds heel bewust het creatieve ingeruild voor de rol als zakelijk leider. Mijn creativiteit zat dus in het opzetten en ontwerpen van de business. Maar voor de schaalvergroting van Paladin voelde ik niet diezelfde energie.”

 

Kandidaat

Kay Gruenwoldt

Met de moeilijke beslissing genomen was de taak van het vinden van een geschikte opvolger uiteindelijk heel makkelijk. “De nieuwe CEO Kay Gruenwoldt had al eerder bij ons gewerkt in de rol van Biz Dev. We waren toen als studio eigenlijk net te klein voor een dergelijke functie, want klanten willen graag rechtstreeks met de baas zaken doen. Maar Kay voelde voor mij wel meteen als een mogelijke CEO, door zijn manier van omgaan met mensen en kennis van zaken. We hebben in de jaren dat hij bij ons weg was contact gehouden. Hij was voor mij dan ook de beste kandidaat om de leiding over Paladin over te nemen.”

 

Beste baas

De volgende stap was het inlichten van het personeel: “Nadat we hadden verteld over de CEO-wissel kreeg ik prachtige complimenten, maar waren er ook bedenkingen. We hebben iedereen de gelegenheid gegeven om vragen te stellen aan Kay. Acht mensen hebben daar gebruik van gemaakt en hij heeft iedereen in 1op1 sessies naar tevredenheid beantwoord. Het is voor alle mensen in de studio een nieuwe start, een kans om op te levelen.”

 

Chairman

Hoe ziet de toekomst van Derk de Geus eruit? “De komende maanden draag ik mijn taken aan Kay over en daarna doe ik echt een stap terug. Ik ga niet als een soort creatieve cowboy door de studio lopen en me overal tegenaan bemoeien. Daar is niemand bij gebaat. Ik neem de rol van Chairman of the Board op me. In eerste instantie vorm ik samen met Kay de board, maar ik wil ‘m nog verder aanvullen. We komen hoogstens een paar dagen per maand bij elkaar. Dat geeft mij tijd voor andere dingen. Ik heb veertien jaar veel opzij gezet voor het bedrijf, dat betekent dat delen van je leven minder aandacht krijgen. Ik ga eerst maar eens op adem komen, daarna zie ik wel weer verder.”

Het team van Paladin Studios

De toekomst van Paladin Studios

De Geus: “De ambitie van Paladin Studios is om een nog sterker bedrijf neer te zetten. Een gezonde studio, met een sterke bedrijfscultuur, die aan toffe, succesvolle games werkt. We hebben verder de ambitie om nog intensiever samen te werken met top publishers op verschillende platformen. En naast de huidige work-for-hire en co-development projecten, gaan we ook onze eigen spellen op de markt zetten.

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.