Business
Now Reading
GDC 2019 • Tips voor het tekenen van een goede work for hire deal
0

GDC 2019 • Tips voor het tekenen van een goede work for hire deal

by Alessandra van Otterlo26 maart, 2019

Amy Dallas is mede-oprichter en CEO van ClutchPlay Games, een development studio die eigen games ontwikkelt, maar ook work for hire doet om de rekeningen te betalen. In haar GDC talk geeft Dallas tips voor het tekenen van een goede work for hire deal.

Mensen denken vaak dat succes een rechte stijgende lijn is, maar nu Amy Dallas zeven jaar ClutchPlay Games heeft gerund weet ze wel beter. Het is een grillige lijn en soms heb je wat extra geld nodig om je eigen game te ontwikkelen. Dan kan work for hire uitkomst bieden.

Dingen op een rijtje

Voor je op zoek gaat naar projecten moet je een paar dingen op een rijtje hebben. Wie ben je? Veel mensen denken dat ze weten wie ze zijn maar er is een verschil tussen een team zijn dat een product maakt of als zelf als team een product zijn.

Wat verkoop je? Vraag jezelf af of je een hele game voor iemand wil ontwikkelen of doe je alleen een deel, live ops, tools development etc. Zoek je naar een lange termijn klus of een kort project?

Voor wie werk je? Je mogelijke klanten kunnen ook buiten de games industrie werken. Als voorbeeld noemt Dallas Putty Pals van Harmonious Games. Dit is een entertainment game ontwikkeld met psychologische principes als basis. Voor een klant werd de game geschikt gemaakt voor gebruik binnen het gevangeniswezen.

Onderhandelen

Onderhandelen met een groot bedrijf is lastig. De klant heeft de macht, maar ondanks de twijfels zijn ze het toch gaan doen. Ze hadden het geld nodig. Work for hire bleek leuker dan ze dacht, het bood financiële zekerheid en ze konden mensen aannemen en ze fatsoenlijk betalen.

Dallas heeft nooit het gevoel gehad dat ze niet kon onderhandelen. Het kost moeite om een goede prijs te bedingen, maar het is niet dat de klanten niet wilden betalen. Hoeveel je per uur kan rekenen verschilt. Het gemiddelde ligt tussen 60-100 dollar per uur. Voor beginners ligt het uurtarief rond de 40 dollar, voor ervaren teams is het 200 dollar per uur. Als je een moeilijke klus accepteert kan je meer rekenen dan je normale tarief.

Geld is de belangrijkste reden om work for hore klussen aan te nemen. Maar je moet ook weten aan wat voor projecten je wilt werken of welke projecten je juist niet aan wilt werken.

ClutchPlay doet veel projecten met grote teams waar ze veel van kunnen leren. Maar je kan ook gaan voor projecten die cool zijn dat ze een mooie showcase voor op je eigen website vormen. Helaas mag dat niet zomaar bij alle projecten en dat zijn dan ook dingen waar je over moet onderhandelen.

Onafhankelijkheid

Verder is autonomie belangrijk, dat komt in twee vormen, creatief of operationeel. Als je een project van begin tot eind zelf doet heb je een stuk minder contact met je klant. Er is dan met name in het begin veel overleg, maar gedurende development ben je redelijk zelfstandig. Je kan ook co-development projecten doen. Die komen met meer overleg en een grotere afhankelijkheid, maar het levert vaak wel meer geld op.

Als je je geen risico kan veroorloven, kies dan voor stabiele bedrijven. Spreek ook af dat ze de factuur binnen dertig dagen betalen. Geef gerust aan dat je een indie studio bent en dat op tijd betalen belangrijk is voor je bedrijf. Wanneer je een klant korting geeft, laat dat op je facturen in cijfers zien. Zet er de volle prijs en de korting in getallen op,  dan ziet een klant wat je in het project investeert.

Vaste prijs of uurtje factuurtje

Een fixed bid waarbij je een project voor een vaste prijs oplevert, is geen goed model voor games. Een vaste prijs en iteratie of agile zijn namelijk geen goede combinatie. Dit is alleen werkbaar als heel goed kan plannen, en een hele duidelijk scope met duidelijke deliverables hebt. Heb je dat niet dan loop je het risico achteraf discussie te krijgen over wat wel of niet binnen de scope valt en of de klant extra voor moet betalen voor bepaalde dingen.

Geen vaste prijsafspraak maken en uren factureren is voor de klant vaak te onzeker, maar niet als je afspreekt dat je uren factureert met een maximum bedrag. Daarmee geef je aan dat je binnen de het bedrag blijft op een flexibele basis. Gedurende het project hou je vinger aan de pols om te zorgen dat wat ze krijgen dicht bij hun doel is.

Kies je voor een dergelijke deal, dan moet je een urenadministratie bijhouden. Dat is niet alleen belangrijk om te kunnen factureren, het helpt je ook bij het budgeteren van nieuwe projecten. Hou daarnaast status-reports bij, daarmee voorkom je ongelukkige verrassingen en kan je verwachtingen van de klant managen.

Experts

En als dan alles afgesproken is, laat de overeenkomst dan nakijken door een goede indie-vriendelijke advocaat. Teken nooit zomaar een contract.

Voor het runnen van projecten heb je een project manager nodig. Veel teamleden vinden het namelijk niet leuk om met klanten te maken te hebben en dat deel neemt een project manager voor zijn/haar rekening. Een goede project manager is geen kostenpost, maar iemand die zelfs geld op kan leveren.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de gamesindustrie en is/was werkzaam voor diverse Nederlandse developers, publishers en organisaties (zie soops.net/projects).