Nieuws
Now Reading
Uit Nu! • GRIT van Divirgo
0

Uit Nu! • GRIT van Divirgo

by Eric Bartelson13 maart, 2019

GRIT is veel meer dan een monochrome runner/survival game. Het is het verhaal van developer Ferdi Özgürel die zijn burn-out en depressie overwon en zijn herstel omzette in deze game.

Het was een donkere tijd voor Ferdi Özgürel toen hij kort na zijn afstuderen van de HKU in 2016 de diagnose burn-out kreeg. Jarenlange stressvolle situaties in zijn persoonlijke leven en op werk leidden ertoe dat Özgürel zich steeds meer terug trok in zichzelf. In die tijd overleed bovendien één van zijn beste jeugdvrienden plotseling.

Özgürel: “Mijn logica begreep dat ik verdrietig hoorde te zijn, maar door mijn depressie voelde ik niks. Ik was leeg. Ik dacht even dat ik in shock was, maar de volgende dag nog steeds niks, de volgende week niet en ook de volgende maand niet.” 

Ommekeer

Ferdi Özgürel

Dat was het moment van de ommekeer. Hij moest uit dit zwarte gat klimmen of hij zou er nooit meer uitkomen. Özgürel begon aan een streng regime van gezond eten, bewegen en dingen doen waar hij vroeger voldoening uit haalde: games maken. Langzaam maar zeker ontworstelde hij zich aan de greep van de burn-out.

Gesterkt door de verbetering van zijn gezondheid begon Özgürel samen met Tom Percheul onder de naam Divirgo aan de ontwikkeling van GRIT, aanvankelijk als een kleine game voor Halloween, maar het project werd al snel groter.

Zenuwbeschadiging

Het was nog niet gedaan met de tegenslag, want Özgürel kreeg last van helse pijn in zijn onderarm. Diagnose: zenuwbeschadiging. Een aandoening die het werken vaak zwaar en soms onmogelijk maakt.

Maar Özgürel toonde zich vastberaden (de Engelse term is ‘grit’) en ploeterde voort, ook toen zijn co developer Percheul afhaakte met dezelfde burn-out verschijnselen die hij zo goed herkende.

“Ik vertel dit niet om een zielig beeld te schetsen of medelijden op te wekken, maar om duidelijk te maken dat ik niet simpelweg GRIT heb gemaakt, maar dat het echt mijn leven was en is”, aldus Özgürel.

Meedogenloos

GRIT is dan ook een perfecte metafoor voor zijn situatie. Het is geen endless runner, maar een ending runner waar je alleen de finish haalt als je blijft proberen en proberen, want de actie is meedogenloos. Je gaat regelmatig dood en dan zit er niks anders op dan opnieuw te proberen. Totdat je overleeft.

Özgürel: “Ik hoop dat GRIT mensen leert dat doorzettingsvermogen loont” En dan met een lach: “En ik hoop dat het succesvol is, zodat ik mijn boodschappen weer eens kan betalen!”

Download ‘m gratis hier voor Android

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.